a/156375 :کد

آمریکا:

باید بر پروژه گازی ایران و پاکستان نظارت داشته باشیم

  پنجشنبه ۰۲ فروردین ۱۴۰۳ — ۱۹:۱۳
تعداد بازدید : ۴۹   
 تحلیل ایران -باید بر پروژه گازی ایران و پاکستان نظارت داشته باشیم

معاون وزارت خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی، روز پنجشنبه بر اهمیت نظارت بر تامین مالی خط لوله گاز بین ایران و پاکستان اشاره کرد.

به گزارش تحلیل ایران؛ «دونالد لو» معاون وزارت خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی، روز پنجشنبه در جلسه استماع کنگره این کشور در خصوص پروژه گازی ایران و پاکستان بر اهمیت نظارت بر تامین مالی این خط لوله گاز تاکید کرد.

 

به گزارش وبگاه شبکه خبری «سما» این دیپلمات آمریکایی بر نظارت دقیق ایالات متحده بر پروژه خط لوله گاز پاکستان و ایران تاکید کرد.

 

این در حالی است که «ممتاز زهرا بلوچ» سخنگوی وزارت خارجه پاکستان روز پنجشنبه اظهار داشت، تصمیم مستقل دولت پاکستان این است که پروژه خط لوله گاز با ایران را به پیش ببرد.

او در نشست خبری هفتگی گفت که پاکستان اهمیت این پروژه را برای امنیت انرژی خود به مقام‌های آمریکا انتقال کرده است.

لو گفت که نمی‌داند تامین مالی این پروژه از کجا انجام می‌شود و از دولت پاکستان خواست به دنبال راهکارهای جایگزین این پروژه باشد.

پروژه خط لوله گاز به طول 1931 کیلومتر احتمالا در یک سال تکمیل می‌شود و هزینه آن 158 میلیون دلار خواهد بود. از مجموع طول 1150 کیلومتر این خط لوله در داخل ایران و مابقی در پاکستان تا بندر «گوادر» کشیده خواهد شد.

 

ایران پیش از این کار احداث یک خط لوله 900 کیلومتری را تکمیل کرده بود. قرارداد پروژه در سال 2009 امضا شد و قرار بود سال 2015 تکمیل شود.

 

وزرای خارجه ایران و پاکستان اخیرا در تماس تلفنی دستورکار تقویت همکاری دوجانبه و پیشرفت‌های حاصل شده را مورد بررسی و تاکید قرار دادند.

 

«تقویت همکاری در بخش‌های مختلف با هدف ایجاد شراکت دوجانبه عمیق‌تر» درخواست وزرای خارجه ایران و پاکستان در تماس تلفنی مشترک بود.

 

طبق اعلام طرف پاکستانی، گفت‌وگوی «جلیل عباس جیلانی» و «حسین امیرعبداللهیان» بستری برای تجدید تعهد دو کشور به تعمیق روابطشان بود.

جیلانی در این تماس تلفنی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران جایگاه بالایی در سیاست خارجی پاکستان دارد گفت که «همه در پاکستان منتظر سفر آقای رئیسی هستند.»

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :