موضوعات ‌مرتبط: اقتصادی اقتصاد

a/155490 :کد

تجربه کشورهای جهان در مدیریت فرایند تحقیق

تجربه کشورهای جهان در مدیریت فرایند «تحقیق و توسعه» برای پیشرفت

  چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ — ۰۶:۵۳
تعداد بازدید : ۶۴   
 تحلیل ایران -تجربه کشورهای جهان در مدیریت فرایند «تحقیق و توسعه» برای پیشرفت

بررسی روند رسیدن به فناور‌ی‌های به‌روز در کشورهایی مثل تایوان نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه عامل اصلی پیشرفت آن‌هاست؛ اما سهم دولت از این سرمایه‌گذاری چقدر است؟

به گزارش تحلیل ایران یه نقل از فارسم سیر تولید ایده‌ها و محصولات نو در جهان بر پایه پژوهش شکل گرفته است؛ بر همین اساس، اهمیت پژوهش و «تحقیق و توسعه» در دنیای امروزی به‌گونه‌ای است که این مفهوم به‌عنوان یک نهاد مستقل در همه ارکان جهان اجتماعی حضوری پویا و فعال دارد. حال یکی از سوالات جدی این است که آیا توجه دولت‌ها به تحقیق و توسعه و تأمین مالی آن و تنظیم‌گری در این زمینه چگونه می‌تواند پلی برای پیشرفت و توسعه اقتصادی کشورها باشد؟

 

 در خصوص اهمیت تحقیق و توسعه(R&D) و نقش آن در رشد اقتصادی کشورها مطالعات گستردهای توسط پژوهشگران انجام شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که روند رو به رشد سرمایه‌گذاری در حوزه تحقیق و توسعه رابطه مستقیمی با میزان رشد اقنصادی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در سال‌های مختلف داشته است؛ تا جایی که برخی معتقدند سرمایه‌گذاری R&Dدر کشورهای درحال توسعه اثر بیشتری بر رشد اقتصادی دارد تا کشورهای توسعه یافته؛ به این علت که درکشورهای توسعه یافته بخشی از هزینه‌های R&D صرف ایده‌های اصلی و علوم پایه می‌شود و از آن طرف، این کشورها برای ایجاد مرزهای جدید دانشی، نیاز به صرف هزینه‌های زیادی دارند. این در حالی است که کشورهای در حال توسعه با توجه به نیازی که دارند، کاربرد دانش برای آن‌ها اولویت بیشتری داشته و در رفع برخی چالش‌ها نیز از ایده‌ها و نتایج دیگران بهره می‌گیرند.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :