موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی استان ها

a/155329 :کد

نبود محیط بانان

شکارچیان بفرمایید؛ اینجا محیط‌بان ندارد

  جمعه ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ — ۱۱:۴۰
تعداد بازدید : ۴۷   
 تحلیل ایران -شکارچیان بفرمایید؛ اینجا محیط‌بان ندارد

در حالیکه مسوولان محیط زیست تاکید بر حفاظت از محیط زیست و گونه‌های جانوری دارند، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان زنجان می‌گوید که «چندین پاسگاه محیط‌بانی به دلیل کمبود نیرو غیرفعال شده است».

به گزارش تحلیل ایران ، زنجان؛ «اینجا به 500 محیط‌بان نیاز است اما فقط 45 محیط‌بان داریم» این را رئیس روابط عمومی اداره حفاظت محیط زیست زنجان امجد باقری می‌گوید.

کم شدن نیرو علاوه بر سخت‌تر کار محیط‌بانان، در امنیت محیط زیست هم موثر است و همین شرایط جولان شکارچی‌ها را بیشتر فراهم می‌کند 

 

تاکنون از بین محیط‌بانان بیش از 370 نفر جانباز و بیش از 140 نفر شهید شده‌اند که این 5 درصد از کل محیط‌بانان کشور را تشکیل می‌دهد.

کارشناس محیط زیست حسین اسدی می‌گوید که «از 8000 محیط‌بان مورد نیاز، فقط 3800 محیط‌بان داریم که هر کدام به اندازه 2 تا 3 نفر کار می‌کنند.

 

 

 

 

براساس استاندارهای جهانی به ازای هر یک هراز هکتار عرصه طبیعی، یک محیط‌بان برای حفاظت تعیین می‌شود اما در ایران برای هر 11 هزار هکتار یک محیط‌بان گمارده می‌شود زنجان هم با 503 هزار هکتار با کمبود 450 محیط‌بان روبروست فرمانده حفاظت محیط زیست زنجان اسماعیل قلی‌زاده می‌گوید که «به دلیل کمبود نیروی انسانی، از 10 پاسگاه محیط‌بانی، 5 پاسگاه غیرفعال شده است».

 

 کمبود محیط‌بان فقط مختص استان زنجان نیست که در استان‌های آذربایجان غربی و فارس هم دیده می‌شود، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی سعید شهند می‌گوید «در حالیکه برای پوشش مناطق تحت حفاظت استان به 500 نفر نیاز است اما 110 محیط‌بان مشغول به‌کارند».

 

در حالی‌که فرمانده یگان حفاظت محیط زیست جمشید محبت‌خانی می‌گوید که «سازمان محیط‌زیست سهمیه استخدام ۲۵۰ نفر محیط‌بان را در سال دارد که پس از دریافت مجوز، طرح تقسیم نیروهای جدید را هر استان با توجه به جمعیت محیط‌بانان و چارت سازمانی خود مشخص می‌کند» معاون اداره پارک ملی گلستان مظاهر کاوردین می‌گوید که «وقتی صحبت از حضور 250 نیروی جدید می‌شود به معنای آن نیست که عملا 250 محیط‌بان اضافه شده است، در همین بازه 80 نفر به واسطه بازنشستگی کنار می‌روند 50 نفر به دلیل عارضه جسمی توان انجام کار میدانی را ندارند پس فقط 120 نیرو اضافه می‌شود.

 

 

 

 

عضو شورای اطلاع‌رسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان قنبر رسولی می‌گوید که «در تعداد سهمیه جذب نیروی محیط‌بان از طریق آزمون استخدامی می‌بایست تغییراتی صورت پذیرد و این سهمیه افزایش یابد» و به نسبت نیاز مناطق، محیط‌بان جذب شود و در کنار افزایش نیرو، برای محیط‌بانان خودرو و تکنولوژی‌های پیشرفته، همچون استفاده از بهپاد و تصاویر آنلاین استفاده کنیم. 

                               

کمبود نیرو     محیط بان     شکار            


  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :