موضوعات ‌مرتبط: سیاسی بین الملل

a/156734 :کد

تعطیلی مک‌دونالد در فلسطین اشغالی؛

گفته بودید تحریم‌ها کار نمی‌کند!

  دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ — ۰۵:۵۸
تعداد بازدید : ۴۵   
 تحلیل ایران -گفته بودید تحریم‌ها کار نمی‌کند!

تصمیم فست فود مشهور مک‌دونالد برای بازخرید امتیاز شعبه‌های خود در فلسطین اشغالی نشان داد تحریم‌های جهانی اثرگذار بوده و این اقدام می‌تواند مقابله‌ای کارساز برای ضربه به حامیان اسراییل باشد.

به گزارش تحلیل ایران گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی می‌گویند بیش از ۳۳ هزار نفر در حدود شش ماه گذشته در غزه کشته شده‌اند که در میان آن‌ها شش هزار نفر، کودک و بیش از هفت هزار نفر، زن بوده‌اند. کشتار اسراییل در نوار غزه در این مدت باعث شد روز به روز بسیاری از مردم آسیایی، اروپایی و حتی آمریکایی دست به حمایت از فلسطین بزنند، به هر روشی که از دستشان برمی‌آید!

 

یکی از این روش‌ها بایکوت و تحریم کردن محصولات و شرکت‌هایی بود که حامی اسرائیل بودند؛ این روش خیلی زود در فضای مجازی به یک کارزار بزرگ یا «کمپین بین‌المللی» تبدیل شد و کاربران شبکه‌های اجتماعی از گوشه گوشه دنیا محتواهای مختلفی در این باره منتشر می‌کردند.تحریم شکت‌های حامی اسراییل تا جایی جدی شد که ابتدا لیست‌هایی از محصولات بین مردم کشورهای مختلف چرخید که به آنها می‌گفت در صورت خرید این موارد در قتل کودکان و زنان غزه شریک خواهید شد. بعد از آن برای تشخیص راحت‌تر، نرم‌افزاری طراحی کردند که با اسکن کردن بارکد، تشخیص می‌داد خرید محصول مورد نظر سودی برای اسراییل خواهد داشت یا نه.

 

یکی از معروف‌ترین این تحریم‌ها، درباره مک‌دونالد بود؛ غول مشهور و پرآوازه و بین‌المللی که بیش از چهل هزار شعبه در ۱۰۰ کشور جهان دارد. بایکوت این شرکت با ویدیوهایی بر سر زبان‌ها افتاد که نشان می‌داد که در خیابان‌های شلوغ، گرچه جمعیت زیادی در رفت‌وآمد هستند اما در شعبه «مک‌دونالد» غیر از کارکنان و فروشندگان فروشگاه کسی حضور ندارد.

 

همچنین فیلم‌های دیگری منتشر شد که نشان می‌داد افراد برای اینکه دیگران را تشویق کنند به این کمپین بپیوندند مقابل در شعبه‌های مک‌دونالد همبرگر رایگان به مشتری‌ها می‌دادند و اینطور مانع از شریک شدن آنان با اسراییل می‌شدند. برخی کاربران نیز در حالی که پرچم فلسطین را روی شانه انداخته بودند با بلندگو وارد شعبه‌های مک‌دونالد می‌شدند و به مشتریان یادآوری می‌کردند که با خریدن محصولات این فروشگاه در نسل‌کشی سهیم خواهند بود.

 

در هفته‌های اخیر ویدیوهای زیادی از این دست منتشر شده که از طرفی نشان می‌دهند مردم کشورهای مختلف نسبت به ماجرای فلسطین بی‌تفاوت نبوده و حتی به اندازه پول یک همبرگر حاضر به حمایت از اسراییل نیستند؛ از طرف دیگر گروه‌های دیگر را تشویق می‌کند که به این اقدام دسته‌جمعی بپیوندند و نسبت به مظلومان غزه بی‌تفاوت نباشند.

 

تحریم‌ها کار نمی‌کند؟

 

یکی از بزرگترین دلایل تحریم این غول صنعت غذایی توسط مشتریان، توزیع و پخش هزاران وعده غذای مجانی میان نظامیان اسرائیلی بوده است. البته پیش از اینها هم کمابیش افشا شده بود که مک‌دونالد در تقابل فلسطین و اسراییل، سمت صهیونیست‌ها ایستاده و خواسته‌های اسراییلی‌ها را برآورده کرده است.

 

اما بعد از حمله‌های پی‌درپی اسراییل به غزه و کشتار غیرنظامی‌ها و با ملتهب شدن هرچه بیشتر اوضاع، صاحبان امتیاز مک‌دونالد در کشورهای مسلمان مانند کویت، مالزی و پاکستان با صدور بیانیه‌هایی به حساب خود را از این شرکت جدا کردند و از آن فاصله گرفتند؛ آنها به صراحت اعلام کردند دلیل این جدایی حمایت مک‌دونالد از رژیم صهیونیستی است. چیزی نگذشت که تحریم این رستوران زنجیره‌ای در سراسر جهان کلید خورد و به یکی از نمادهای حمایت از فلسطین تبدیل شد.

 

تا اینکه بالاخره ۲۱ بهمن ماه سال گذشته خبر آمد شرکت «مک دونالد» آمریکا اعلام کرده درگیری در غزه، بین نیروهای مقاومت فلسطینی و رژیم صهیونیستی باعث کاهش فروش این شرکت در جنوب غرب آسیا، فرانسه و اندونزی شده است. مک دونالد که آمار فروش خود در سه ماه پایانی سال گذشته میلادی را منتشر کرده بود متوجه شد اعداد و ارقام بسیار پایین‌تر از حد انتظار بوده است. بنا بر آنچه این شرکت اعلام کرده دلیل فروش پایین در دوره اخیر، تحریم شرکت‌های حامی اسرائیل در کشورهای منطقه بوده؛ علاوه بر اینها همزمان با انتشار این گزارش نیز خبر رسید ارزش سهام شرکت مک دونالد چهار درصد کاهش داشته است.

 

وقتی خبر کاهش قابل توجه میزان فروش و ارزش سهام مک‌دونالد منتشر شد، کاربران شبکه‌های اجتماعی شروع به یادآوری این نکته کردند که تحریم اثر دارد و نباید از قدم‌های کوچک به گمان آنکه تاثیری ندارند، صرف‌نظر کرد. فارغ از این، گروهی در مواجهه با این تحریم‌ها آنها را بی‌اثر می‌انگاشتند و درباره بی‌فایده بودن آن می‌گفتند. تصور آنها این بود که کمپانی‌های بزرگی مثل مک‌دونالد با همبرگر نخریدن چند مشتری خش بر نمی‌دارند.

 

نباید فراموش کرد این شرکت به عنوان یک غول فست‌ فود جهانی شناخته می‌شود و یکی از چند شرکت آمریکایی است که به دلیل حمایت از رژیم صهیونیستی در درگیری و تجاوز به غزه از سوی کشورهای مختلف به خصوص مسلمانان تحریم شده بود. با همه اینها بعد از مدتی آمارها نشان داد کمپین‌ها کارساز بوده و کاسه «چه کنم، چه کنم» به دست صاحبان مک‌دونالد داده است. این شرکت به ناچار اعلام کرد تمام شعبه‌های خود را در سرزمین‌های اشغالی از شرکت اسرائیلی مالک آن پس می‌گیرد تا شاید بتواند بخشی از ضررها را متوقف یا جبران کند.

 

اخبار حاکی از آن بود که شرکت اسراییلی «آلونیال» که امتیاز مک‌دونالد در اراضی اشغالی را اختیار داشته باید امتیاز ۲۲۵ شعبه با ۵ هزار کارمند را به مک‌دونالد برگرداند. همه شواهد تایید و همچنین اعتراف صاحبان مک‌دونالد نشان می‌داد تحریم‌ها به طور معناداری بر کسب‌وکار این شرکت تأثیر گذار بوده است. کاربران زیادی در قسمت نظرات پست‌های مربوط به اخبار کاهش فروش مک‌دونالد با کنایه نوشته بودند: «گفته بودید تحریم‌ها کار نمی‌کند!»

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :