موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی سینما و تئاتر

a/155627 :کد

«شب، داخلی، دیوار» از کجا قاچاق شد؟

«شب، داخلی، دیوار» از کجا قاچاق شد؟

  یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ — ۱۶:۴۱
تعداد بازدید : ۶۳   
 تحلیل ایران -«شب، داخلی، دیوار» از کجا قاچاق شد؟

چندی پیش نسخه غیرقانونی فیلم سینمایی «شب، داخلی، دیوار» ساخته برادران جلیلوند در فضای مجازی منتشر شد،‌ بیانیه سازندگان این فیلم حاکی از عدم اعطا پروانه نمایش برای این اثر بود.

به گزارش تحلیل ایران هدر رفت میلیاردها تومان هزینه در سینما با قاچاق یک فیلم اتفاقی است که اهمیت حفظ نسخه اصلی آثار سینمایی را دو چندان می‌کند.

 

در حالی که اکثر آثار قاچاق شده در سینمای ایران بعد از زمان اکران و پخش بین‌المللی‌شان وارد فضای مجازی شده‌اند تیم تولید شب داخلی دیوار عدم صدور پروانه نمایش را دلیل قاچاق پیش از اکران فیلمشان می‌دانند. سازمان سینمایی در این رابطه می‌گوید که «تهیه‌کننده شب، داخلی، دیوار درخواستی برای پروانه نمایش نداشته است.»

 

این درحالی است که با پخش فیلم در پلتفرم‌های خارجی سرمایه تهیه‌کننده جبران شده و تنها اقتصاد سینمای ایران ضربه می‌خورد،‌ سازندگان «شب، داخلی،‌ دیوار‌» نیز در بیانیه‌ای فیلم قاچاق شده را به مخاطبان تقدیم کرده‌اند.

 

پیش از این «بی‌مادر» ساخته مرتضی فاطمی هم سر از فضای مجازی درآورده بود که با تدبیر سازنده هم‌زمان به صورت آنلاین اکران و تهیه‌کننده از مردم خواست نسخه اصلی فیلم را ببینند.

«جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی نیز هم‌زمان با پخش خارجی قاچاق شد و سازمان سینمایی به‌صورت فوری آن را به آثار در حال اکران افزود.

«شب، داخلی، دیوار» در هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز برای نخستین بار به نمایش درآمد.

این فیلم مطابق با اطلاعات سایت justwatch که اطلاعات انتشار آثار سینمایی را ارائه می‌دهد در پلتفرم استریم hbo max منتشر شده است.

محدودیت‌های اکران در داخل کشور به‌عنوان یکی از دلایل عدم اکران برخی از آثار در سینمای ایران و علاقه برخی تهیه‌کنندگان برای اکران خارجی فیلمشان مطرح شده است.

سازندگان «شب،‌ داخلی، دیوار» عدم نمایش فیلمشان در کشور را دلیل قاچاق آن دانسته و در بیانیه‌ای گفته‌اند که « اگر قاچاق فیلممان بار دیگر نوری بتاباتد بر دلیل و ریشه‌های قاچاقِ فیلم‌هایی که سیستم ممیزی و سانسور، راه حیات و حق طبیعی آنها را به خفقان کشانده است، رنجِ آن را به جان می‌خریم.»

در مقابل جعفر انصاری‌فر دبیر ستاد صیانت از آثار و محصولات سینمایی گفته است که « طبق اطلاع بنده، این فیلم درخواستی برای دریافت پروانه نمایش ارائه نداده که مورد ممیزی یا سانسور قرار گیرد.»

تدبیر سازندگان آثار هنگام انعقاد قرار داد پخش بین‌المللی برای حفاظت بیشتر از نسخه اصلی فیلمشان و یا تدبیر برای اکران و پخش آنلاین در داخل کشور پیش از اکران جهانی می‌تواند به حفاظت از اقتصاد سینما کمک کند.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :