موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی فرهنگ و هنر

a/156740 :کد

جریان خانخ جنجالی چیست

چه کسانی مقابل خانه دختر مظفرالدین شاه ساخت و ساز کردند؟

  دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ — ۱۱:۴۴
تعداد بازدید : ۳۴   
 تحلیل ایران -چه کسانی مقابل خانه دختر مظفرالدین شاه ساخت و ساز کردند؟

ساخت‌وسازهایی در مقابل عمارت قجری فخرالدوله انجام شده است، با این حال رئیس خانه مداحان می‌گوید که « ساخت بنا در این محوطه ربطی به شهرداری ندارد.»

به گزارش تحلیل ایران «تعدادی از بناها و خانه‌های تاریخی تبدیل به انبار و یا مکانی غیرمجاز برای برخی مشاغل شده است» اینها را رئیس کمیسیون میراث فرهنگی شورای شهر تهران، احمد علوی می‌گوید.

 

حفظ آثار تاریخی بر عهده سازمان میراث فرهنگی است و چند روزی است که تصاویری در فضای مجازی مبنی بر ساخت‌وساز در مقابل عمارت تاریخی فخرالدوله منتشر و باعث گلایه‌مندی شهروندان شده است. 

 

این ملک قجری که در پیچ شمیران قرار دارد، «متعلق به دختر مظفرالدین شاه قاجار بود که در مهر 83 به ثبت ملی رسید» و در سال 87 توسط شهرداری وقت مرمت و یک سال بعد به خانه مداحان تغییر کاربری یافت. مدتی بود که سازه آجری در مقابل این بنای تاریخی در حال ساخت است.

رئیس هیئت مدیره خانه مداحان علیرضا طاهری می‌گوید که «دستور توقف ساخت و ساز داده شده» و ساخت بنا با میراث بوده و ربطی به شهرداری ندارد.

 

قرار است تغییراتی در سازه صورت گیرد و کارشناسان میراث هم در این زمینه ورود کرده تا مشکلی برای بنای قجری ایجاد نشود.

در ماده ۱۳ قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی و فرهنگی، دستگاه‌های اجرایی مانند اوقاف وامور خیریه، شهرداری‌ها ، اداره‌کل ارشاد و ... که مالک بناهای تاریخی هستند، مکلف شده‌اند تا نسبت به مرمت و حفظ بناهای تاریخی اقداماتی انجام دهند اما در سال‌های گذشته به این مسئله توجه چندانی نشده است.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :