موضوعات ‌مرتبط: سیاسی بین الملل

a/155684 :کد

سیاستمدار روس:

اسرائیل دیگر نمی‌تواند وجود داشته باشد

  ﺳﻪشنبه ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ — ۰۶:۰۸
تعداد بازدید : ۶۴   
 تحلیل ایران -اسرائیل دیگر نمی‌تواند وجود داشته باشد

سیاستمدار روس با بیان اینکه رژیم صهیونیستی باید بداند نمی تواند به حیات خود ادامه دهد، گفت: رویکرد آمریکا و غرب در قبال جنگ‌های اوکراین و غزه سیاست یک بام و دو هوای آن‌ها را نشان داد.

به گزارش تحلیل ایران و به نقل از مهرهمانطور که می‌دانیم عرصه بین الملل در ماه‌های گذشته و سالهای اخیر شاهد حوادث بسیار تأثیر گذار بود. از جنگ اوکراین گرفته تا جنگ یمن و غزه همه این تحولات باعث شد که یک گزاره اصلی در مفاهیم بین الملل مطرح شود و آن تغییر نظم جهانی است، به طوری که امروز شاهدیم نظم فعلی حاکم بر جهان به سمت نظم جدید حرکت می‌کند. در همین راستا با سرگئی نیکولاویچ بابورین سیاستمدار روس و نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ و نامزد انتخابات ریاست جمهوری روسیه ۲۰۲۴ که البته اواخر ژانویه انصراف داد به گفت‌وگو نشستیم تا به بررسی محورهایی چون انتخابات ریاست جمهوری روسیه که قرار است ۱۷ مارس یعنی ۲۷ اسفندماه برگزار شود و جنگ اوکراین و تحولات غزه بپردازیم.

 

با وجود آنکه شما یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بودید چرا در اواخر ژانویه انصراف دادید. برای مخاطبان ایرانی توضیح دهید زمانی که پوتین در روسیه رأی بالایی دارد حضور سایر نامزدهای انتخاباتی چه فایده و یا تأثیری در این انتخابات دارد؟

 

همانطور که می‌دانید روسیه در حال جنگ است ولی در واقع نه فقط جنگ با اوکراین بلکه جنگ با غرب. زمانی که روسیه از ارزشهای تمدنی خود محافظت می‌کند، غرب به دنبال نابودی این ارزش‌ها است بنابراین من از اقداماتی که پوتین در راستای حمایت از این ارزش‌ها انجام می‌دهد حمایت می‌کنم اما در چند مورد اختلاف نظر درباره سیاست داخلی کشور با یکدیگر داریم.

 

من در انتخابات سال ۲۰۱۸ هم شرکت کردم و برای من مهم بود که به مردم روسیه نشان بدهم که ما مسیر خودمان یعنی روس گرایی را باید طی کنیم و به تجربه ایران و تجربه انقلاب اسلامی توجه کنیم تا سیستم کشور خودمان را تغییر دهیم. من تاکید می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران سال‌ها توانسته است در مقابل غرب ایستادگی کند، چرا که مسیر خودش را انتخاب کرده و بر ارزشهای دینی، فرهنگی و سنتی خودش پافشاری کرده است. رئیس جمهور در سال ۲۰۱۸ صحبت‌های من در این راستا را شنید و به آنها توجه کرد به طوری که در ۲۰۲۰ اصلاحات مربوط به تغییر قانون اساسی داشتیم.

 

در سال ۲۰۲۲ پوتین دستوری مبنی بر آماده باش امنیت نظامی داد چرا که غرب سعی می‌کرد اوکراین را به عنوان دشمن بزرگ روسیه معرفی کند و ما بدون هیچ شک و تردیدی از اقداماتی که پوتین انجام داد، حمایت کردیم. زمانی که می‌شنویم انتقادات از سیاست اقتصادی و اجتماعی ما بیشتر شده سعی می‌کنیم از آقای رئیس جمهور حمایت بیشتری کنیم و این همان اصولی هست که حزب من طی ۳۰ سال گذشته دنبال کرده و به آن اهمیت می‌دهد. من خیلی خوشحالم که آقای رئیس جمهور به این اصول اهمیت می‌دهد.

 

ما در یک جلسه حزبی که برگزار کردیم پیشنهاد دادیم پوتین از طرف حزب ما نامزد شود اما وی تصمیم گرفت که در انتخابات از طرف مردم شرکت کند نه حزب خاصی. از این رو من تصمیم گرفتم در انتخابات از طرف حزب خودم شرکت کنم چون می‌خواستم به عیوبی که در سیاستمان داریم اشاره کنم. بعد از هم اندیشی از خودمان سوال پرسیدیم که وقتی من تصمیم بگیرم در انتخابات شرکت کنم تعدادی از آرا نصیبم می‌شود و چرا باید با شرکت من در انتخابات، آرای رئیس جمهور کمتر شود؟ از این رو ترجیح دادم که انصراف بدهم.

 

من فکر می‌کنم که رأی دهندگان به من کسانی هستند که در کل از سیاست پوتین حمایت می‌کنند اما عیوبی در سیاستمان می‌بینند. من اعتقاد داشتم در چنین شرایطی که در حال جنگ هستیم حضور من در انتخابات به نفع کشور ما نیست. متأسفانه ما دشمن داخلی داریم و آنها علاقه‌مند به غرب هستند و تلاش می‌کنند که در انتخابات ما مزاحمت ایجاد کنند. به همین خاطر من از نامزدی در انتخابات انصراف دادم و به طور علنی به پوتین مراجعه کردم و خیلی ساده گفتم: در جنگ با غرب عقب نشینی نکنیم و اصلاحات مربوط به قانون اساسی را ادامه دهیم و در مسیر سیاست اقتصادیمان سعی کنیم اموال در دست مردم بماند.

 

همچنین من به پوتین گفتم: در زمینه اتحاد در مرزهای تاریخی کشور عقب نشینی نکند. باید بگویم بعد از انصراف من از انتخابات طرفدارهای غرب هم دیگر حضور نداشتند. و من مطمئنم که پوتین بیش از ۸۴ درصد رأی می‌آورد، چرا که سه نماینده دیگر به نظر من شخصیت‌های جدی نیستند. معتقدم ما در مارس انتخابات ریاست جمهوری نداریم بلکه بیشتر همه پرسی اعتماد مردم به پوتین را داریم و فکر می‌کنم به اندازه کافی پوتین رأی می‌آورد.

 

چند روز پیش آقای پوتین مصاحبه‌ای با تاکر کارسون روزنامه نگار آمریکایی انجام داد که حدوداً ۲۰۰ میلیون بار در توئیتر دیده شد. نکته مهم این مصاحبه که بسیاری از مقامات سابق غربی اعلام کرده بودند این بود که این مصاحبه چهره واقعی رسانه‌های غربی را افشا کرد و دروغ‌هایی را که رسانه‌های غربی درباره جنگ اوکراین گفتند بر ملأ کرد. نظر شما در این خصوص چیست؟

 

من این مصاحبه را ندیدم اما آنطور که پوتین را می‌شناسم می‌دانم که چه حرف‌هایی زده و از سوی دیگر می‌دانم که غرب نمی‌خواهد و نمی‌تواند روسیه را بفهمد و حرف‌های رئیس جمهور را درک کند. من فکر می‌کنم غرب به هیچ وجه نمی‌تواند روسیه را بفهمد و بعید می دانم بعد از دیدن این مصاحبه نیز روسیه را بشناسند. چرا که هر چه در روسیه و در ایران تربیت می‌شود بر اساس عشق است و ما شجاعانه از این عشق و از این مردم دفاع می‌کنیم. ما از دوستی با کسانی که ما را درک می‌کنند خیلی خوشحالیم.

 

با شروع جنگ اوکراین قدرت آمریکا به آزمایش گذاشته شد. همگان بر این باور بودند که نوع برخورد آمریکا در عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین قدرت واقعی آمریکا را نشان خواهد داد. اما در عمل دیدیم که آمریکا به عنوان یک ابر قدرت وارد عمل نشد و در برابر روسیه کوتاه آمد. از این رو بسیاری بر این باورند که این نخستین تغییر در نظم حاکم بر جهان و نشانه آغاز نظم جدید جهانی است و در تحولات غزه هم شاهدیم که چنین تغییراتی اتفاق افتاد. نظر شما در خصوص تغییر نظم جهانی که روسیه آن را به چالش کشیده چیست؟

 

این سوال خیلی مهم است. من می‌خواهم به دو مورد اشاره کنم و بگویم چرا روسیه آهسته در اوکراین می‌جنگد و قدرت نظامی خودش را به کل جهان نشان نمی‌دهد. روسیه می‌توانست طی دو تا سه هفته اوکراین را بگیرد، ولی متأسفانه در دو و سه هفته نمی‌توانیم افکار عمومی را قانع کنیم و این به تعویض نسل نیاز دارد. آقای پوتین تصمیم گرفت تدریجی جنگ را پیش ببرد و این اقدام مصادف شد با حرکت تدریجی ایالات متحده. این توهم است که جو بایدن را صاحب اصلی آمریکا بدانیم؛ او یک عروسک خیمه شب بازی است که به عنوان یک ابزار مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما چرا آنها از قدرت نظامی خود علیه روسیه در جنگ اوکراین به صورت تام استفاده نمی‌کنند؟ من نظر خودم را می‌گویم چون آمریکایی‌ها منتظرند که بتوانند به سمت چین بروند.

 

ما شاهدیم که در اتحادیه اروپا همه آماده کمک به کی یف در جنگ اوکراین هستند. خیلی‌ها نمی‌بینند که در اصل این آمریکا است که با روسیه می جنگد.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :