موضوعات ‌مرتبط: سیاسی بین الملل

a/156504 :کد

فساد و رسوایی‌های جنسی در«آشپزخانه مرکزی جهان

فساد و رسوایی‌های جنسی در «آشپزخانه مرکزی جهان»

  شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ — ۱۹:۱۸
تعداد بازدید : ۶۰   
 تحلیل ایران -فساد و رسوایی‌های جنسی در «آشپزخانه مرکزی جهان»

سازمان آمریکایی موسوم به «آشپزخانه مرکزی جهان» درحالی مسئولیت نظارت بر کمک‌ها و ساخت اسکله دریایی در غزه را برعهده گرفته است که با اتهامات بسیاری از جمله رسوایی‌های جنسی، بی‌توجهی به ایمنی و فساد مواجه

به گزارش تحلیل ایران سازمان «آشپزخانه مرکزی جهان» آمریکا اخیراً در ادامه تلاش‌هایش برای ارائه و بارگیری کمک‌های بشردوستانه‌ای که قرار است از طریق دریا به نوار غزه منتقل شود، بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاده است. این بنیاد حتی از نقش خود فراتر رفته و مجوزی از دولت «رام الله» برای ساخت اسکله‌ای دریایی در شمال نوار غزه به منظور پذیرش کشتی‌های امدادی دریافت کرده که تا بار دیگر نشان دهد، از چه روابط و نفوذ گسترده‌ای در میان کشورها و دولت‌ها برخوردار است.
 
شرکت ساخت اسکله غزه، سازمان «آشپزخانه مرکزی جهان»، یا به اختصار WCK، به تازگی، به ویژه پس از تلاش‌هایش در جنگ اوکراین، برای توزیع وعده‌های غذایی بشردوستانه بین اوکراینی‌ها، با هماهنگی با اتحادیه اروپا، آمریکا، امارات و قبرس وارد موضوع توزیع کمک‌های بشر دوستانه در غزه نیز شده است.بر اساس آنچه یک دیپلمات ارشد قبرسی فاش کرد، طرح ارسال کمک‌های دریایی به غزه تا زمان ورود آمریکا به این قضیه ی که محقق نشده بود. واشنگتن اسرائیل را متقاعد کرد که اجازه استفاده از سواحل غزه برای اهداف بشردوستانه و رسیدن کمک‌های امدادی را بدهد و در این میان شرکت «آشپزخانه مرکزی جهان» به عنوان طرفی که آمادگی ساخت اسکله در سواحل غزه را دارد، مطرح شد.
 
کمیسیون اروپا، آلمان، یونان، ایتالیا، هلند، قبرس، امارات، انگلیس و آمریکا در حال هماهنگی برای بازگشایی کریدور دریایی برای رساندن کمک‌های دریایی از طریق دریا به غزه از طریق سازمان «آشپزخانه مرکزی جهان» هستند و در این راه ناوچه‌های شرکت "Open Arms" کمک‌های جمع‌آوری شده توسط سازمان آشپزخانه مرکزی را به نوار غزه انتقال می‌دهند.
 

سازمان آشپزخانه مرکزی جهان، شرکت ساخت اسکله نوار غزه

آنگونه که این سازمان خود را در وب‌سایتش معرفی کرده، بنیادی خیریه متخصص در تهیه و تأمین غذای مردمی است که از بحران رنج می‌برند. بنیانگذار این سازمان «خوزه آندرس»، سرآشپز معروف اسپانیایی‌-‌آمریکایی و مالک رستوران‌های زنجبره‌ای "ThinkFoodGroup" است که در زمینه موادغذایی شهرتی بین‌المللی دارد.شرکت ساخت اسکله غزه دارای 65 آشپزخانه در سراسر نوار غزه است که توسط فلسطینیان غزه اداره می‌شود و قرار است، حداقل 35 آشپزخانه دیگر نیز به این آشپزخانه‌ها افزوده شوند. همچنین تاکنون 32 میلیون وعده غذایی با میانگین روزانه حدود 350 هزار وعده غذایی بین مردم نوار غزه توزیع کرده است.
 
این شرکت پیشتر در کشورهایی مانند افغانستان، ارمنستان،‌ مصر، لبنان، مکزیک، مغرب و همچنین برای تأمین منافع رژیم صهونیستی در نقاط دیگر جهان فعالیت داشته، بدون اینکه ماهیت واقعی فعالیت‌های را آشکار کند.
 
آندرس و همسرش «پاتریشیا» بنیانگذاران World Central Kitchen پس از زلزله سال 2010 هائیتی هستند که حدود 300 هزار نفر در جریان آن کشته شدند.از آن زمان این شرکت در بسیاری از سوانح و رخدادهای طبیعی و جنگی جاری در آمریکا و خارج از آن حضور داشته که از جمله آنها میان جنگ زدگان اوکراینی و آسیب‌دیدگان از آتش‌سوزی‌های شیلی بوده است.اما نکته حائز اهمیت این است که فعالیت‌های شرکت تنها به توزیع غذا و کمک‌های بشردوستانه محدود نشده است، از جمله اینکه از تشکیلات خودگردان فلسطین مجوز ساخت اسکله دریایی غزه را به واسطه شرکت «الخیسی» دریافت کرده که یک شرکت فلسطینی فعال در نوار غزه است.
 
سؤال بزرگی که در اینجا مطرح می‌شود، این است که چرا سازمانی که هیچ‌گونه تخصصی در اسکله‌سازی ندارد، چنین مجوزی دریافت کرده و در پس این اقدام درصدد تحقق چه اهدافی است؟
آخرین انتقاد صورت گرفته از شرکت بیانیه منتشره توسط «اسکات پل»، یکی از مقامات سازمان «مبارزه با فقر» موسوم به «آکسفام» است که در آن می‌گوید: «حملات هوایی اخیر شرکت WCK برای توزیع غذا بین مردم غزه بیشتر در خدمت راضی کردن وجدان مقامات ارشد آمریکایی و سیاست‌های آنها جهت ادامه جنایات‌شان در نوار غزه بوده نه کمک به خود مردم که در آنجا با خطر قحطی واقعی مواجه هستند.»این اولین انتقاد نوع خود نیست، بلکه با نگاهی به مطبوعات آمریکا مشاهده می‌کنیم، در سال‌های گذشته نیز شرکت با موجی از انتقادات به خاطر بی‌توجهی سلامتی انسان‌ها طی فعالیت‌های امدادرسانی‌ش و همچنین شرایط کاری سخت کارکنانش مواجه بوده است.
 

 

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :