موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی فرهنگی-مذهبی

a/155557 :کد

وقتی راهب بودایی برنده جایزه جهانی اربعین شد

وقتی راهب بودایی برنده جایزه جهانی اربعین شد

  شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ — ۰۸:۵۹
تعداد بازدید : ۵۳   
 تحلیل ایران -وقتی راهب بودایی برنده جایزه جهانی اربعین شد

روزی که نهمین رویداد جایزه جهانی اربعین برگزار شد، شاید به ذهن هیچ کس خطور نمی کرد یک راهب بودایی یکی از برندگان این رویداد باشد

به گزارش تحلیل ایران روزی که نهمین رویداد جایزه جهانی اربعین برگزار شد، شاید به ذهن هیچ کس خطور نمی کرد یک راهب بودایی یکی از برندگان این رویداد باشد اما «کالوپوهانا» چه خوب امام حسین(ع) و اربعین را خلاصه می کند در یک جمله و می گوید هرکس به کربلا سفر کند و روح اربعین را ببیند، تبدیل به یک انسان کاملاً متحول می شود.

 

گروه زندگی: اگر چشم ما نبیند، اگر بیان زائران ایرانی عاجز باشد از بیان عمق آنچه در کربلا و پیاده روی اربعین می گذرد، کلمات یک راهب بودایی معجزه می کند در دل هر شنونده ای و خواننده ای.

کالوپوهانا پیراراتنا راهب بودایی اهل سریلانکا یکی از چهار برنده جایزه جهانی اربعین در بخش سفرنامه شد و داوران جایزه جهانی از میان صدها آثار ارسال شده نتوانستند از خیر سفرنامه اش بگذرند.

مسلمان نیستم اما کربلا وپیاده روی اربعین را باید تجربه کرد.

 

جایزه این راهب بودایی در قلب سریلانکا به او اهدا شد و سخنرانی کالوپونا شنیدنی بود. صحبت های او توسط رایزن فرهنگی ایران ترجمه شد و به دست ما رسید. وقتی جمع شخصیت های مذهبی بودایی، هندوها، مسیحیان و مسلمانان جمع بود کالوپونا در قلب سریلانکا از عظمت کربلا گفت. گفت من مسلمان نیستم. اما می گویم کربلا و پیاده روی اربعین را باید تجربه کرد.

وقتی راهب بودایی شوکه می شود.

 

چه فرصتی بهتر از اعیاد شعبانیه برای شنیدن حرف های راهب بودایی سریلانکایی وقتی از امام حسین(ع) می گوید؛«شناخت من از امام حسین بر یک کتاب بود تا اینکه به کربلا رسیدم. این سعادت را داشتم که دو بار در مارس 2022 و 2023 در اربعین برای زیارت امام حسین (ع) به کربلا مشرف شوم. وقتی نجف و کربلا را دیدم شوکه شدم؛ یک دریای وسیع انسانی با معنویت.میلیون ها نفر از سراسر جهان همه به یک سمت می آمدند.»

رنج دیگران روی دوش ما

«هرکس به کربلا سفر کند و روح اربعین را ببیند، تبدیل به یک انسان کاملاً متحول می شود. هر که به کربلا برود، مرد یا زنی می شود که می خواهد رنج دیگران را بر دوش دقیقا درک می کند که رحمت و سخاوت و عدل و فداکاری چیست.» این حرف های راهب بودایی قدر و قیمت دارد. وزن دارد. مصداق این شعر محتشم است که می گوید این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست... این چه شمعیست که گل ها همه پروانه اوست...

 

به نفاق رسانه های غربی پی بردم

برای راهب بودایی سریلانکایی سفر کربلا در اربعین پر از شگفتانه است؛ شگفتانه هایی که خیلی از آنها همه آنچه رسانه های غربی از جایگاه زن در اسلام می گفتند را نقض می کرد. کالوپونا می گوید:«در سفر کربلا جالب ترین چیز برای من مشارکت زنان بود. زنان آزادانه راهپیمایی می کردند، پرچم به اهتزاز در می آورند و شعار می دادند. وقتی راهپیمایی اربعین را دیدم به نفاق رسانه های غربی پی بردم.»

داوران رویداد جایزه جهانی اربعین سطر به سطر سفرنامه کالوپونا راهب بودایی را که می خواندند اشک امان شان نمی داد. این چه سری است نهفته در جاده آسمانی نجف به کربلا که درس زندگی می دهد به آدم ها حتی اگر بودایی باشند. 

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :