موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی استان ها

a/155893 :کد

مدیر عامل آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان

دسترسی کامل به آب شرب در مناطق سیل زده تا ۷۲ ساعت آینده

  ﺳﻪشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ — ۰۶:۳۶
تعداد بازدید : ۴۳   
 تحلیل ایران -دسترسی کامل به آب شرب در مناطق سیل زده تا ۷۲ ساعت آینده

مدیر عامل آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان از دسترسی کامل به آب شرب در مناطق سیل زده تا ۷۲ ساعت آینده خبر داد.

به گزارش تحلیل ایران به نقل از مهر، در تشریح آخرین وضعیت آب شرب پایدار در مناطق سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان، گفت: با توجه به اعلامی که در خصوص بارش نزولات جوی در حوزه استان در هفته گذشته داشتیم، سه روز قبل از وقوع سیلاب، با تیم‌های عملیاتی شرکت آب و فاضلاب این خطه پهناور تشکیل جلسه مدیرت بحران داده و برنامه ریزی لازم صورت گرفت.

 

وی ادامه داد: چون پیش بینی می‌کردیم با توجه به هشدارجوی هواشناسی که در سطح نارنجی رو به قرمز بود، احتمال جاری شدن سیلاب را خواهیم داشت، ۴۳ تیم عملیاتی در تمامی نقاط شهرستانهای استان سیستان و بلوچستان از شمال تا جنوب فعال و مستقر شدند.

 

وی تاکید کرد: از همان ساعت اولیه شروع بارش‌ها، ما در شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در حوزه کاری خود دو وظیفه مدیریت شبمه فاضلاب برای جلوگیری از اختلال و گرفتگی و دوم آبرسانی پایدار از طریق خطوط انتقال آب شرب را بر عهده داشتیم.

 

این مقام مسؤول اضافه کرد: با برنامه ریزی صورت گرفته و پیش بینی‌های لازم، در حوزه شهری تنها در دهم اسفندماه تنها یک شهر بزمان دچار مشکل شد که بلافاصله با توجه به امکانات موجود در منطقه و آمادگی تیم عملیاتی مستقر در محل، در کمتر از ۱۲ ساعت برطرف شد، در حوزه شهری ماتقریبا پایداری آب را علیرغم این بارشها داشتیم.

 

وی با اشاره به حوزه آب روستایی، بیان کرد: در حوزه روستایی با توجه به پراکندگی که در این بخش در استان وجود دارد وخصوصا روستاهایی که مسیر دسترسی، چاه‌ها و حتی خطوط آبرسانی به آنها از مسیر رودخانه‌ها عبور می‌کند، با توجه به طغیان روخانه های فصلی در حوزه شرق و جنوب سیستان و بلوچستان براثر بارشهای اخیر، در مناطق سراوان بزرگ شامل مهرستان، سیب و سوران، گلشن و سراوان وبخش دیگر شهرستانهای نیکشهر و قصرقند و در حوزه کنارک، زرآباد، چابهار و دشتیاری دچار مخاطرات سیل شدیم.

 

ابتدای وقوع سیل آمارها متغیر بود

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان تصریح کرد: ابتدای وقوع سیل آمارها متغیر بود و در ساعات اولیه گزارشها متفاوت بوده و مدام اضافه می‌شد به طوری که آمارها از ۲۰ روستا آغاز و و نهایتاً منهای حوزه‌های چابهار و دشتیاری، به تعداد ۶۴ روستا ختم شد ومشکلات قطعی آب و نبود آب پایدار به ثبت رسید.

 

وی اضافه کرد: با تلاش‌های صورت گرفته، در ۲۴ ساعت اول مشکل حدود ۳۲ روستا در این مناطق برطرف شد و مابقی از دیروز تا امروز ۲۳ روستا مشکلشان مرتع شد و نهایتاً ۱۴ روستا تا امروز باقی مانده که آن هم به دلیل تجهیزاتی که نیاز بود از استان‌های دیگر بگیریم، در این خصوص از استان‌های یزد و کرمان خریدها انجام شده و تا فردا به منطقه سیل زده خواهند رسید و سعی می‌شود تا فرداشب این ۶۳ روستا، دارای آب پایدار شوند.

 

وی تصریح کرد: در حوزه جنوب دشتیاری، مرکزی چابهار، پلان و پیرسهراب و غیره، جریان فرق می‌کند، این مناطق، پایین دست دو سدی هستند که به واسطه نزول رحمت الهی سرریز شدند و بارشهای زیر دست هم به آین آب سرریز شده اضافه شدند و ما سیلاب و روان آب را در سطح دشت‌های منطقه داشتیم.

 

قاسمی افزود: یک مجموعه ۲۶۵ روستایی و یک مجموعه ۲۱۳ روستایی که تقریباً ۴۸۰ روستا را شامل می‌شود در این منطقه درگیر سیلاب شدنداما پایداری آب شرب در این روستاها در حدود منهای ۱۰۲ روستا بود و در بقیه روستاها پایداری آب داشتیم، ۱۰۲ روستا به مرور به ما اعلام می‌شد چرا که روستاها دارای مخازن آب هستند ومردم بعد از یک تا دوروز متوجه نداشتن آب شده و یا به دلیل زیر زمین بودن خطوط انتقال، و یا وجود یک متر ارتفاع سیلابی که از روی خطوط رد می‌شوند، خطوط در اول وقوع سیلاب دیده نشده، در کل با اعلام مردمی و یا متوجه شدن نیروهای شرکت برای آب بردگی متوجه قطعی‌های خطوط شبکه می‌شدیم.

 

وی اظهار کرد: بیش از ۱۲ تا ۱۳ نقطه از خطوط انتقال آب شرب در این مناطق دچار آسیب اساسی شده بود و با اقدامات انجام شده در حال حاظر تنها دو نقطه برای ترمیم باقی مانده است.

 

وی اضافه کرد: یک مانوری هم روی شبکه‌ها قبلاً انجام داده شده و پیش بینی‌ها صورت گرفته بود، ما زیر محموعه سد زیردان را با یک خط ارتباطی به صورت پدافندی به مجموعه زیر مجموعه سد پیشین وصل کرده بودیم، امروز با مانوری که روی شیرآلات انجام شد، قبلاً از سد زیردان به زیرمجموعه خطوط پیشین کمک می‌کردیم، اما الان از پیشین به مجموعه خطوط زیردان کمک می‌کنیم، تا امروز منهای ۱۷ روستا، آب در سایر نقاط پایدار شده البته از ظهر پمپاژها شروع شده تقریباً تا فردا صبح، کلیه مجموعه روستاییمان منهای ۱۷ روستا آب خواهند داشت.

 

این مقام مسؤول ادامه داد: که این ۱۷ روستا شکستگی خطوط انتقال دارند، با توجه به اینکه جاده‌هایمان به این روستاها غیر قابل دسترسی است و آب بردگی داشتند، تجهیزات مورد نیاز به سختی به آن نقاط انتقال داده شده اما به دلیل لجن زار بودن و سیلاب موجود در منطقه امکان تلاش برای رفع قطعی خطوط وجودندارد، با فروکش کردن سیلاب در دو تا سه روز آینده، این تعداد روستاهم دارای آب پایدار خواهند شد.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :