موضوعات ‌مرتبط: سیاسی سیاست داخلی

a/155662 :کد

پرونده بابک زنجانی به کجا رسید

پرونده بابک زنجانی چگونه به نتایج مطلوب و ملموس رسید؟

  دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ — ۱۶:۴۳
تعداد بازدید : ۵۷   
 تحلیل ایران -پرونده بابک زنجانی چگونه به نتایج مطلوب و ملموس رسید؟

پرونده بابک زنجانی به علت تبدیل شدن به سوژه سیاسی و دامن زدن ابهامات و حواشی درباره آن توسط جریانات سیاسی، جنجالی ترین و یکی از فرآگیرترین پرونده قضایی در دهه نود در ایران محسوب می‌شود.

به گزارش تحلیل ایران پرونده بابک زنجانی به علت تبدیل شدن به سوژه سیاسی و دامن زدن ابهامات و حواشی درباره آن توسط جریانات سیاسی، جنجالی ترین و یکی از فرآگیرترین پرونده قضایی در دهه نود در ایران محسوب می‌شود. البته پیچیدگی‌های قضایی پرونده نیز به قدری بود که ناخواسته در مسیر رسیدگی موانع جدی و زمانبر ایجاد کرد و همین موضوع نیز سبب ایجاد ابهامات ناخواسته در میان مردم و فعالین رسانه‌ای شد. اما نهادهای مسوول جمهوری اسلامی با صبر و حوصله و علی رغم جو سازی‌ها و حساس برانگیز شدن پرونده، اقدامات خود را انجام دادند و مسیر قضایی آن دچار انحراف و سستی نشد.

 

دو: برای جمهوری اسلامی تنبیه قاطع متهم به فساد مهم بود ولی نهادهای مربوطه بازگشت اموال به بیت المال را با صبر و حوصله در اولویت جدی خود قرار دادند. بنا بر کارشناسی‌های اولیه صورت گرفته، این اموال کفافِ بدهی‌ها و خسارت‌های زنجانی خواهد داد. رقمی بالغ بر دو میلیارد و سیصد هزار دلار به بیت المال مسلمین تاکنون برگشته و همچنان بازگرداندن اموال به جیب مردم ادامه خواهد داشت.

 

سه: بازگشت میلیارد دلاری اموال بابک زنجانی در شرایط تحریمی کشور یک اتفاق ویژه اقتصادی محسوب می‌شود و از نظر کارشناسان اقتصادی اولین ثمره آن کمک و اثر آن به تحکیم ارزش پول کشور، قیمت ارز و حتی برای مهار تورم است.

 

چهار: در پرونده قضایی مذکور، اقدامات اطلاعاتی موثری برای بازگردن اموال صورت گرفته که از شناسایی اموال در خارج از ایران تا بازگرداندن آن به داخل کشور، پروسه پیچیده‌ای صورت گرفته و ابعاد کامل آن ناگفته باقی مانده است.

پنج: به نتیجه رسیدن مطلوب بخش‌های مهم پرونده بابک زنجانی به عنوان بزرگترین پرونده فساد دهه نود، باردیگر نشان که در جمهوری اسلامی تا چه حد در مبارزه با فساد علی رغم همه جوسازی ها قاطعیت و اصرار وجود دارد و همکاری خوب نهاد امنیتی، قضایی و مجریه در این پرونده نماد اجماع ساختاری در درون حاکمیت در برابر فساد محسوب می‌شود. این پرونده قضایی آنقدر مهم و بزرگ بود که اینک بتوان از آن به عنوان نماد حقیقی و متعالی بودن مبارزه با فساد توسط جمهوری اسلامی و کارآمدی نهاد‌های آن در این زمینه نام برد.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :