موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی سلامت

a/155246 :کد

کشیدن دندان؛ تنها گزینه مردم

آمار بالای دندان‌های خراب ایرانی‌ها

  چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ — ۰۶:۰۴
تعداد بازدید : ۳۵۴   
 تحلیل ایران -آمار بالای دندان‌های خراب ایرانی‌ها

شاخص های سلامت دندان‌های ایرانی ها، در سال‌های اخیر نه تنها بهبود نیافته که برعکس؛ اُفت کرده است و دلیل اصلی آن، ناشی از بی برنامگی وزارت بهداشت است.

به گزارش تحلیل ایران به نقل از مهر، وضعیت دندان‌های ایرانی‌ها، از شیرخوارگی تا بزرگسالی و سالمندی، تقریباً در یک سطح است؛ به طوری که خرابی دندان‌ها در سنین کودکی، نوجوانی، جوانی، میانسالی، بزرگسالی و سالمندی؛ تفاوت چندانی با هم ندارد.

 

مارال قربانزاده دکترای حرفه‌ای دندانپزشکی، با اشاره به هزینه‌های سنگین دندانپزشکی برای آحاد مختلف جامعه، گفت: هزینه‌های سنگین و سرسام‌آور درمان‌های دندانپزشکی، مهم‌ترین دغدغه همکاران دندانپزشک است.

 

وی با انتقاد از اینکه خدمات درمان دندانپزشکی را جزو خدمات لوکس تلقی می‌کنند، افزود: همه خدمات دندانپزشکی، فقط زیبایی نیست که برای آن ردیف بودجه بیمه‌ای نمی‌بینند.

 

قربانزاده ادامه داد: از شورای عالی بیمه انتظار داریم برای سلامت مردم، ردیف بودجه دندانپزشکی را ببیند. زیرا، برای ما دردناک است که مردم به خاطر نداشتن هزینه درمان دندانپزشکی، فقط تن به کشیدن دندان می‌دهند.

 

وی افزود: امیدواریم هزینه‌های خدمات دندانپزشکی مورد حمایت بیمه‌ها قرار بگیرد، تا روزی فرا برسد که دهان مردم عاری از دندان‌های خراب باشد و بعد از آن بتوانیم به سمت برنامه پیشگیری برویم.

 

در همین حال، باقر شهنی زاده رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، به وضعیت سلامت دندان‌های ایرانی‌ها اشاره کرد و گفت: متأسفانه میزان پوسیدگی دندان‌ها بعد از کرونا بالا رفت و اگر یک آمایش سراسری در رابطه با بررسی شاخص سلامت دهان و دندان در کشور انجام نشود، وضعیت خرابی دندان‌های مردم بدتر خواهد شد.

 

وی با عنوان این مطلب که دهان مردم پر شده از دندان‌های پوسیده و خراب، افزود: دندان کشیدن، تنها راه پیش روی مردم برای خلاص شدن از درد دندان هستند. زیرا، هزینه‌های ترمیم دندان‌ها به شدت بالا است.

 

شهنی زاده ادامه داد: اگر پیشگیری اتفاق نیافتد، شاخص سلامت دندان در جامعه، نزولی خواهد شد.

 

رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران افزود: اغلب درمانگاه‌های دندانپزشکی در بخش دولتی، فقط به کشیدن دندان بسنده کرده اند و این در حالی است که نیاز داریم به سمت و سوی ترمیم دندان‌ها با حمایت دولت پیش برویم.

 

وی افزود: ما و مردم اطلاع جامع و کاملی از برنامه‌های بهداشت و پیشگیری در حوزه دندانپزشکی نداریم.

 

شهنی زاده ادامه داد: اگر برنامه‌های بهداشت و پیشگیری در حوزه دندانپزشکی موفق بود، نباید مطب‌های دندانپزشکی ما شلوغ باشند.

 

وی گفت: نیاز به ایجاد مراکز دندانپزشکی با تعرفه پایین، به این دلیل است که میزان پوسیدگی دندان‌ها بالا است.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :