موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی جامعه

a/156546 :کد

13بدر خانوادگی از جنس ارادت به مولا علی

۱۳بدر خانوادگی از جنس ارادت به مولا علی

  دوشنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ — ۱۹:۱۸
تعداد بازدید : ۵۶   
 تحلیل ایران -۱۳بدر خانوادگی از جنس ارادت به مولا علی

سیزدهمین روز فرودین سال ۱۴۰۳ متقارن شده با شهادت امیرالمومنین علی علیه‌السلام و احتمالا چالش برخی از خانواده‌ها این است که چطور با بچه‌ها چندساعتی را به رسم هرسال در طبیعت بگذرانند و همزمان احترام ایام

به گزارش تحلیل ایران گرچه سیزدهم فرودین ماه روز طبیعت است و باید حداقل در این روز مخصوص، طور دیگری حواسمان به طبیعت باشد اما سیزده بدر همیشه برای طبیعت سوغاتی جز انبوهی از زباله‌ها، تنه درختان نیمه سوخته، آتش، دود و... به همراه نداشته است. تقارن سیزده‌بدر با شهادت امیرالمومنین علی علیه‌السلام تلنگر خوبی است که در پاسداشت طبیعت از ایشان الگو بگیریم. امامی که حتی در بحبوحه جنگ به یاران‌شان دستور می‌دادند هیچ درختی نباید شکسته ‌و هیچ نهری نباید تخریب شود و در مدت حیات پر برکت‌شان بیش از ۶۰ هزار نخل و درخت برای استفاده عموم مردم کاشتند.

اعظم فعال، کارشناس کودک توصیه می‌کند که در این روز به همراه بچه‌ها با الگوگیری از امام علی علیه‌السلام نهال کوچکی را به طبیعت هدیه بدهیم و در جمع خانواده و با همکاری بچه‌ها تدارک کاشت یک نهال را ببینیم. به گفته این کارشناس کودک این کار باعث می‌شود سنت کاشت نهال در بچه‌ها نهادینه بشود و این رفتار غلط آسیب به طبیعت، تولید زباله و... کم‌کم جای خودش را به مراقبت از طبیعت بدهد.

 

یک تیر و دونشان در سیزده‌بدری از جنس رمضان

صحبت از امام علی علیه السلام است آنکه همیشه غذایش را با دیگران شریک می‌شد، غذا نمی‌خورد تا اول مهمان‌هایش بخورند و سیر شوند، شب‌های ماه رمضان را افطاری می‌داد و اگر گرسنه‌ای می‌دید چند تکه قرص نانی هم که در خانه داشتند می‌بخشید. فرصت خوبی است در این سیزده‌بدر اگر قرار است مهمان طبیعت باشیم، غذای بیشتری برای افطاری آماده کنیم و چند تن از اقوام و یا آشنایان را افطاری بدهیم تا علاوه بر طبیعت‌گردی از ثواب و خیر کثیر افطاری دادن هم بهره‌مند شویم و با یک تیر دونشان بزنیم. 

 

اعظم فعال می‌گوید که بهتر است خانواده همبازی‌های فرزندمان یا کسانی که او بیشتر به آنها علاقه‌مند است را مهمان این افطاری در دل طبیعت کنیم. حتی اگر خانواده قرار است تنهایی سیزده بدر را در طبیعت بگذراند، مادر و پدر اجازه بدهند فرزندشان با یک کاسه آش یا یک لقمه نان و پنیر برای افطار به استقبال دیگر خانواده‌های در پارک یا جنگل و... برود.

 

با بچه‌ها به جنگ خرافات بروید!

این کارشناس کودک توصیه‌ دیگری برای این سیزده‌بدر دارد و می‌گوید:« فرصت خوبی است که در این روز با بچه‌ها به جنگ خرافات بروید. هنوز خیلی‌ها تصور می‌کنند عدد 13 نحس است و باید آن را به در کرد. بعضی‌ها حتی شماره پلاک ۱۳ را دوست ندارند یا روی صندلی شماره ۱۳ نمی‌نشینند.تصوری که شاید در آینده در فرزند ما هم شکل بگیرد. اما از همین حالا و در یک محیط دوستانه مثل روز سیزده‌بدر می‌توانیم ریشه این تفکرات خرافی را در فرزندمان بخشکانیم. 

برای بچه‌ها به زبان کودکانه توضیح دهیم که لازم نیست 13 را بدون آگاهی نحس بدانیم، بلکه ۱۳ فروردین هم مثل همه روزهای خدا خوب و پربرکت است و روز آشتی با طبیعت، آغاز سرسبزی و شادی و گشایش در زندگی است. حتی روز میلاد پدر و مولایمان امام علی هم روز 13 رجب است.» 

این کارشناس کودک در ادامه توصیه می‌کند که برای فرهنگ‌سازی نیز می‌توانیم با بچه‌ها یک قرار خانوادگی تنظیم کنیم که امسال حداقل ۱۳ اخلاق خوب را در زندگی داشته باشیم.۱۳ رفتار، صفت و اخلاق بد را از خودمان دور کنیم. حداقل ۱۳ کتاب را برای خواندن انتخاب کنیم و یا به 13 نفر کمک کنیم.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :