موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی حوزه کشاورزی

a/155320 :کد

رشد اولین گیاه در خاک شبیه سازی شده ماه

رشد اولین گیاه در خاک شبیه سازی شده ماه

  پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ — ۲۰:۰۱
تعداد بازدید : ۵۶   
 تحلیل ایران -رشد اولین گیاه در خاک شبیه سازی شده ماه

دانشمندان طی پیشرفتی جدید در زمینه غذاهای فضایی، موفق شدند گیاه نخود را در خاک شبیه سازی شده ماه رشد دهند.

به گزارش تحلیل ایران به نقل از اسپیس، محققان برای اولین بار دانه های نخود را در خاک شبیه سازی شده ماه کاشتند. اینکار راه را برای کاهش وابستگی به غذاهای بسته بندی شده در طول ماموریت های آتی ماه هموار می کند.

 

خاک ماه برخلاف زمین، فاقد مواد آلی مغذی و میکروارگانیسم‌های مهم برای رشد گیاه است. این مورد به چالش‌های دیگری مانند کاهش گرانش، تشعشع و عناصر سمی اضافه می شود.

 

رشد موفقیت آمیز گیاهان در ماه مزایای ملموسی دارد زیرا منبعی پایدار و مغذی برای فضانوردان آینده فراهم می کند و نیاز به تامین مجدد غذاهای بسته بندی شده از زمین را کاهش می دهد. علاوه بر این، جو نازک ماه برای ما زمینی‌های وابسته به اکسیژن مناسب نیست، بنابراین گیاهان روی ماه نیز می‌توانند منبع هوای قابل تنفس برای فضانوردان آینده باشند.

 

از آنجایی که خاک ماه برای گیاهان زمینی مناسب نیست تغییر خواص شیمیایی و فیزیکی خاک می‌تواند حضور میکروارگانیسم‌های مفید را تسهیل کند. محققان موفق شدند بذر نخود را تا ۷۵ درصد در خاک شبیه‌سازی شده ماه پرورش دهند. این خاک شبیه‌سازی شده در واقع مخلوطی است که ترکیب گرد و غبار واقعی ماه را تقلید می‌کند.

 

در روز سیزدهم، همه بذرها جوانه زده بودند اما کمبود کلروفیل و همچنین سایر علائم استرس، از دست دادن سطح برگ و غیره را نشان دادند. بر اساس این مطالعه جدید، این اتفاق می تواند به دلیل ظرفیت ضعیف خاک برای نگهداری آب باشد.

 

نخودها همچنین در آزمایش به 120 روز نیاز داشتند تا بالغ شوند، در حالی که روی زمین معمولاً فقط 100 روز طول می کشد تا این اتفاق بیافتد.

 

محققان می گویند علیرغم محدودیت ها، این نتایج اولیه ممکن است راهی برای رشد گیاهان در ماه ارائه دهد.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :