موضوعات ‌مرتبط: سیاسی سیاست خارجی

a/156386 :کد

در جنگ سفارتخانه‌های تهران-لندن چه می‌گذرد؟

در جنگ سفارتخانه‌های تهران-لندن چه می‌گذرد؟

  جمعه ۰۳ فروردین ۱۴۰۳ — ۱۲:۴۴
تعداد بازدید : ۵۱   
 تحلیل ایران -در جنگ سفارتخانه‌های تهران-لندن چه می‌گذرد؟

در مواجهه با کنش گسترده سفیر انگلیس در تهران احتمالا این سوال مطرح می‌شود که چرا سفیر ایران در لندن با نخبگان دانشگاهی، فعالین اقتصادی، جوانان بریتانیایی، زنان انگلیسی و چهره‌های اثرگذار انگلیس جلسه‌های

به گزارش تحلیل ایران تولید کلیپ‌های تصویری سفارتخانه انگلیس در تهران با محوریت مسائل فرهنگی و آیینی ایرانیان نسبت به گذشته پرشمارتر و با هدفگذاری دقیقتری همراه بوده است. چنانکه انتشار محتواهای بصری در مورد شب یلدا، یادبود فروغ فرخزاد و حتی چهارشنبه سوری از جمله پربیننده‌ترین آنها بوده است.

 

احتمالا برخی با توجه به سوابق سیاه انگلیسی‌ها در ایران، این پروژه را سفیدشویی جنایت انگلیسی‌ها در اذهان ایرانیان ببینند و نسبت به آن نگران شوند که البته حق هم دارند. شماری هم با مدنظر قرار دادن دقت‌های فنی، نگاه فرمی به این تولیدات داشته باشند و آن را تحسین نمایند. در عین حال شاید برخی هم نسبت به فریبکاری تاریخی سفارت انگلیس در تهران منزجرتر شوند. 

در هر صورت به نظر می‌رسد که یک سوال مهم افکار نخبگان و دلسوزان را به خود مشغول نموده است، اینکه چرا سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران در لندن از چنین ظرفیت دیپلماسی عمومی‌ای استفاده نمی‌کند؟ چرا سفیر ایران در انگلیس با نخبگان دانشگاهی، فعالین اقتصادی، جوانان بریتانیایی، زنان انگلیسی و چهره‌های اثرگذار انگلیس جلسه‌های رسمی و دوستانه برگزار نمی‌کند؟ چرا تصاویر قدرتمند و پرطنین از فرهنگ، جامعه، طبیعت و پیشرفت‌های علمی جمهوری اسلامی ایران زینت بخش فضای پیرامونی سفارتخانه ایران در لندن نیست؟

خ

چرا با توجه به اتمسفر فرهنگی جامعه بریتانیا کلیپ‌های تصویری متناسب تولید نمی شود که در لایه‌های ناپیدای آن پیام مدنظر به افکار عمومی انگلیس منعکس شود؟

 

پاسخ به همه این پرسش‌ها بسیار کوتاه و موجز است: سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران در لندن، سفیر ندارد! هر چند روابط تهران-لندن در سطح سفیر برقرار است اما طی ماه‌های گذشته، بسیاری از مسائل ضروری از طریق کاردار موقت ایران پیگیری شده است.

 

ناگفته پیداست که در کنار اقدامات پدافندی در جهت بی‌اثر یا کم‌اثر نمودن دیپلماسی مخرب عمومی بریتانیا در ایران، ضرورت دارد که بایستی رویکرد آفندی نیز در دستور کار قرار بگیرد که مقدمه آن تعیین یک سفیر مجرب، فعال، هوشمند و جهادی است که متأسفانه این مرحله مهم، همچنان معطل تصمیم مسئولین دولتی است.

 

قطعا پس از تعیین و انتصاب چنین سفیری لازم است تا وی با همکاری سایر نهادهای متولی و نخبگان عرصه دیپلماسی عمومی، برنامه بلندمدت برای اثربخشی فرهنگی در جامعه بریتانیا طراحی کرده و گام به گام آن را عملیاتی سازد.

 

در نهایت بایستی یادآور شد که مقابله با دشمن، علاوه بر اراده، نیازمند تصمیم‌گیری به موقع و اقدام به‌ هنگام است، گذر زمان و از بین رفتن فرصت‌ها، مسیر را برای برداشتن گام‌های موثر دشوارتر می‌نماید.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :