موضوعات ‌مرتبط: اقتصادی اقتصاد

a/157078 :کد

عیسی گلوردی در رادیو گفت‌وگو:

توسعه سواحل مكران به مردم سپرده می‌شود

  شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ — ۱۶:۲۷
تعداد بازدید : ۴۲   
 تحلیل ایران -توسعه سواحل مكران به مردم سپرده می‌شود

معاون برنامه‌ریزی و مطالعاتی دبیرخانه توسعه سواحل مكران درباره مشاركت مردم در بعد اقتصادی گفت: تمام طرح‌های توسعه‌ای به دست مردم اتفاق می‌افتد.

به گزارش تحلیل ایران عیسی گلوردی در برنامه صبح و گفتگو لزوم مردمی‌شدن اقتصاد دریا محور را متذكر شد و گفت: شعار سال طی دو دهه اقتصادی بوده است و محور و ستون آن مردم هستند.

 

خاصه در بحث مكران كه منطقه‌ای بكر است؛ ما سه برنامه ۵ساله را مصوب كردیم كه در دولت سیزدهم اتفاق افتاد و نقشه راه و برنامه‌ای را داشتیم و نكته دوم اساسنامه سواحل مكران است كه از سوی دولت مصوب شد و چندین ماه است كه در اختیار مجلس قرار گرفته.

 

وی افزود: از كمیسیون اقتصادی به صحن ارجاع شده و امیدواریم مجلس در ماه‌های پایانی سازمان مذكور را مصوب كند كه به معنای داشتن قانون و اختیار است.

 

گلوردی پایه سواحل مكران را مردم، بخش خصوصی و بازار دانست و تصریح كرد: ۲۰۰ هزار هكتار مصوب كردیم كه به پرورش میگو در ساحل بپردازیم؛ ولی امروز ۱۲ هزار هكتار در اختیار داریم كه باید حدود ۱۸ برابر وضع موجود، طرح‌هایی را پیاده كنیم.

 

تمام این پروسه هم قرار است به مردم داده شود و جامعه محلی در اولویت قرار دارند و لذا توسعه اقتصاد دریا محور قرار است در كنار توسعه انسانی و جامعه محلی در مكران مدنظر قرار گیرد.

 

وی افزود: این میزان ۴ میلیون تن میگو در سال تولید كرده و ۸۰درصد آن قابلیت صادرات را دارد.

 

همچنین یك میلیون تن صید صنعتی برای ماهیان داریم و یك میلیون تن هم فانوس ماهیان صید می‌شوند كه خوراك میگوهای پرورشی قرار می‌گیرد كه امروز وارد می‌شود.

 

گلوردی گفت: باتوجه‌به ذخایر خوب دریای عمان ۲ میلیون تن صید صنعتی مازاد خواهیم داشت.

 

وی از ۴۰۰ هزار هكتار زمین كشاورزی جدید برای تولید غلات و نهاده دامی خبر داد كه بخشی از آن خوراك میگو و ماهی پرورشی خواهد بود.

 

گلوردی با بیان این كه ۱۰ برابر زمین زراعتی و باغی به مكران اضافه می‌شود، گفت: سیلاب و روان آب در قالب این طرح در سیستان مهار می‌شود و بیش از یك میلیارد مترمكعب در قالب آبخوان و آبخیزداری مهار خواهد شد و برای كشاورزی در نظر گرفته می‌شود.

 

وی با اشاره به مراوده از راه دریا گفت: مكران منطقه‌ای صادرات محور است و بنادر و فرودگاه‌ها این‌گونه طراحی شده است.

 

ازاین‌رو شیرین‌كردن آب دریا در مكران محدودیتی ندارد و لذا صنایعی غیر از شیلات و كشاورزی از این آب تغذیه می‌شود.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :