موضوعات ‌مرتبط: سیاسی بین الملل

a/155499 :کد

عربستان و امارات پس از هفتم اکتبر

گریز از بحران منطقه‌ای، ایجاد وابستگی متقابل اقتصادی با رژیم صهیونی

  چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ — ۱۲:۱۳
تعداد بازدید : ۶۱   
 تحلیل ایران -گریز از بحران منطقه‌ای، ایجاد وابستگی متقابل اقتصادی با رژیم صهیونی

عربستان سعودی و امارات متحده عربی با پرهیز از مداخله در درگیری های دریای سرخ و با فعال سازی کریدور زمینی جبل علی به تل آویو نشان می دهند که در تلاش اند تا علی رغم جنایات رژیم صهیونیستی در غزه.

به گزارش اسرائیل، امارات متحده عربی و عربستان سعودی به عنوان دو کشور که حامی رژیم صهیونیستی در منطقه محسوب می شوند، راهبرد جدیدی را در پسا هفتم اکتبر برگزیده اند که می تواند در آینده ی نظم منطقه ای بسیار موثر باشد. ریاض و ابوظبی ترجیح می دهند از درگیری های اخیر در منطقه برای افزایش قدرت اقتصادی و وابستگی هر چه بیشتر خود با رژیم صهیونیستی و به صورت هم زمان عدم افزایش تنش منطقه ای علیه منافع خود استفاده کنند.

 

از جمله انگیزه های هرکدام از طرفین برای سرعت بخشیدن به ابرپژوه های خود در منطقه می توان به موارد زیر اشاره داشت:

 

1. کریدور زمینی، شریان حیاتی اسرائیل بعد از تنش در دریای سرخ:

 

سه ماه پس از شعله ور شدن نبرد در غزه، مجاهدان یمنی ابتداء با حمله موشکی به ایلات فشار جدی را به این بندر راهبردی رژیم صهیونیستی آوردند و پس از آن به صورت رسمی اعلام کردند که خطوط دریایی منتهی به بندر حیفاء و اشدود برای کشتی های اسرائیلی مسدود شده است. با بسته شدن مسیر باب المندب برای رژیم صهیونیستی کشتی های تجاری مجبور شدند که مسیر خود را تغییر دهند که این تغییر مسیر باعث افزایش هزینه های بیمه و کشتیرانی به مقصد سرزمین های اشغالی شد.

 

با وجود این اقدام یمن در حمایت از مردم غزه، عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای نزدیکی هر چه بیشتر به آمریکا و رژیم صهیونیستی انجام دادند ایجاد کریدوری زمینی است که بنا بر گزارش رسانه‌ها از بندر جبل علی در امارات متحده عربی آغاز و تا تل آویو امتداد می یابد و در میانه راه از خاک عربستان و اردن نیز می گذرد.

 

امارات متحده عربی و عربستان سعودی در شرایط کنونی ذی نفع طولانی شدن نبرد و فاجعه انسانی هستند که در غزه در حال رقم خوردن است. این دو بازیگر منطقه ای تلاش می کنند تا از شرایط بحرانی کنونی برای تثبیت ضرورت نظم منطقه ای پسا هفتم اکتبر به نفع جبهه خود که نظم ترانزیتی برای رژیم صهیونیستی و در قابی بزرگتر کریدور هند خاورمیانه و اروپاست، نقش آفرینی کنند.

 

در آخرین مورد خبرنگار شبکه 13 اسرائیل اخیرا برای تهیه گزارشی میدانی به گذرگاه «ملک حسین»، سفر کرد. این گزارشگر براساس مشاهدات عینی خود مدعی شد در این نقطه اتفاقاتی مهم به صورت محرمانه در حال رخ دادن است، جایی که ده‌ها کامیون به فلسطین اشغالی کالا وارد می‌کنند.

 

این رسانه، تصاویری از ده ها کامیون حامل کالا از مقصد بنادر امارات و عربستان سعودی به مقصد فلسطین اشغالی را به تصویر می کشد، آن هم نه برای کمک‌ به غزه، بلکه برای شکستن محاصره‌ای که یمنی‌ها در دریای سرخ بر اسرائیل تحمیل کرده‌اند!

 

2. عدم همکاری در ائتلاف دریایی آمریکایی:

 

پس از حملات دو ماهه اخیر یمنی ها و افزایش تنش در دریای سرخ، آمریکایی ها تلاش کردند که عربستان و امارات را نیز در این ائتلاف خودخوانده وارد کنند، اما با آنکه در رسانه ها اسم چندین کشور از جمله بحرین، استرالیا و چند کشور اروپایی دیگر عضو ائتلاف بود اما در واقعیت تنها بریتانیا و آمریکا در عملیات ضد دولت صنعا اقدام کردند.

 

در همین راستا محمد عبدالسلام سخنگوی دولت یمن گفت: ما بدون تردید به تجاوزات آمریکا و انگلیس پاسخ خواهیم داد و به هدف قرار دادن کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که به سمت فلسطین اشغالی بروند، تا پایان جنگ غزه ادامه خواهیم داد.

 

وی تاکید کرد: هیچ خبری از وجود ائتلاف دریایی در دریای سرخ نیست و تنها مسئله تجاوز آمریکایی-انگلیسی به یمن بوده است. ما با کشورهای شرکت کننده در ائتلاف تماس گرفتیم و آنها به ما اطمینان دادند که در تجاوز بامداد امروز (آمریکا و انگلیس) مشارکت نکرده‌اند.

 

عربستان سعودی و امارات متحده عربی به صورت مشخص به آمریکا اعلام کردند که در روابط دو جانبه با یمن نمی خواهند خللی ایجاد شود و تلاش می کنند اصطکاک های منطقه ای را به حداقل برسانند.

 

به دیگر سخن ریاض و ابوظبی پیام واضحی را به بازیگران بین المللی مخابره کردند که برای دور کردن تنش از کشورها خودشان حتی با آمریکا نیز تعارفی ندارند و رقابت بر سرتوسعه ی اقتصادی برای مقامات این دو کشور در مقطع حاضر حائز اهمیت است.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :