موضوعات ‌مرتبط: اقتصادی راه و مسکن

a/155570 :کد

ابهامات ورود چینی‌ها برای ساخت صنعتی مسکن

ابهامات ورود چینی‌ها برای ساخت صنعتی مسکن در تهران

  شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ — ۱۲:۱۲
تعداد بازدید : ۶۹   
 تحلیل ایران -ابهامات ورود چینی‌ها برای ساخت صنعتی مسکن در تهران

هنوز تصمیم دقیقی درباره ساخت مسکن در تهران با مشارکت چینی‌ها اخذ نشده اما اظهارات غیرشفاف و ارائه اطلاعات قطره‌چکانی برخی مسئولان این پرسش را برای مخاطب ایجاد کرده است.

به گزارش تحلیل ایران به نقل از تسنیم، دوره ششم مدیریت شهری تهران از نیمه سال 1400 آغاز به کار کرد؛ فارغ از اینکه در نخستین سال فعالیت این دوره دستاوردهای قابل توجهی حاصل شد یا نه، از سال دوم، تکاپوی جدی‌تری رخ داد و بسیاری از شهروندان بر این باور بودند که شهر تهران جان تازه‌ای گرفته است.

 

اما در ماه‌های اخیر آنچه فعالیت‌های مدیریت شهری را بیش از پیش بر سرزبان‌ها انداخت، سفر علیرضا زاکانی شهردار تهران به چین بود که سوقات آن عمدتا به حوزه حمل و نقل عمومی یعنی امضای تفاهم‌نامه‌ هایی برای ورود واگن مترو، اتوبوس‌های شهری، تاکسی و موتورسیکلت‌های برقی مربوط می‌شد؛ در این بین ساخت 20 هزار واحد مسکونی توسط چینی‌ها نیز موضوع دیگری بود که جزو دستاوردهای سفر زاکانی محسوب می‌شود و اما و اگرهایی به همراه داشت.

 

زاکانی شهردار تهران در اوایل آبان ماه در این باره اعلام کرد برای ساخت 20 هزار واحد مسکونی در راستای صنعتی‌سازی وارد تفاهم شده‌ایم که در صورت نهایی شدن برای ساخت اقدام می‌شود.

 

در همین رابطه، حمیدرضا صارمی؛ معاون شهرسازی و معمار شهردار تهران در تشریح جزئیات این اقدام شهردار تهران به خبرنگار تسنیم گفت: چینی‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند که در حوزه مسکن ایران به صورت یوزانس سرمایه‌گذاری کنند، (یوزانس در اصطلاح سرمایه‌گذاری به معنی توافق در پرداخت قیمت فناوری و تجهیزات دریافت شده در قبال ارائه برات مدت‌دار است)، ما نیز در این راستا اعلام آمادگی کرده‌ایم اما در ساخت، تکنولوژی ساخت و به‌کارگیری کارگر و مهندس چینی دخالتی ندارند زیرا توانایی‌های علمی، فنی و مهندسی کشورمان در این رشته‌ از همه کشورهای همسایه بالاتر است و در این حوزه حرف برای گفتن داریم.

 

اگرچه وی به این نکته نیز اشاره کرد که برای سرمایه‌گذاری چینی‌ها در تهران فعلا گفت‌وگوهای مقدماتی مطرح شده و هنوز جزئیات تصمیم شهرداری تهران و طرف چینی درباره این سرمایه‌گذاری مشخص نشده است اما لطف الله فروزنده؛ معاون مالی شهردار تهران در گفت‌وگویی اظهار کرده بود: "ما تکنولوژی صنعتی‌سازی مسکن را نداریم! صنعتی‌سازی یعنی اینکه برای ما مسکن‌هایی یک‌ساله می‌سازند و عمر مفید آن از 40 سال به 80 سال می‌رسد، بنابراین باید انتقال تکنولوژی انجام شود."

 

هنوز هیچ تصمیم دقیقی درباره این موضوع اخذ نشده اما این اظهارات، مسئله را گیج‌کننده و مخاطبان را سردرگم می‌کند که بالاخره آنچه درباره صنعتی‌سازی مدنظر شهرداری چیست؟ اگر قرار است اطلاعات اولیه‌ای به افکار عمومی داده شود چرا دقیق و شفاف نیست؟ چرا چندین نفر درباره آن در شهرداری تهران اظهارنظر متناقض می‌کنند و اطلاعات مربوطه از مجرای مربوطه بیان نمی‌شود؟

 

اصلا چرا اطلاعات اخباری از این دست به صورت قطره چکانی ارائه می‌شود؟

 

به دلیل همین انتشار غیرشفاف و قطره‌چکانی اطلاعات بود که هفته‌های گذشته نیز برخی اعضای شورا انتقاداتی بیان کردند و گفتند «زمین و مصالح ساختمانی و نیروی کار در داخل داریم و نیازی به خارج از کشور وجود ندارد.» «ما در حوزه صنعت ساختمان هم در تولید مصالح ساختمانی و هم ظرفیت مواد اولیه در کشور و نیز دانش فنی و مهندسی خوشبختانه در سطح بالایی هستیم و جالب است امروز در وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران، کارخانه‌ای برای صنعتی‌سازی در این عرصه آماده بهره‌برداری و خدمات است که کشور را در زمره چهار کشور برتر صنعتی سازی قرار داده است.» در حالی که طبق اظهارات صارمی شهرداری اصلا چنین قصدی ندارد و موضوع صنعتی سازی نیز همچنان مبهم است.

 

به نظر می‌رسد لازم است شهرداری تهران به منظور تنویر افکار عمومی و همچنین ارج نهادن و تکریم مخاطبان خود، اطلاعات شفاف و دقیقی درباره ابعاد و ابهامات طرح خود برای ساخت مسکن با طرف چینی به صورت صنعتی‌سازی منتشر کند تا موجب سوء‌برداشت مردم و سایر مسئولان نشود.  

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :