موضوعات ‌مرتبط: اقتصادی اقتصاد

a/156777 :کد

صنایع‌ انرژی‌بَر به اسم صادرات منابع ملی

صنایع‌ انرژی‌بَر به اسم صادرات منابع ملی را حراج می‌کنند

  ﺳﻪشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ — ۱۲:۵۱
تعداد بازدید : ۴۱   
 تحلیل ایران -صنایع‌ انرژی‌بَر به اسم صادرات منابع ملی را حراج می‌کنند

استاد دانشگاه شریف گفت: با وجود رانت انرژی ارزان، هرچه نیروگاه بسازیم باز هم ناترازی داریم، زیرا صنایع انرژی‌بَر، انرژی را بلعیده و با صادرات، منابع ملی را برای سایر کشورهای همسایه به حراج می‌گذارد.

به گزارش تحلیل ایران کشور با ارائه رانت انرژی ارزان اسیر مشکلات عمیقی شده که حل آن‌ها نیز بسیار دشوار است.

استاد دانشگاه شریف گفت: امروز خرسندیم که صادرات فولاد و سیمان و محصولات انرژی‌بر داریم اما اگر دقیق به مسئله نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که با احتساب هزینه انرژی صادرات این محصولات جز ضرر هیچ چیز برای کشور ندارد.

 

وی ادامه داد: ماهانه 1000 میلیارد تومان از منابع ملی متعلق به همه مردم ایران در قالب عوارض صادرات فولاد به یکی از کشورهای همسایه از ایران خارج می‌شود که مصداق فرار سرمایه است.

 

این کارشناس ارشد انرژی گفت: صادرات محصولی مثل فولاد خام برای کشور ما ضرر خالص است.

 

اورعی بیان کرد: مدیریت مصرف برای صنعتی که انرژی ارزان در اختیار دارد، بی‌معناست زیرا مدل توسعه این صنعت بر اساس انرژی بی‌نهایت ارزان شکل گرفته است.

این استاد دانشگاه گفت: با وجود رانت انرژی ارزان هرچه نیروگاه بسازیم، باز هم ناترازی داریم، زیرا موجودی به نام صنایع انرژی‌بَر انرژی را بلعیده و با صادرات منابع ملی را برای سایر کشورهای همسایه به حراج می‌گذارد.

اروعی گفت: با تداوم این دست فرمان و عدم حذف رانت انرژی آسیب‌پذیری کشور افزایش پیدا کرده و مقابل تکانه‌های اقتصادی تضعیف می‌شود.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :