موضوعات ‌مرتبط: سیاسی بین الملل

a/156767 :کد

حماس:

اسرائیل حاضر به پذیرش خواسته‌های ما نیست

  ﺳﻪشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ — ۰۵:۵۷
تعداد بازدید : ۴۵   
 تحلیل ایران -اسرائیل حاضر به پذیرش خواسته‌های ما نیست

پس از اینکه برخی رسانه‌ها مدعی پیشرفت در مذاکرات آتش‌بس در غزه شدند، یکی از رهبران جنبش حماس به صورت ضمنی این مسأله را تکذیب کرد و گفت گره اصلی مذاکرات، میزان پایبندی اسرائیل به توقف تجاوز به غزه است.

به گزارش تحلیل ایران «سامی ابوزهری» از رهبران جنبش حماس فلسطین شامگاه امروز دوشنبه تأکید کرد که آنچه درباره پیشرفت در مذاکرات گفته می‌شود، «مانور است و هیچ ارتباطی با واقعیت ندارد».

 

ابوزهری با بیان اینکه اسرائیل مخالف پذیرش مطالبات حماس است، گفت: اسرائیل قصد دارد کنترل پرونده بازگشت آوارگان به شمال [نوار غزه] را به دست گیرد؛ به گونه‌ای به صورت محدود و مشروط باشد».

وی همچنین تأکید کرد: «گره واقعی مذاکرات، میزان پایبندی اسرائیل به توقف تجاوز در غزه است. اسرائیل به دنبال آتش‌بس در خلال دوره تبادل اسراست تا پس از آن به تجاوز خود ادامه دهد. اسرائیل فکر می‌کند که مقاومت در وضعیت ضعف قرا ردارد و می‌تواند شروط خود را تحمیل کند».

 

شبکه خبری الجزیره ساعتی پیش، به نقل از منابع خود، جزئیاتی درباره روند مذاکرات آتش‌بس در غزه مطرح کرد و خبر داد: واسطه‌ها در دور جدید مذاکرات قاهره، پیشنهاد جدید سه مرحله‌ای ارائه کردند.

این منابع با بیان اینکه، پیشنهاد مذکور شامل بازگشت آوارگان «غیر نظامی و غیر مسلح» به شمال نوار غزه است، گفتند: تعداد این افراد مشخص نیست. اسرائیل نیز پذیرفته است که خیابانهای الرشيد و صلاح الدين را باز کند و نیروهایش در فاصله 500 متری مستقر شوند.

 

به گفته این منابع، بر اساس این پیشنهاد، روزانه 500 کامیون حامل کمکهای انسانی وارد نوار غزه خواهد شد. کما اینکه اسرائیل در مرحله نخست، 900 اسیر فلسطینی را آزاد خواهد کرد که در میان آنان، 100 نفر حضور دارند که به حبس ابد محکوم شده بودند.

این منابع تصریح کردند: مرحله دوم، شامل آزادی همه اسرای اسرائیلی و پایان یافتن مذاکرات آتش‌بس دائمی است. در این پیشنهاد، تعداد کل اسرایی که آزاد خواهند شد، مشخص نیست وسخنی از خروج اسرائیل [از غزه] مطرح نشده است.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :