موضوعات ‌مرتبط: سیاسی دفاعی امنیتی

a/156401 :کد

۳۲ دستاورد صنعت دفاعی در سال ۱۴۰۲

۳۲ دستاورد صنعت دفاعی در سال ۱۴۰۲

  شنبه ۰۴ فروردین ۱۴۰۳ — ۱۷:۱۱
تعداد بازدید : ۵۲   
 تحلیل ایران -۳۲ دستاورد صنعت دفاعی در سال ۱۴۰۲

صنعت دفاعی در سال ۱۴۰۲ شاهد پیشرفت‌های بسیاری از جمله الحاق ناوشکن دیلمان و دستیابی به موشک هایپرسونیک «فتاح ۲» بود.

به گزارش تحلیل ایران سال ۱۴۰۲ سال بسیار پرباری برای صنعت دفاعی کشور بوده است؛ در این سال نتیجه ۴۴ سال تلاش، خودباوری و اعتماد به دانش و تخصصی و البته اعتماد به نیروهای داخلی نمود عینی پیدا کرد.

 

عرصه‌های مختلفی صنعت دفاعی در سال ۱۴۰۲ شاهد رونمایی از محصولات جدید و البته افزایش سرعت پیشرفت بود. مانند عرصه هوا و فضایی که با پرتاب موفق جدیدترین کپسول زیستی ایران با پرتابگر بومی «سلمان»، ماهواره «ثریا» با ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰»، رونمایی از پهپاد مهاجر ۱۰ و پهپاد کمان ۱۹، از جمله دستاوردهای عرصه هوایی بود.

 

در سال ۱۴۰۲ عرصه موشکی نیز، شاهد تحولات خیره کنندهای در نوع خود بود که دست یابی به موشک هایپرسونیک «فتاح ۱» و «فتاح ۲»، موشک بالستیک «خرمشهر ۴» و موشک‌های کروز با برد ۱۶۵۰ کیلومتر با نام «پاوه» این عرصه را به یکی از درخشان‌ترین عرصه‌های توسعه کشور در عرصه دفاعی تبدیل کرده است.

 

در ادامه مروری هرچند کوتاه به دستاوردها دفاعی در سال ۱۴۰۲ داریم:

 

۱۴ بهمن ۱۴۰۲ نمایشگاه آخرین دستاوردهای هوانیروز ارتش، جهاد خودکفایی، مرکز تولید، بهینه‌سازی و نوسازی شهید زرهرن و صنایع یاعلی (ع) در ستاد هوانیروز افتتاح شد.

 

در نمایشگاه هوانیروز ارتش، برخی دستاوردها، از جمله سامانه واقع‌نمایی عملیات رزمی، شبیه ساز واقعیت مجازی بالگردها، سامانه‌های خود حفاظتی، پروژه یوسف، انواع موشک‌های کروز هوا پایه برد بلند، هوا به سطح ضد زره، موشک قدر، انواع پهپادهای انتحاری شناسایی، سوئیچ بلید و پهپاد انهدامی محرم، انواع قطعات مورد نیاز بالگردی، خودروهای فوق سنگین کیان ۶۰۰ پلاس، ۷۰۰، ۸۰۰، انواع تجهیزات مورد نیاز در حوزه زرهی، عملیاتی و رزم زمینی و… به نمایش درآمدند.

 

۱- سامانه جامع و یکپارچه موشکی بالگرد ۲۰۹

 

سامانه جامع و یکپارچه موشکی بالگرد ۲۰۹ با قابلیت شلیک انواع موشک‌های هواپایه بالگردی با ماهیت Fire and Forget (بزن دررو) است که بر روی بالگردهای تهاجمی کبری، نصب و عملیاتی شده است.

 

این سامانه در منطقه عمومی نصرآباد اصفهان در رزمایش اقتدار ۱۴۰۲، با شلیک و انهدام اهداف توسط موشک الماس و قائم، مرحله عملیاتی و تست میدانی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

 

۲- سامانه واقع‌نمای عملیاتی رزمی هوانیروز

 

سامانه واقع‌نمای عملیاتی رزمی هوانیروز، به منظور آشنایی خلبانان با تهدیدات جنگ‌های نوین، آمادگی برای نبرد در تمام شرایط آب و هوایی و آگاهی از تمامی تجهیزات و ادوات جنگی دشمن که به وسیله هوش مصنوعی هدایت می‌شوند، ارائه شده است تا عدم آشنایی با صحنه رزم و فقدان تجربۀ خلبانان جدید هوانیروز را جبران کند.

 

به دلیل تحریم‌های بین‌المللی و همچنین هزینه زیاد اجرای مانورهای بزرگ‌مقیاس، می‌توان با صرف هزینه‌های بسیار پایین، ضمن بهره‌گیری از این سامانه، خلبانان هوانیروز را مورد آموزش، تمرین و ارزیابی قرار داد. سامانه واقع‌نمای عملیاتی رزمی، درمرکز آموزش شهید منصور وطن‌پور هوانیروز اصفهان تولید شده است.

 

۳- سامانه‌های خود حفاظتی بالگردی

 

بهره‌گیری و استفاده از سامانه‌های خودحفاظتی چف و فلر، سامانه DRFM، سامانه اخلال‌گر ارتباطی، سامانه هشداردهنده لیزری و سامانه اخلال‌گر ناوبری GNSS، بر روی وسیله‌های پرنده باعث افزایش توان رزم و بقای بیشتر بالگردها می‌شود. بنابراین در صورت بروز هرگونه تهدیدی علیه خلبانان هوانیروز، آن‌ها می‌توانند بدون هیچ‌گونه آسیبی، منطقه خطر را ترک کنند. از جمله برجستگی بارز این سامانه‌ها هشدار در برابر تهدیدات لیزری است، که خلبان را بلافاصله اطلاع داده تا از هرگونه اتفاقات احتمالی جلوگیری کند.

 

سامانه اخلال‌گر ناوبری GNSS با قابلیت ایجاد اخلال بر روی انواع گیرنده‌های ناوبری تجاری و نظامی همچون GPS، Galileo، GLONASS و BeiDou که قادر به فریب هر گیرنده‌ای در توان تشعشعی خود، به نقطه و یا مسیری که مختصات آن از پیش در حافظه سامانه ذخیره شده است.

 

۴- موشک قدر ۲۹

 

سامانه موشکی قدر ۲۹ با برد ۱۵۰ کیلومتر، مجهز به چهار کیلوگرم سر جنگی است که در عملیات‌های انتحاری و شناسایی کاربرد دارد. این سامانه موشکی که حائز قابلیت نصب بر روی انواع بالگردهای ۲۰۶ است، کاملاً بومی است و توسط متخصصان توانمند صنعت داخلی کشور و جهاد خودکفایی هوانیروز طراحی و تولید شده است.

 

۵- موشک کروز هواپایه بلندبُرد حیدر

 

این سامانه‌ی موشکی با قابلیت نصب بر روی اغلب بالگردها، مجهز به Seeker یا سر جست‌وجوگر حرارتی، با برد ۲۰۰ کیلومتر و دقت بالا در نقطه‌زنی اهداف ثابت و متحرک است.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :