موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی سلامت

a/156030 :کد

متخصص زنان و زایمان عنوان کرد؛

آیا استفاده از لوازم آرایشی برای زنان باردار خطر دارد

  یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ — ۰۶:۳۵
تعداد بازدید : ۴۲   
 تحلیل ایران -آیا استفاده از لوازم آرایشی برای زنان باردار خطر دارد

یک متخصص زنان و زایمان، با اشاره به تمایل زنان باردار برای استفاده از محصولات آرایشی، نکاتی را متذکر شد.

به گزارش تحلیل ایران، درباره برخی اقدامات زیبایی غیر ضروری و ممنوع برای زنان توضیحاتی داد و اظهار کرد: دوران بارداری یکی از دوره‌های حساس و پراهمیت زندگی مادر و جنین است و اقدامات زیبایی در بارداری باید با دقت و حساسیت بیشتری انجام شود.

 

وی با اشاره به اینکه یکی از مراقبت‌های زنان باردار در دوره حساس بارداری برای محافظت از جنین، انجام ندادن برخی از مراقبت‌های زیبایی و یا تغییرات در پوست و مو است که از ممنوعیت‌های زیبایی در بارداری محسوب می‌شود، در پاسخ به این سوال که آیا تزریق ژل و کلاژن در بارداری مضر است؟ افزود: برخی زنان از ژل و فیلر به عنوان یکی از روش‌های رفع چین و چروک پوست استفاده می‌کنند؛ یکی از کاربردهای تزریق ژل زیبایی، جوانی و حجم دهی به صورت و رفع آثار پیری و یا پیشگیری از آن است نکته اینجاست که تزریق کلاژن به پوست یک روش آسان، بی خطر و غیر تهاجمی است که همیشه نتایج مثبتی به دنبال دارد اما حدود سه درصد از مردم به کلاژن حساسیت دارند و با تزریق آن دچار خارش، درد مفاصل و تورم می‌شوند.

 

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه، قبل از تزریق کلاژن باید ابتدا تست کلاژن صورت گیرد و اگر فرد پس از چهار ماه واکنشی نسبت به آن نشان نداد، می‌تواند این تزریق را انجام دهید ضمن اینکه پزشکان و جراحان پلاستیک به هیچ عنوان اجازه انجام این تست را به زنان باردار نمی‌دهند.

 

نائیجی با بیان اینکه یکی از مواد تشکیل دهنده ژل‌ها، اسید هیالورونیک است که به طور طبیعی در بدن نیز تولید می‌شود، اضافه کرد: ژل‌های تزریق شده در بدن حرکت نمی‌کنند و درصد جذب ژل در جریان خون نیز اندک است، به همین خاطر به نظر نمی‌رسد که تزریق ژل در بارداری برای زنان باردار و جنین خطر آفرین باشد اما توصیه می‌شود در دوران بارداری از تزریق ژل خودداری شود و زنان باردار تزریق ژل را به زمانی بعد از اتمام دوران بارداری و شیردهی موکول کنند تا تمامی جوانب ایمنی برای مادر و جنین رعایت شود.

 

این متخصص زنان و زایمان اضافه کرد: تزریق فیلر قبل از سلامت جنین اقدام به بارداری را به خطر نمی‌اندازد.

 

وی درباره تزریق بوتاکس در بارداری نیز توضیحاتی داد و گفت: برای صاف کردن پوست و از بین بردن چین و چروک‌ها از تزریق بوتاکس یا سم بوتولونیوم استفاده می‌شود، بوتاکس سم است و تزریق بوتاکس در بارداری به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، سم بوتاکس بر انتهای اعصاب شما اثر گذاشته و با از بین بردن اثر میانجی‌های عصبی از انقباض عضلاتی که باعث ایجاد چین و چروک در صورت می‌شود، جلوگیری می‌کند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: تزریق بوتاکس در دوران حاملگی ممکن است عوارضی مانند زایمان زودهنگام، کاهش وزن جنین در هنگام تولد، محدودیت رشد داخل رحمی و حتی مرگ جنین را به همراه داشته باشد.

 

نائیجی با بیان اینکه اگر قبل از بارداری یا پایان سه ماهه اول حاملگی بدون اینکه از بارداری خود مطلع باشید، تزریق بوتاکس انجام داده‌اید، خطر کمی جنین شما را تهدید می‌کند، اضافه کرد: با یک تک دوز تزریق زیر پوستی، بوتاکس وارد سیستم گردش خون نمی‌شود و معمولاً اثری بر جنین ندارد بنابراین نگران نباشید اما بعد از اینکه از بارداری خود مطلع شدید به هیچ عنوان بوتاکس تزریق نکنید.

 

این متخصص زنان و زایمان با تاکید بر اینکه زنان باردار در دوران بارداری نباید تاتو انجام دهند ادامه داد: در دوران بارداری، جریان و حجم خون در بدن افزایش می‌یابد، برای تاتو کردن آرایشگر جوهری را با سوزن به لایه‌های خارجی پوست وارد می‌کند، لایه‌های پوست در دوران بارداری متورم و پرآب هستند اما پس از آن تورم پوست از بین می‌رود، بنابراین ضمن اینکه محل جوهر و خطوطی که آرایشگر کشیده، تغییر می‌کند، وارد شدن این مواد به جریان خون می‌توان برای مادر و جنین خطرآفرین باشد.

 

ممنوعیت لیزر درمانی در دوران بارداری یکی دیگر از مواردی بود که نائیجی به آن پرداخت و افزود: در دوران بارداری پوست زنان باردار حساس‌تر از هر زمان دیگری است بنابراین انجام لیزر درمانی که برای از بین بردن لکه‌های قهوه‌ای یا قرمز و خال‌های پوستی کاربرد دارد، در این دوران مطلقاً ممنوع است ضمن اینکه زنان باردار نباید برای از بین بردن موهای زائد از لیزر درمانی استفاده کنند.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :