موضوعات ‌مرتبط: فناوری علم و فناوری

a/155492 :کد

جنگ جهانی سوم برای دستیابی به تراشه

جنگ جهانی سوم برای دستیابی به تراشه‌های انقلابی

  چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ — ۰۹:۲۸
تعداد بازدید : ۶۲   
 تحلیل ایران -جنگ جهانی سوم برای دستیابی به تراشه‌های انقلابی

جهان شاهد کارزاری میان بزرگترین قدرت های شرق و غرب برسر تراشه‌های کوچکی است که زندگی انسان را متحول می کنند. این کارزار اکنون به نقطه اوج رسیده و عصر جدید انقلاب صنعتی را تعریف می کند.

به گزارش تحلیل ایران به نقل از مهر، چین و آمریکا دو قطب اقتصادی بزرگ جهان به شمار می روند که در حوزه های مختلفی از کشاورزی و صنعت گرفته تا توسعه فناوری های نوین مانند تراشه، هوش مصنوعی و رایانش کوانتومی با یکدیگر رقابت می کنند. این رقابت تا آنجا پیش رفته که آمریکا بیم آن دارد چین در فاصله زمانی اندکی این کشور را از میدان به در کند و خود به عنوان برترین قدرت جهان مطرح شود.

 

در همین راستا دولتمردان آمریکایی چندسالی است که موضعی خصمانه در مقابل چین و صنایع پیشروی آن به خصوص فناوری هوش مصنوعی و تراشه سازی در پیش گرفته اند تا به این ترتیب علاوه بر عقب نگه داشتن این کشور از لحاظ اقتصادی از تبدیل شدن آن به تهدیدی در حوزه های نظامی و فناوری جلوگیری کنند.

 

بنابراین آمریکا با بهانه استفاده چین از فناوری های پیشرفته تراشه ها در حوزه نظامی و غیره، تحریم هایی علیه آن وضع کرده است. این تحریم ها که از چند سال قبل آغاز شده، هر چند در ابتدا به نظر جدی نمی رسید و فقط شامل گروه و طبقه خاصی از شرکت ها و افراد می شد، اکنون فراگیرتر شده تا صنعت تراشه سازی چین و پیشرفت آن در حوزه هوش مصنوعی را زمین گیر کند.

 

آنچه در زیر می خوانید روایت رقابتی میان دو ابر قدرت جهان است که اکنون به جنگی تمام عیار تبدیل شده است:

 

دولت ترامپ آغازگر تحریم های تراشه ای علیه چین

 

به نوشته نشریه اکونومیک تایمز، تنش آمریکا و چین در حوزه تراشه سابقه ای طولانی تر از تحریم های فعلی دارد و به دوره ریاست جمهور دونالد ترامپ بر می گردد. در آن زمان جنگ تجاری بین دو کشور آغاز و به دوران ریاست جمهوری جو بایدن نیز کشیده شد.

 

در اکتبر ۲۰۱۸ میلادی وزارت دادگستری ایالات متحده شرکت «فوجیان جین‌هوا» (Fujian Jinhua Integrated Circuit) را متهم کرد که به دولت چین وابسته است و اسرار تجاری را سرقت می کند. پس از آن دولت دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق ایالات متحده دستور داد شرکت ها خرید مدارهای ساخته شده در این شرکت را متوقف کنند.

 

این امر در اصل به شکل اختلافی میان «میکرون تکنولوژی» و شرکت چینی آغاز شد. اما اقدام دولت ترامپ به حوزه تجارت بین المللی و اختلاف میان دو کشور منجر شد.

 

در ژانویه ۲۰۲۰ میلادی خبرگزاری رویترز در گزارشی فاش کرد دولت ترامپ از سال ۲۰۱۸ میلادی تاکنون یک کمپین گسترده برای مسدود سازی فروش فناوری تراشه سازی هلند به چین را اجرا کرده است. این امر سبب شد شرکت هلندی ASML که در حوزه ساخت تجهیزات تراشه سازی فعالیت می کند، نتواند پیشرفته ترین ماشین لیتوگرافی خود را به یک مشتری چینی بفروشد.

 

در می همان سال دولت آمریکا ارسال محموله های نیمه رسانا به یک شرکت چینی را متوقف کرد و بخش های تراشه سازی و موبایل آن متضرر شدند.

 

پس از آن و در دسامبر ۲۰۲۰ دولت آمریکا تراشه ساز چینی SMIC و چند شرکت دیگر را به فهرست سیاه تجاری خود اضافه و اعلام کرد مجوز شرکت برای دستیابی به فناوری مورد نیاز برای تولید نیمه رساناهای پیشرفته در سطح ۱۰ نانومتر یا کمتر را منع می کند.

 

در سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی شرکت های آمریکایی تراشه سازی انویدیا و AMD اعلام کردند مقامات آمریکایی به آنها گفته اند صادرات برخی از رده بالاترین تراشه هایی مخصوص هوش مصنوعی را به چین متوقف کنند.

 

یک ماه بعد از آن (اکتبر۲۰۲۲ میلادی) دولت بایدن مجموعه ای وسیع از محدودیت های صادراتی از جمله اقداماتی برای مسدودسازی دسترسی چین به برخی تراشه های نیمه رسانا که در هر نقطه از جهان با تجهیزات آمریکایی ساخته می شوند را وضع کرد.

 

در دسامبر ۲۰۲۲ میلادی دولت آمریکا شرکت سازنده تراشه حافظه YMTC چین و چند شرکت دیگر را به فهرست سیاه تجاری خود افزود.

 

آمریکا یار کشی کرد

 

پس از آن و در اوایل ۲۰۲۳ میلادی نیز ژاپن اعلام کرد صادرات ۲۳ نوع تجهیزات ساخت نیمه رسانا را محدود می کند به این ترتیب ژاپن کنترل های تجاری فناوری خود را با فشار ایالات متحده برای محدود کردن توانایی چین در ساخت تراشه های پیشرفته هماهنگ کرد.

 

البته این کشور درباره محدودیت های صادراتی هیچ اشاره ای به چین نکرده و فقط اعلام کرد تولید کنندگان برای صادرات به تمام مناطق مجوز دریافت کنند.

 

همچنین در ژوئن ۲۰۲۳ میلادی هلند اعلام کرد فروش برخی از تجهیزات خاصASML به تراشه سازان چینی را محدود می کند.

 

در همین ماه کمیسیون اتحادیه اروپا از اقداماتی مانند بررسی سرمایه گذاریهای خارجی و کنترل های صادراتی برای عدم دسترسی کشورهایی مثل چین به فناوری های برتر و استفاده از آنها برای مقاصد نظامی خبر داد.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :