a/156930 :کد

فرصت‌های جدید تضمینی برای فروش نفت ایران

فرصت‌های جدید تضمینی برای فروش نفت ایران چطور فراهم شد

  دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ — ۱۲:۳۱
تعداد بازدید : ۳۲   
 تحلیل ایران -فرصت‌های جدید تضمینی برای فروش نفت ایران چطور فراهم شد

انرژی چاره‌ای جز این نداریم که با دیپلماسی فعال انرژی، خنثی‌سازی تحریم نفتی و صادرات خدمات فنی و مهندسی برای بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک، فرصت‌های جدید و تضمینی برای فروش نفت فراهم کنیم.

به گزارش تحلیل ایران صندوق بین‌المللی پول به تازگی در گزارش اقتصادی خود اعلام کرد که رشد اقتصادی کشورمان در سال گذشته به 5.4 درصد رسید، این در حالی است که کشورهای دیگر رشد اقتصادی بالایی را تجربه نکرده‌اند و ما هم در شرایط تحریمی به این دستاورد رسیده‌ایم. 

واقعیت این است که وقتی دولت فعلی روی کار آمد، میزان فروش نفت و گاز کشور‌ به شدت افت کرده بود، اما به اجرا گذاشتن سیاست‌های فعال در کنار یکدیگر ما را به رشد اقتصادی 5.4 درصدی رساند.

اتکا به توان دانش‌بنیانی کشور بستری فراهم کرد تا به صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها بپردازیم و اقلام راهبردی صنایع نفت و گاز کشور را تولید کنیم، این روندها در نهایت به افزایش رشد اقتصادی کشور منجر شد. 

 

سیاست اتکا به خود و عدم وابستگی به دیگران به کمک‌مان آمد تا رشد اقتصادی مطلوبی را در صنایع نفت و گاز کشور به ثبت برسانیم.

تولید و صادرات نفت برای وابسته کردن کشورها اهمیت بالایی دارد

حمیدرضا شکوهی، کارشناس انرژی در این‌باره در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: در ابتدا باید گفت که رشد اقتصادی 5.4 درصدی کشورمان که اخیراً صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد، قابل توجه ویژه است.

شکوهی با بیان اینکه فروش نفت و گاز در هر شرایطی یک مزیت محسوب می‌شود، تصریح کرد: برخی به اشتباه تصور می‌کنند که فروش منابع نفت و گاز کشور مزیتی برایمان ندارد‌ در حالی که این رویکرد اشتباه است. 

وی ادامه داد: فروش نفت نه تنها یک ابزار اقتصادی به شمار می‌رود و برایمان مزیت دارد، بلکه به لحاظ سیاسی نیز دارای اهمیت است و یک ابزار استراتژیک نیز به شمار می رود، فروش نفت به لحاظ استراتژیک نیز به کمک کشورهای فروشنده نفت می‌آید.

 

این کارشناس انرژی توضیح داد: به کرات دیده‌ایم که کشورهایی مانند عربستان یا روسیه از فروش نفت و گاز خود به عنوان یک ابزار استراتژیک بهره برده‌اند. به هر حال، تولید و صادرات نفت به عنوان روشی برای وابسته کردن دیگر کشورها به خودمان از اهمیت بالایی برخوردار است. 

 

شکوهی گفت: البته در شرایط تحریم یک سری امتیازات را از دست می‌دهیم و مانند شرایط غیرتحریمی نمی‌توانیم به فروش آزادانه نفت و گاز خود مبادرت کنیم. در شرایط تحریم، صادرات نفت به دیگر کشورها را به صورت قراردادهای دوجانبه نداریم. در شرایط فعلی صادرات نفت کشور اکثراً به چین و به صورت غیررسمی و با تخفیف است. 

وی ادامه داد: به هر حال، ما به عنوان کشوری که دومین منابع غنی گاز و چهارمین منابع عظیم نفتی را در جهان داریم، هر چقدر بتوانیم بیشتر این منابع را به فروش برسانیم، برایمان بهتر است.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :