موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی استان ها

a/155620 :کد

و جان گرفتن دوباره تالاب

جان دوباره بر تن خشکیده «هشیلان»/بازگشت پرندگان

  یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ — ۱۲:۱۱
تعداد بازدید : ۴۵   
 تحلیل ایران -جان دوباره بر تن خشکیده «هشیلان»/بازگشت پرندگان

کرمانشاه- تالاب هشیلان با بارش های اخیر جان دوباره گرفته و به جزایر این تالاب از خشکی نجات یافته و احیا شده‌اند تا پرندگان مهاجر دوباره به تالاب «هشیلان» کرمانشاه بازگردند.

به گزارش تحلیل ایران ، گروه استان‌ها - سمیه نوری: هشیلان واژه‌ای کُردی است که از ۲ کلمه (هشی) به معنی مار و (لان) به معنای لانه تشکیل شده و به معنی لانه مار است این تالاب در فاصله ۳۱ کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه و در مسیر جاده کرمانشاه - روانسر واقع شده است.

 

این تالاب هم اکنون با ۱۰۱ جزیره و برکه کوچک و بزرگ ۲ هزار و ۲۰ هکتار مساحت دارد یکی از منحصر به فردترین تالاب‌های غرب ایران محسوب می‌شود که سالانه به دلیل قرار داشتن در مسیر مهاجرت پرندگان شاهد زیست بومی متنوع از پرندگان مهاجر بوده است.

 

این تالاب در ذخیره آب‌های زیر زمینی، جلوگیری از خشکسالی و حفظ گونه‌های جانوری و گیاهی نقش حیاتی دارد بر همین اساس حفظ و نگهداری از آن از اهمیت بالایی برخوردار است اما این در حالی است که هشیلان روزهای تلخی را پشت سر گذاشته و طی سال‌های اخیر بارها دچار آتش سوزی و خشکی مطلق شده است.

 

با توجه به خشکی‌های پی در پی که در ایام گرم سال متوجه تالاب هشیلان بوده نه تنها دیگر مامن و زیست بومی برای انواع پرندگان نبوده بلکه دیگر جذابیتی برای طبیعت گردان و علاقه مندان ندارد.

 

جان دوباره بر تن خشکیده «هشیلان»/بازگشت پرندگان

 

در همین راستا به گزارش تحلیل ایران کرمانشاه گزارشات متعددی در خصوص وضعیت تالاب هشیلان در ایام مختلف سال کار کرده و اکنون برای اطلاع از جدیدترین وضعیت از این تالاب با توجه به بارندگی‌های فصل پاییز و زمستان در کرمان کرمانشاه به سراغ مسئولان رفته است.

 

هشیلان با ۴۵۰ هکتار وسعت از مهم‌ترین جاذبه آبی و البته تنها تالاب استان کرمانشاه بوده که به عنوان یک اکوسیستم آبی همواره مورد توجه علاقه مندان به طبیعت گردی بوده و به گفته یک موقعیت و فرصت استثنایی در بحث گردشگری است.

 

جان دوباره بر تن خشکیده «هشیلان»/بازگشت پرندگان

 

رفع نگرانی و تنش خشکی در «هشیلان» با توافق بر انتقال آب از رودخانه «رازآور» در ۱۴۰۳

 

احد جلیلیان مدیرکل محیط زیست کرمانشاه در گفت‌وگو با تحلیل ایران با اشاره به وضعیت کنونی تالاب هشیلان در استان کرمانشاه، اظهار کرد: تالاب هشیلان به دلیل منطقه محافظت شده شکار و تیر اندازی ممنوع بودن از اهمیت بالایی برای استان و سازمان محیط زیست برخوردار است که هم اکنون با توجه به بارندگی‌های اخیر حال تالاب هشیلان خوب است.

 

وی افزود: به برکت بارش‌های باران به ویژه در چند روز اخیر در حال حاضر تالاب هشیلان با داشتن ۱۰۱ جزیره به طور کامل تأمین آب شده اما با توجه به اینکه در سال‌های گذشته تالاب به طور کامل خشک شده بوده نباید برای نجات آن تنها به این میزان آب اکتفا کرد.

 

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه بارندگی‌ها جان دوباره را به هشیلان بخشیده، تصریح کرد: از آنجا که تالاب هشیلان تابستان خشکی را پشت سر گذاشته هم اکنون با بارندگی‌ها این تالاب به حیات خود بازگشته و برای ادامه و استمرار است اوضاع در تالاب نیازمند اجرای طرح‌های احیاگر هستیم.

 

جلیلیان در ادامه به ارائه یک طرح جدید برای انتقال آب‌های سطحی به تالاب هشیلان برای جلوگیری از خشکی زودهنگام آن اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه آب مورد نیاز تالاب هشیلان از سراب سبزعلی در شمال این تالاب تأمین می‌شود اما اکنون در تلاش هستیم آب‌های پایین دستی سرازیر شده از سد گاومیشان به داخل رودخانه «رازآور» بعد از بارندگی‌ها از طریق کانال موجود در این منطقه به تالاب هشیلان منتقل کنیم.

 

جان دوباره بر تن خشکیده «هشیلان»/بازگشت پرندگان

 

وی ادامه داد: این طرح با بررسی پارامترهای محیط زیستی و شاخص‌های کیفی آب اکنون موافقت‌های اولیه را کسب کرده و با تشریح و تاکید بر اهمیت تالاب هشیلان منتظر تأیید نهایی شرکت آب منطقه‌ای و سازمان حفاظت احیای تالاب‌ها بوده تا با این اقدام در سال ۱۴۰۳ نگرانی بابت خشکی و تنش این تالاب نداشته باشیم.

 

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه یاد آور شد: در صورت توافق با انتقال آب مازاد رودخانه «راز آور» به تالاب هشیلان طی هفته آینده این طرح وارد مرحله اجرایی خواهد شد و تا پایان سال جاری این آب وارد تالاب خواهد شد.

 

بازگشت دوباره پرندگان مهاجر با پر شدن تالاب سراب‌های کرمانشاه

 

جلیلیان در پایان عنوان کرد: با وجود اینکه امسال در سر شماری که از ۱۵ دی ماه تا ۱۵ بهمن ماه با تعیین ۱۲ سایت در حوزه پرندگان، آبزیان و کنار آبزیان صورت گرفته بود شاهد کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی جمعیتی پرندگان مهاجر در اطراف تالاب و سراب‌ها بودیم که در پی گزارشات اخیر به دلیل بارندگی‌های و پر آب شدن سراب‌ها و تالاب هشیلان پرندگان مهاجر در حال بازگشت هستند.

 

جان دوباره بر تن خشکیده «هشیلان»/بازگشت پرندگان

 

با توجه به آنچه که مطرح شد اوضاع و احوال تالاب هشیلان به برکت نزولات آسمانی خوب است و پرندگان مهاجر در حال بازگشت به تالاب هشیلان و سراب‌های استان کرمانشاه هستند تا پس خشکسالی‌های اخیر در این تالاب این بار پر آب‌تر از همیشه پذیرای پرندگانی باشد که روزی تالاب هشیلان را برای کوچ زمستانی خود انتخاب می‌کردند.

 

رشد ۳۰ درصدی میانگین بارش‌های کرمانشاه نسبت به سال گذشته

 

همچنین در ادامه علی محمد زورآوند مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه نیز با تاکید بر بارش‌های امیدوار کننده استان کرمانشاه، اظهار کرد: با توجه به اینکه بارندگی‌های امسال نسبت به سال گذشته روند افزایشی خوبی را طی کرده تا حدودی جبران کننده کم آبی سراب‌ها و تالاب‌های استان بوده است.

 

وی افزود: در پی بارندگی‌های سامانه جدید بارشی در استان کرمانشاه استان کرمانشاه شاهد بارش‌های بسیار خوبی بود و طی ۴۸ ساعت گذشته این استان به طور میانگین ۵۹.۴ میلیمتر بارندگی را ثبت کرده است.

 

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه به روند رو به رشد بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته، تصریح کرد: میانگین باندگی‌های سال جاری در استان کرمانشاه ۲۵۸.۲ میلیمتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۱۹۹.۸ میلیمتر بوده رشد ۳۰ درصد داشته و نسبت به بلند مدت نیز که ۲۶۷.۹ میلیمتر بوده تنها ۳ درصد اختلاف کاهشی داریم.

 

زورآوند بیان کرد: یکی از مسائل مهمی که استان کرمانشاه برای ایام گرم سال باید به آن توجه داشته باشد این است که اگرچه بارندگی‌های امسال وضعیت مطلوبی به ثمر رسانده و باعث پر شدن سراب‌ها شده اما به دلیل اینکه بارش‌ها بیشتر به صورت مایع و باران بوده ماندگاری زیادی نخواهد داشت.

 

وی در پایان تاکید کرد: بارندگی‌هایی که غالباً به صورت برف باشند به دلیل نفوذ در دل زمین ماندگاری بیشتری خواهد داشت و باعث تأمین آب‌های زیر زمینی خواهد شد به همین دلیل باید تنها به بارش‌های باران امسال برای احیای تالاب‌ها اکتفا نشود بلکه به دنبال راه حل مؤثر برای تأمین آب سراب‌ها و تالاب‌ها در فصل گرم سال بود.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :