موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی محیط زیست

a/155733 :کد

انتقاد از توسعه غیر مجاز کمربند سبز

انتقاد از توسعه غیر مجاز کمربند سبز اطراف دریاچه ارومیه

  چهارشنبه ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ — ۱۰:۱۶
تعداد بازدید : ۶۲   
 تحلیل ایران -انتقاد از توسعه غیر مجاز کمربند سبز اطراف دریاچه ارومیه

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به توسعه غیر مجاز کمربند سبز اطراف دریاچه ارومیه، گفت: چاه‌های غیر مجاز و گونه‌های آب بر باید حذف شود.

به گزارش تحلیل ایران به نقل از مهر،، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری که در نمایشگاه رسانه‌های ایران برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره ماجرای انتقاد محیط زیست از توسعه کمربند سبز اطراف دریاچه ارومیه اظهار داشت: کمربند سبز اطراف دریاچه ارومیه مصرف کننده اصلی آب ورودی به دریاچه است که به صورت غیر مجاز توسعه یافته و جریان‌های سطحی آب را به سمت دریاچه ارومیه کاهش داده است.

 

وی گفت با همکاری وزارت نیرو و جهاد باید چاه‌های غیر مجاز بسته و گونه‌های آب‌بر اطراف دریاچه نیز حذف شود.

 

باید طرح الگوی کشت نمونه کشور اجرا شود

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: ما محکم بر این موضوع ایستاده‌ایم چرا که مصوبه ستاد احیای دریاچه ارومیه را داریم و باید طرح الگوی کشت نمونه کشور انجام گیرد که شاهد اتفاقات خوب در این حوزه باشیم.

 

سلاجقه در ادامه گفت: دولت پذیرفت که تأمین حقابه اولویت دوم بعد از آب شرب باشد، بر این اساس قرار شد از سد کانی سیب ۶٠٠ میلیون متر مکعب آب به دریاچه برسد که در یک مرحله ٣٠٠ میلیون متر مکعب رهاسازی شد.

 

وی ادامه داد: اکنون فاز دوم سد کانی سیب در مراحل پایانی است و امیدواریم بعد از تکمیل آن ۶٢٣ میلیون متر مکعب آب به سمت دریاچه برود.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر اینکه از سدهای دیگر هم آب به سمت دریاچه رها سازی شود گفت: البته به زودی آب از سد چپرآباد هم به دریاچه می‌رسد.

 

دشت‌های تهران و ری جز دشت‌های ممنوعه

 

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: بسیاری از پهنه‌ها و دشت‌های کشور در تهران و شهر ری جز دشت‌های ممنوعه هستند بر این اساس وزارت نیرو به وظیفه خود در زمینه چاه‌های غیر مجاز عمل می‌کند.

 

وی درباره وضعیت چشمه علی در شهر ری گفت: اینکه گفته می‌شود حفاری مترو باعث خشک شدن چشمه علی شد باید از جنبه‌های مختلف بررسی شود.

 

سلاجقه افزود: اینکه چشمه‌ای در روند حفاری خشک می‌شود به نوع چشمه بستگی دارد که ممکن است یک سری جریان‌های آبی در این شرایط متوقف شود که اگر قابل ردیابی باشد توسط متخصصان انجام خواهد شد شاید بتوان آن را احیا کرد.

 

حمایت از نمایشگاه‌های قانونی حوزه محیط زیست

 

سلاجقه گفت: ما به رسانه اعتقاد داریم و آن‌را به عنوان زیرساخت اصلی حفظ محیط‌زیست کشور تلقی می‌کنیم و در سازمان محیط‌زیست به روی همیشه به روی رسانه‌ها باز است.

 

وی افزود: رسانه با ظرفیتی که دارد می‌تواند مطالبه گر محیط‌زیست باشد و گره گشایی ذهنی و میدانی را در ابعاد مختلف داشته باشد

 

سلاجقه در پاسخ به سوالی مبنی بر حمایت از بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست، به عنوان بزرگ‌ترین گردهمایی دوستداران محیط زیست کشور، که در ۱۳ تا ۱۶ اسفند ماه امسال در مصلی تهران با اعلام حمایت کتبی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار می‌شود، اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست از تمامی نمایشگاه‌های قانونی که در حوزه محیط زیست برگزار می‌شود، حمایت می‌کند.

 

طرحی به نام پتروشیمی میانکاله وجود ندارد

 

سلاجقه درباره زمین‌های پتروشیمی میانکاله گفت: آنچه مباحث قانونی بود را انجام دادیم و دیگر طرحی به اسم پتروشیمی میانکاله وجود ندارد.

 

وی افزود: تعیین تکلیف زمین‌های پتروشیمی میانکاله هم جز وظایف منابع طبیعی است و باید هر چه زودتر طبق وظیفه خود زمین‌ها را برگرداند.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :