موضوعات ‌مرتبط: اقتصادی نفت و انرژی

a/155317 :کد

فوتبال را به قطر باختیم،اما...

فوتبال را به قطر باختیم، میدان پارس‌جنوبی را نه

  پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ — ۱۹:۵۵
تعداد بازدید : ۵۴   
 تحلیل ایران -فوتبال را به قطر باختیم، میدان پارس‌جنوبی را نه

روز گذشته هر چند ایران با بدشانسی در زمین فوتبال از قطر شکست خورد اما در میدان گازی پارس‌جنوبی با وجود سهم دو برابری قطر، ایران روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون متر مکعب از این کشور بیشتر گاز تولید می‌کند.

‌گروه اقتصادی خبرگزاری فارس: شب گذشته تیم ملی ایران درحالی در جام ملت‌های آسیا بازی را به قطرِ میزبان واگذار کرد که در جریان بازی، فرصت‌های متعدد گلی‌زنی را با چاشنی بدشانسی از دست داد.

 

هر چند ایران سزاوارِ شکست در زمین فوتبال نبود، اما در فضای مجازی بهانه‌ای بر «تعمیم نامنصفانه» این ناکامی به همه عرصه‌ها فراهم شد و کار حتی به رقابت دو کشور در تولید گاز از میدان مشترک پارس‌جنوبی (گنبد شمالی) به عنوان بزرگترین میدان گازی دنیا نیز کشیده شد.

 

 

اما طبق گزارش شرکت نفت و گاز پارس (تصویر 2)، از سال 96 و با وجود «سهم دو برابری» قطر از این میدان مشترک، تولید گاز ایران از پارس جنوبی از قطر پیشی گرفته و با وجود تحریم‌ها و حضورگسترده‌های غول‌های نفتی دنیا در قطر، ایران روزانه بین 50 تا 100 میلیون متر مکعب گاز بیشتری نسبت به این کشور تولید می‌کند.

 

ماجرای پیشی گرفتن ایران در پارس‌جنوبی به دولت دهم بازمی‌گردد که با تعریف طرح توسعه 17 فاز، تحویل آن با پیشرفت 70 درصدی به دولت یازدهم (تصویر 3) و سپس تکمیل آن، تولید گاز کشور از این میدان مشترک از حدود 280 به 700 میلیون متر مکعب افزایش یافت.

 

تولید گاز ایران از میدان پارس‌جنوبی درحالی از حدود 340 الی 380 حلقه چاه انجام می‌شود که به دلیل جمعیت 85 میلیون نفری (برخلاف قطر دو میلیون نفری) عمده گاز تولیدی به جای صادرات در داخل کشور به مصرف می‌رسد.

 

در واقع مقایسه «درآمد» ایران و قطر از پارس‌جنوبی، به دلیل اختلاف جمعیتی و تفاوت دو کشور در تامین نیاز داخل و صادرات، شاخص مناسبی درباره عملکرد آنها در «تولید گاز» از این میدان مشترک نیست.

 

البته با وجود کارنامه درخشان مهندسان ایرانی در پارس‌جنوبی، دولت سیزدهم باید نسبت به اجرای پروژه فشارافزایی از این میدان اهتمام ویژه داشته باشد که تولید ایران دچار کاهش نشود.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :