موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی انتخابات

a/155654 :کد

جزئیات تمهیدات برای شفاف‌سازی

نامزدها هزینه‌های تبلیغاتی را در سامانه شفافیت ثبت می‌کنند

  دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ — ۰۹:۳۶
تعداد بازدید : ۷۷   
 تحلیل ایران -نامزدها هزینه‌های تبلیغاتی را در سامانه شفافیت ثبت می‌کنند

اموال و دارایی‌های کاندیدا به‌همراه کمکی که از احزاب و گروه‌های سیاسی و اشخاص حقیقی می‌گیرد طبق قانون باید به‌منظوربرپایی ستاد انتخاباتی، تبلیغات مجاز است.

به گزارش تحلیل ایران محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور، درباره سامانه شفافیت مالی انتخابات و نحوه‌ی کارکرد آن، بیان کرد: امسال برای اولین‌بار قانون شفافیت و تأمین منابع مالی تبلیغات انتخابات مجلس مصوب سال 1398 اجرایی می‌شود. ما بر اساس تکلیف قانونی، سامانه‌ی مالی اتخابات را رونمایی کردیم که پایگاهی است که نامزدها اطلاعات مالی‌شان را ثبت می‌کنند.

 

بیشتر بخوانید

سامانه آرا چیست؟/ تدارک چندین ظرفیت تبلیغاتی برای کاندیداهای مجلس

 

وی افزود: طبق این قانون، نامزدها موظفند منابع أخذ شده و دارایی‌هایشان که برای تبلیغات استفاده می‌کنند را در این سامانه وارد کنند؛ طبق قانون چهار هزینه برای نامزدها متصور شده که باید منابع‌شان را مصروف کنند.

دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: اموال و دارایی‌های کاندیدا به‌همراه کمکی که از احزاب و گروه‌های سیاسی و اشخاص حقیقی می‌گیرد طبق قانون باید به‌منظور«برپایی ستاد انتخاباتی»، «تبلیغات مجاز»، «برپایی تجمعات» و هم‌چنین «هزینه‌ی حق‌الزحمه عوامل اجرایی» مصرف کند.

 

اسلامی با بیان اینکه موارد مذکور باید در سامانه شفافیت ثبت شود، اظهار داشت: هم‌چنین یک سقف برای تبلیغات و یا گردش مالی تبلیغات انتخاباتی نامزدها در نظر گرفته شده که متناسب با جمعیت، پراکندگی جغرافیایی و تعداد کرسی نمایندگی در حوزه انتخابیه تعریف شده است.

 

وی گفت: به‌عنوان مثال اگر کاندیدایی ستاد انتخاباتی اجاره کرده، باید اجاره‌نامه‌ی آن را در سامانه ثبت کند و هزینه‌ی آن نیز ثبت شود. این موارد باید به اسناد مالی مستند باشد و باید منابع مالی و هزینه‌ها از طریق شماره حسابی که از نامزدها در دوران ثبت‌نام اخذ شده، انجام شود.

 

سخنگوی ستاد انتخابات کشور عنوان کرد: هم‌اکنون که نامزدهای نهایی انتخابات مجلس مشخص شده و البته بررسی اعتراضات «رد اولی‌ها» تا پایان بهمن‌ماه در شورای نگهبان ادامه دارد ولی ما برای تمامی نامزدهای انتخاباتی که اسامی‌شان از سوی شورای نگهبان به ما اعلام شده، پیامکی حاوی یک نام کاربری و رمز عبور ارسال کرده‌ایم. برخی نامزدها وارد سامانه شده‌اند و برخی درحال ورود هستند.

 

اسلامی هم‌چنین از وجود یک دستورالعمل و توضیحات در سامانه شفافیت مالی انتخابات خبر داد و گفت: نامزدها با مطالعه‌ی این توضیحات، می‌توانند به‌خوبی موارد را ثبت کنند. طبق قانون، خود نامزد می‌تواند به‌عنوان حسابدار باشد و هم‌چنین می‌تواند یک شخص حقوقی و یا حقیقی را به‌عنوان حسابدار ثبت کند و امکان تغییر هم وجود دارد. ضمناً سقف هزینه‌های مالی برای انتخابات در این سامانه به نمایش درآمده است.

 

وی خاطر نشان کرد: نظر هیئت اجرایی مرکزی نظر بر این بود که چون سازمان صدا و سیما، پیام‌رسان‌ها و دستگاه‌های دولتی ذیل ماده 5 مدیریت خدمات کشوری در حال ارائه خدمات به نامزدها هستند، هزینه برپایی تجمعات و تبلیغات انتخاباتی آن‌چنان نخواهد بود. طبق سالن‌هایی که دستگاه‌ها در استان‌ها به ما اعلام کرده‌اند، می‌دانیم که یک نامزد می‌تواند با کم‌ترین هزینه تجمعی عمومی در سطح شهر را در یک سالن استاندارد داشته باشند.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :