موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی استان ها

a/155353 :کد

پایان عصر تشنگی؛

دشت های تشنه کهگیلویه و بویراحمد نفس چاق می‌کنند

  شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ — ۰۸:۳۹
تعداد بازدید : ۵۲   
 تحلیل ایران -دشت های تشنه کهگیلویه و بویراحمد نفس چاق می‌کنند

کم بارشی در سال های اخیر نگاه به توسعه سد سازی اصولی در کشور را پررنگ تر کرده تا دشت های مستعد اما تشنه نفسی را با جریان آب های مهار شده، چاق کنندـ

به گزارش تحلیل ایران کهگیلویه و بویراحمد ۱۱ درصد روان آب‌های کشور را در خود دارد و بر قامت رشته کوه‌هایش، تنها ارثیه ماندگار آسمان، برف است.

 

طی سالیان متعدد، بهره وری استان از روان آب‌ها و سیلاب‌ها از یک درصد نیز فرا تر نمی‌رفت.

 

مشکلات تأمین آب کشاورزی

 

با گذر زمان و فشار تغییرات اقلیمی، کاهش ذخایر برفی و خشک شدن چشمه‌ها سبب شد تا کشاورزی مناطق استان و حتی جنوب غرب کشور با مشکلات تأمین آب مواجه شود.

 

 پایان عصر تشنگی؛دشت های تشنه کهگیلویه و بویراحمد نفس چاق می‌کنند

 

با چالش ایجاد شده، مدیریت تنها بخشی از روان آب‌ها و سیلاب‌ها می‌توانست در کنار کاهش خسارت‌ها، پایانی بر تهدید زیست بوم‌های مختلف شود. در قلب کهگیلویه و بویراحمد مناطق گرمسیری مانند شهرستان کهگیلویه آسیب محسوس‌تری در محور بارندگی‌ها پیدا کردند.

 

کار تا جایی پیش رفت که بسیاری از زمین‌های مستعد کشاورزی بی آبی را عمیقاً بر خود حس کردند. دشت‌هایی که در مسیر سیلاب‌ها بودند نیز، به علت گسیل بارش‌ها به پایین دست جز خسارت چیزی در پی نداشتند.

 

با شکل گیری نگاهی نو، ایجاد سدهای سبک و سنگین در مسیر رودها و سیلاب‌ها در دستور کاری قرار گرفت. پروژه‌هایی در دولت‌های قبل کلید خورد که روند لاک پشتی آن را به دولت سیزدهم رساند.

 

عزم دولتمردان برای پایان عصر تشنگی جزم شد تا امروز دو سد کوهبرد و سرپری پایان داستان بخشی از مشکلات کشاورزان منطقه را با لبخند همراه سازد.

 

 پایان عصر تشنگی؛دشت های تشنه کهگیلویه و بویراحمد نفس چاق می‌کنند

 

فرماندار کهگیلویه گفت: دو سد کوهبرد و سرپری در شهرستان کهگیلویه حدود ۸۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی را آبیاری خواهد کرد.

 

سید حمزه محقق زاده در گفت و گو با خبرنگار مهر، افزود: ظرفیت‌های مطلوب سد سازی در شهرستان ایجاد شده و سد سرپری در ۲ کیلومتری دهدشت علاوه بر کاربرد کشاورزی با هدف گردشگری نیز ساخته شده که افزون بر ۵۰ درصد پیشرفت دارد.

 

محقق زاده تصریح کرد: بر اساس پیش بینی جهاد کشاورزی استان، بالغ بر ۱۵٠ میلیارد تومان برای تکمیل سد و پرداخت دیون پیمانکار و زمین‌های کشاورزی کنار دست این سد هزینه خواهد شد.

 

وی عنوان داشت: سد کوهبرد نیز به بهره‌برداری رسیده اما نیازمند حمایت‌ها و کمک‌های ویژه در خصوص انتقال آب به دشت‌های زیردست سد است.

 

محقق‌زاده با اشاره به سد سرپری تاکید کرد: این سد هم افزون بر ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد که پیش بینی می‌شود در صورت تأمین اعتبار سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :