موضوعات ‌مرتبط: سیاسی احزاب و تشکل ها

a/155431 :کد

بیانیه علیه تندروهای ضد انتخابات

بیانیه ۱۱۰ اصلاح‌طلب علیه «تندروهای ضد انتخابات»

  دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ — ۱۹:۳۷
تعداد بازدید : ۵۶   
 تحلیل ایران -بیانیه ۱۱۰ اصلاح‌طلب علیه «تندروهای ضد انتخابات»

۱۷ روز تا انتخابات مجلس دوازدهم و خبرگان ششم، زمان باقی مانده و آرایش‌ نیروهای سیاسی وضوح بیشتری به خود می‌گیرد. به همین مناسبت، چهاردهمین بسته انتخاباتی گروه سیاست مهر را تقدیم‌ می‌کنیم.

به گزارش تحلیل ایران ، گروه سیاست - ۱۷ روز دیگر تا یازدهم اسفند، موعد انتخابات «خبرگان ششم» و «مجلس دوازدهم» زمان باقی است و روز به روز بر حال و هوای انتخاباتی جامعه و کنشگری‌های سیاسی - انتخاباتی احزاب و تشکل‌ها افزوده می‌شود.

 

در ادامه برخی اخبار و حواشی سیاسی-انتخاباتی را مرور و زمزمه‌ها و درگوشی‌های این حوزه را در قالب یک بسته خبری ارایه می‌کنیم. این شما و این چهاردهمین بخش از سلسله «واگویه‌های انتخاباتی مهر».

 

بیانیه انتخاباتی ۱۱۰ فعال سیاسی اصلاح‌طلب در «رد تحریم انتخابات»

 

۱۱۰ نفر از فعالین سیاسی اصلاح‌طلب به رغم برخی انتقادها به روند بررسی صلاحیت‌ها، با صدور بیانیه‌ای بر مشارکت در انتخابات تأکید کردند. بیانیه این فعالین در حالی منتشر شد که چندی پیش «جبهه اصلاحات» تحت تاثیر اندیشه‌های رادیکال امثال «مصطفی تاجزاده» و «آذر منصوری»، در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ فهرستی برای انتخابات ارایه نخواهد کرد.

 

در بخشی از این بیانیه آمده است: «نیروهای سیاسی و مدنیِ مردم‌سالار باید از سطح توصیف مسایل و بحران‌ها، صدور بیانیه و آرزواندیشیِ سیاسی، فهرست‌کردن آرمان‌های جذاب و سودای ناممکنِ تحققِ دفعی‌شان فراتر بروند. این نیروها باید با ایجاد ائتلاف‌های گستردهٔ ملی، مانع عقب‌روی‌های کنونی شوند و برای تحقق عملی و تدریجی اهداف‌شان زمینه‌سازی کنند و در انتخاب راهبردها علاوه بر هدف‌اندیشی، مسیراندیش هم باشند. انحصارشکنی، هم در نامزدها و هم در رای‌دهندگان و هم در منتخبانِ انتخابات، هدفی است که مستلزم مداخلهٔ فعالانه و روزنه‌گشای مصلحان است و با صدور بیانیه و کناره‌گیری از میدان انتخابات حاصل نمی‌شود. ده‌ها سال تجربهٔ انتخاباتی در ایران و جوامع دیگر شاهد است که تحریم و عدم شرکت در انتخابات ابزار کارآمدی برای نیل به انتخابات آزاد نیست و در اغلب موارد به بسته‌ترشدن قوانین و رویه‌های انتخاباتی می‌انجامد».

 

بیانیه ۱۱۰ اصلاح‌طلب علیه «تندروهای ضد انتخابات»

 

احتمال انتشار «لیست مشترک انتخاباتی» از سوی ۴ حزب اصلاح‌طلب

 

«سعید نورمحمدی» سخنگو و عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان چندی پیش در گفت‌وگو با

تحلیل ایران ، با اشاره به راهبردهای انتخاباتی این حزب اظهار کرد: «ما بر این باوریم که باید از هر فرصت برای پیشبرد خواسته‌ها و مطالبات مردم بهره برد؛ به همین دلیل از کاندیداهای تأیید صلاحیت‌شده در سراسر کشور که به لحاظ فکری در چهارچوب اصلاح‌طلبی قرار می‌گیرند، فهرست خواهیم داد».

 

وی با اشاره به ائتلاف این حزب با دیگر احزاب اصلاح‌طلب برای ارایه فهرست مشترک اظهار کرد: «با برخی احزاب نظیر اعتدال و توسعه، کارگزاران سازندگی و اعتماد ملی مذاکره و مشورت‌هایی داشته‌ایم؛ حزب ندای ایرانیان از کاندیداهای توانمند شناخته‌شده و اصلاح‌طلب در سراسر کشور حمایت خواهد کرد و طبیعتاً در این زمینه از مشورت دوستان و احزاب همفکر، بهره خواهد برد».

 

نورمحمدی در این‌باره گفت: «درباره اینکه چهار حزب مذکور در قالب یک ائتلاف لیست واحد منتشر کنند، هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است اما امکان انتشار این لیست وجود دارد. طی جلسات فشرده تا آخر هفته جاری، درباره این موضوع تصمیم‌گیری خواهیم کرد».

 

بیانیه ۱۱۰ اصلاح‌طلب علیه «تندروهای ضد انتخابات»

 

«پرویز سروری» رییس شورای ائتلاف شهر تهران شد

 

در جلسه اخیر شورای ائتلاف شهر تهران بنا بر پیشنهاد رضا داوری، دبیر شورای ائتلاف و تأیید «غلامعلی حداد عادل» رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، پرویز سروری به عنوان رییس شورای ائتلاف شهر تهران انتخاب شد. پیش از این نیز رضا داوری، مسؤولیت شورای ائتلاف تهران را بر عهده داشته است.

 

حداد عادل: شورای ائتلاف به سرلیستی قالیباف لیست می‌دهد

 

«غلامعلی حدادعادل» رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی با بیان اینکه احتمالاً همه جریانات اصولگرا یک لیست واحد برای انتخابات مجلس ندهند، گفت: «شورای ائتلاف به سرلیستی قالیباف لیست می‌دهد. بعید نیست چند لیست بیرون بیاید چراکه کسی نمی‌تواند کسی را مجبور کند. ما در انتخابات مجلس یازدهم نیز شاهد بودیم در کنار فهرست شورای ائتلاف چند فهرست دیگر هم منتشر شد، اما بایدتوجه داشت که مردم خودشان انتخاب می‌کنند انتخاب با مردم است و میزان هم رأی ملت است».

 

وی افزود: «ما هم سعی می‌کنیم بهترین‌ها را به مردم معرفی کنیم، ولی نهایتاً این مردم هستند که انتخاب می‌کنند. شورای ائتلاف برای تهرانلیستی به سرلیستی آقای قالیاف خواهد داد».

 

بیانیه ۱۱۰ اصلاح‌طلب علیه «تندروهای ضد انتخابات»

 

«محمدرضا باهنر» حوزه انتخابیه خود را تغییر داد

 

آنگونه که یک خبرگزاری خبر داده، «محمدرضا باهنر» رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: «قصد دارم برای ورود به مجلس به جای تهران در حوزه انتخابیه کرمان و راور رقابت کنم».

 

البته، روز شنبه هفته جاری، «علیرضا خجسته‌پور» قایم‌مقام جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به سوال مهر که آیا «محمدرضا باهنر» از حوزه انتخابیه کرمان در انتخابات مجلس شرکت خواهد کرد گفت: «بحث‌هایی در این خصوص وجود دارد که هر وقت قطعی شد، در قالب بیانیه اعلام خواهیم کرد».

 

بیانیه ۱۱۰ اصلاح‌طلب علیه «تندروهای ضد انتخابات»

 

طرح «چریک پیر» علیه تحریم انتخابات در جبهه اصلاحات

 

در روزهای اخیر برخی از اصلاح‌طلبان شاخص با اشاره به تلاش برخی از احزاب اصلاح‌طلب برای ارایه لیست انتخاباتی در استان‌ها برای انتخابات مجلس شورای اسلامی طرحی را به جبهه اصلاحات ایران برای لغو مصوبه و شرط رأی دوسوم جبهه اصلاحات برای ارایه لیست، ارایه کرده‌اند.

 

در این خصوص گفته می‌شود این طرح از سوی «بهزاد نبوی» رییس سابق جبهه اصلاحات پیشنهاد شده است. به باور اصلاح‌طلبان مشارکت‌جو، طرح بهزاد نبوی برای برداشتن شرط دوسوم جبهه اصلاحات استان‌ها در زمان رأی‌گیری برای حمایت از کاندیداهای انتخابات پیش رو در انتظار تشکیل جلسهٔ جدید این جبهه است. این طرح می‌تواند راهگشای حمایت از کاندیداهای بیشتری از سوی این جبهه است.

 

گفته می‌شود در مورد شرط رأی موافقِ دوسوم جبهه اصلاحات برای حمایت از کاندیداها یا از لیست‌ها، نبوی در جلسهٔ آخر جبهه اصلاحات پیشنهاد می‌دهد که این شرط را در مورد استان‌ها حذف کنند و به اکثریت اعضا تبدیل شود. این طرح موضوع در آخرین جلسهٔ جبهه اصلاحات صورت می‌گیرد اما با اتمام وقت جلسه، تصمیم‌گیری دربارهٔ آن به جلسهٔ آینده موکول می‌شود.

 

بیانیه ۱۱۰ اصلاح‌طلب علیه «تندروهای ضد انتخابات»

 

«جواد امام» سخنگوی جبهه اصلاحات بعد از جلسهٔ قبل در مصاحبه‌ای با استناد به روند کنونی گفته است که تصمیم‌گیری در هر استان به جبهه اصلاحات آن استان محول شده و آنجا هم باید دوسوم اعضا رأی بدهند. این در حالی است که پیشنهاد بهزاد نبوی متفاوت است و اگر در جلسهٔ آینده تصویر شود درنتیجه تصمیمات تأثیرگذار خواهد بود.

 

گفته می‌شود بخشی از اعضای جبهه اصلاحات تصمیم دارند که در انتخابات پیش رو فعال باشند اما با مصوبات کنونی احتمال دوپاره شدن این جبهه بالاگرفته است، با طرح نبوی احتمالاً این مانع رفع خواهد شد، طرح چریک پیر اصلاحات آخرین راه‌حل از سوی اصلاح‌طلبان مشارکت‌جو برای خروج از انسداد است.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :