موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی ازدواج

a/156165 :کد

از فاصله قوانین مهریه با جامعه تا لزوم تغییر

از فاصله قوانین مهریه با جامعه تا لزوم تغییر نگاه به آن

  پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ — ۰۶:۱۷
تعداد بازدید : ۴۹   
 تحلیل ایران -از فاصله قوانین مهریه با جامعه تا لزوم تغییر نگاه به آن

این موضوع، چالش‌ها و پیامدهای متعددی از جمله سخت شدن ازدواج، رواج ازدواج سفید و تبدیل شدن ازدواج به یک معامله را برای جامعه ایرانی به دنبال داشته است.

به گزارش تحلیل ایران به نقل از فارس نشست علمی «آسیب‌شناسی مساله مهریه در نظام حقوقی، اجتماعی ایران» به همت موسسه حامین مدیا و با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی و پژوهشگاه قوه قضاییه و با حضور جمعی از کارشناسان و صاحب‌نظران برگزار شد. 

در این نشست، علی نوری دبیر گروه خانواده انجمن جامعه شناسی ایران، مریم مهاجری مدرس دانشگاه و پژوهشگر پژوهشگاه قوه قضاییه، علیخانی استاد یار دانشگاه و مشاور خانواده قوه قضاییه، حجت الاسلام روحانی فعال حوزه ازدواج و حقوق خانواده به عنوان کارشناسان برنامه به بحث و تبادل نظر پیرامون مساله مهریه در نظام حقوقی و اجتماعی ایران پرداختند.

نیازمند یک تغییر جدی در نگاه به مساله مهریه هستیم!

در ابتدای این نشست، نوری به بررسی چگونگی تبدیل شدن مهریه به یک مسأله در جامعه ایران پرداخت.

وی با اشاره به سابقه تاریخی مهریه در ایران، اذعان کرد که این موضوع از دهه 70 به بعد به یک چالش اجتماعی تبدیل شد.

نوری افزود: تحولات اجتماعی و فرهنگی در ایران، جایگاه و کارکرد مهریه را دگرگون کرده است. عواملی مانند تقویت زندگی شهرنشینی، تضعیف زیست سنتی و شتاب‌گیری استفاده از الگوهای زندگی مدرن در فرهنگ خانواده ایرانی اصلیترین نقش را در تغییر نگاه به جایگاه و کارکرد مهریه داشته است.

وی بیان کرد: این عوامل، کارکرد سنتی مهریه را به عنوان پشتوانه‌ای برای زن در زندگی مشترک، به نفع کارکردی نمادین و نشان‌دهنده منزلت دختر تغییر داد. 

نوری گفت: در نگاه جدید، هر دختری که مهریه بالاتری دارد، از منزلت اجتماعی بالاتری برخوردار محسوب می‌شود. این موضوع، چالش‌ها و پیامدهای متعددی از جمله سخت شدن ازدواج، رواج ازدواج سفید، تبدیل شدن ازدواج به یک معامله برای جامعه ایرانی به همراه داشته است.

وی با اشاره به برخی از راهکارها برای اصلاح نگاه به مساله مهریه و با تاکید بر لزوم نگاهی جامع به مقوله ازدواج و مهریه اظهار کرد: ازدواج نباید به مثابه یک معامله تلقی شود و خانواده‌ها به‌جای تمرکز صرف بر مهریه، باید بر استحکام پایه های زندگی مشترک از طریق سازش و گفتگو تمرکز کنند.

آگاهی بخشی حقوقی مهریه، یک راهکار ضروری!

 مریم مهاجری در ابتدای سخنان خود در نشست علمی، به بررسی این موضوع پرداختند که آیا حاکمیت به عنوان بخش عمومی، حق دخالت در حقوق خانواده به عنوان بخش خصوصی را دارد؟

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :