موضوعات ‌مرتبط: سیاسی بین الملل

a/155268 :کد

ریاض:

تا کشور فلسطین تشکیل نشودروابط دیپلماتیکی با سرائیل برقرار نمی‌کنیم

  چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ — ۱۲:۳۰
تعداد بازدید : ۵۰   
 تحلیل ایران -تا کشور فلسطین تشکیل نشودروابط دیپلماتیکی با سرائیل برقرار نمی‌کنیم

با صدور بیانیه‌ای در پاسخ به اظهارات وزیر خارجه آمریکا در دوحه، تشکیل کشور مستقل فلسطین و خروج اشغالگران از نوار غزه را شرط عادی سازی روابط با تل‌آویو اعلام کرد.

به گزارش تحلیل ایران، وزارت امور خارجه عربستان سعودی، امروز (چهارشنبه، ۷ فوریه)، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در سفر اخیر وزیر خارجه آمریکا آنتونی بلینکن به ریاض، واشنگتن را در جریان موضع ثابتش در خصوص برقراری روابط دیپلماتیک با تل‌آویو قرار داده است.

 

 

در این بیانیه آمده است: «با توجه به مناقشات جاری میان عربستان سعودی و آمریکا در خصوص مسیر صلح عربی- اسرائیلی و با توجه به آنچه که از زبان سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا [جان کربی] در این زمینه بیان کرد، تاکید می‌کنیم موضع پادشاهی عربستان سعودی در قبال موضوع فلسطین و ضرورت دستیابی مردم برادر فلسطین به حقوق مشروع خود ثابت بوده و خواهد بود».

 

این بیانیه در حالی صادر شد که سه‌شنبه شب (۶ فوریه)، وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری در دوحه گفت که عربستان همچنان «علاقه زیادی» به عادی‌سازی روابط با تل‌آویو دارد، اما این امر مشروط به پایان یافتن درگیری در غزه و ایجاد «یک مسیر روشن برای تشکیل کشور فلسطین» است. 

 

وزارت خارجه عربستان بامداد امروز با انتشار این بیانیه تاکید کرد که ریاض موضع قاطع خود در این خصوص را به دولت آمریکا اعلام و تاکید کرده «تا زمانی که کشور مستقل فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی تشکیل نشود و تجاوز اسرائیل به غزه متوقف نشود و تمامی نیروهای اشغالگر اسرائیل از نوار غزه خارج نشوند، روابط دیپلماتیکی با اسرائیل برقرار نخواهد شد».

 

ریاض همچنین از جامعه جهانی، بویژه اعضای دائم شورای امنیت که هنوز کشور فلسطین را به رسمیت نشناخته‌اند، درخواست کرد که هر چه سریع‌تر کشور فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی را به رسمیت بشناسند تا مردم فلسطین به حقوق مشروع خود دست‌ یابند و صلحی جامع و عادلانه برای همه برقرار شود.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :