موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی جامعه

a/157293 :کد

‏‬زورآزمایی «شنبه» و «پنجشنبه» بر سر تعطیلی

‏‬زورآزمایی «شنبه» و «پنجشنبه» بر سر تعطیلی

  جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ — ۱۳:۳۹
تعداد بازدید : ۲۴   
 تحلیل ایران -‏‬زورآزمایی «شنبه» و «پنجشنبه» بر سر تعطیلی

مدتی است قانون‌گذار به دنبال ساماندهی تعطیلات پایان هفته است اما بر سر انتخاب پنجشنبه یا شنبه به عنوان روز تعطیل اختلاف نظرهایی وجود دارد که به نظر می‌رسد اکثریت با تعطیلی شنبه موافقت دارند.

به گزارش تحلیل ایران: هفته اول اردیبهشت ماه با تاریخ رند ۱/‏۲/‏۳ هم گذشت‬ و دومین ماه بهار آغاز شد. اردیبهشت برای بعضی شهرها باران‌های بهاری آورد و در برخی نقاط سیل و گرفتاری به همراه داشت، اما شهرهایی در کشور نیز از همین اواسط بهار، تابستان را تجربه می‌کنند. می‌توانید در این گزارش نگاهی اجمالی به مهم‌ترین وقایع این هفته بیندازید که هر کدام از آنها در نوع خود جالب توجه هستند.

 

آسمان اعیانی شد

 

اگر دیدید و متوجه شدید تردد هواپیما از بالای سرتان در خانه، کوچه و خیابان‌ها بیشتر شد بدانید و آگاه باشید آنها جت‌های شخصی هستند. جت‌های خصوصی هفت نفره که تاجرها، برخی مسؤولان، تیم‌های ورزشی و تیم‌های اقتصادی از مخاطبان و مصرف‌کنندگان آنها هستند؛ اما این انحصار برداشته شد. رئیس سازمان هواپیمایی در هفته‌ای که گذشت اعلام کرد: «خرید جت‌های خصوصی برای عموم آزاد است و در حال حاضر هم بسیاری از مردم از این فضا استفاده می‌کنند.»

 

این خبر با واکنش گسترده کاربران در فضای مجازی رو به رو شد. کاربری در پلتفرم «دیوار» با انتشار عکس‌هایی از یک جت، آگهی فروش زد و در بخش توضیحات نوشت: «یک فروند جت شخصی، عقب جلو پلمپ، یک لکه رنگ درب شاگرد، دست یک بیکار بوده. بازدید مساوی خرید.» علاوه بر این طنزپردازی‌ها در شبکه‌های اجتماعی، تعدادی از رسانه‌ها نیز به این سوژه پرداختند و خبر جدید درباره جت‌های خصوصی را در کنار خبر کهنه گرانی بلیط‌های پرواز قرار دادند. رسانه‌ها با این دست فرمان، به اعیانی شدن آسمان کنایه زدند.

 

اگر برای شما هم سوال است قیمت هواپیماهای شخصی چند تومان است و چه کسانی توانایی خرید آن را دارند؛ باید گفت که قیمت هواپیمای شخصی از نوع تک‌موتوره فوق سبک که کاربرد تفریحی دارد، در بازارهای جهانی ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دلار است و در ایران بین ۵ تا ۷.۵ میلیارد تومان فروخته می‌شود. البته موضوع به همین عدد ۱۰ رقمی ختم نمی‌شود و مقدمات قانونی نیاز دارد. خریداران در نخستین قدم باید هواپیمای شخصی خود را در سازمان هواپیمایی کشوری ثبت و مجوزهایی مانند لایسنس پرواز با هواپیمای شخصی و صلاحیت پرواز را به دست آورند.

 

طبق معمول ماهی‌گیران سعی بر ماهی گیری از آب گل آلود دارند و آگهی فروش این جت‌ها تا ۳۶ میلیارد هم دیده شده است. تمامی این‌ها در حالی است که بر اساس آمار فقط ۱۷۳ هواپیما در ایران توان پرواز دارند.

 

 ‏‬زورآزمایی «شنبه» و «پنجشنبه» بر سر تعطیلی

 

‏‬زورآزمایی شنبه و پنجشنبه بر سر تعطیلی

 

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه یکی از مهم‌ترین گره‌های کور این هفته بود که باز شدنش به زمان دیگری موکول شد. مدتی است که قانون‌گذار در کشور به دنبال آن است تعطیلات پایان هفته را ساماندهی کند. حدود ۱۵ سال پیش اکثر کشورهای اسلامی و حوزه خلیج فارس، روزهای تعطیلات پایان هفته خود را از «پنجشنبه و جمعه» به «جمعه و شنبه» تغییر دادند، چرا که پیش از آن ۴ روز در هفته را به دلیل تعطیلی‌ها از دست می‌دادند اما با این تغییر یک روز یعنی پنجشنبه‌ها را احیا کردند تا با تعاملات و مراودات بین‌المللی و منطقه‌ای هماهنگ شوند. این تصمیم همراهی مردم این کشورها را هم به دنبال داشت. حالا در ایران نیز مدتی است کشمکشی بر سر تعیین روزهای تعطیل هفته به راه افتاده است.

 

برخی معتقدند با توجه به اینکه پیش از این پنجشنبه‌ها نیمه‌تعطیل بوده بهتر است این روز انتخاب شود اما گروه دیگری بر این باورند که باید پنجشنبه‌ها را روز کار و شنبه‌ها را تعطیل اعلام کرد چرا که از این طریق از فرصت‌سوزی تجاری و خسران کشور در این حوزه‌های مختلف جلوگیری خواهد شد. در این شرایط اگر مسؤولان پنجشنبه را انتخاب کنند ایران دومین کشور دنیا خواهد بود که این روز را تعطیل اعلام می‌کند و در این صورت از هفت روز هفته تنها ۳ روز کاری مشترک با دنیا خواهد داشت. کارشناسان می‌گویند این شرایط باعث کاهش ۲۵ درصدی زمان کاری مفید مشترک با بازارهای جهانی خواهد بود.

 

اما تمام موضوع به انتخاب روز ختم نمی‌شود. وزارت صمت اعلام کرده که با تعطیلی پنجشنبه‌ها حقوق کارگران ۱۰ درصد کاهش می‌یابد چرا که از ساعت کاری هفتگی آنها ۴ ساعت کم می‌شود و از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت می‌رسد. در واکنش به این خبر «محمد چکشیان» معاون وزیر کار گفت: «کاهش حقوق کارگران در صورت تعطیلی پنج‌شنبه تخلف است و کسی نمی‌تواند حقوق کارگر را کم کند و خلاف قانون کار اقدام کند. در صورتی که چنین تخلفی صورت گرفت باید جلوی آن گرفته شود.»

 

بر اساس آنچه تا کنون اعلام شده به نظر می‌رسد زور تعطیلی شنبه بر پنجشنبه چربیده است. «روح‌الله عباسپور» عضو کمیسیون صنایع مجلس توضیح داد: «اگر پنجشنبه را تعطیل کنیم و شنبه و یکشنبه را داشته باشیم عملاً یک روز کاری در تعاملات بین المللی را از دست خواهیم داد چون آنها شنبه و یکشنبه را تعطیل می‌کنند. تعطیلی شنبه گزینه بهتری است.» همچنین «غلامرضا نوری قزلجه» عضو کمیسیون کشاورزی گفت: «اگر تعطیلی به روز پنجشنبه موکول شود، ارتباطات و مراودات رسمی و غیر رسمی، ادارات، تجارت و بازرگانی کشور به مدت ۴ روز (بیشتر) در ماه قطع خواهد شد. تعطیلی شنبه به نفع اقتصاد مردم و کشور است.»

 

البته در میان مسؤولان، تعطیلی پنجشنبه هم طرفدارانی دارد؛ برای مثال معاون پارلمانی رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت: «دولت از ابتدا نظرش در مورد تعطیلی‌های طول هفته مشخص بوده است و متعجب هستیم از کمیسیون اجتماعی که تردیدهای زیادی بین شنبه یا پنج شنبه دارد. عملاً در تهران پنج شنبه‌ها تعطیل است، همچنین مدارس و دانشگاه‌ها نیز پنج شنبه‌ها تعطیل است، همچنین بسیاری از استان‌ها نیز پنج شنبه‌ها تعطیل هستند. اینکه یک عده مطرح می‌کنند، شنبه‌ها تعطیل باشد جای تعجب دارد.» با تمام این گفت و شنودها «علی‌اصغر عنابستانی» نماینده مجلس، از موافقت کمیسیون اجتماعی بر سر تعطیلی روز شنبه خبر داده است. باید منتظر ماند و دید تصمیم نهایی درباره این ماجرا به کجا خواهد کشید. آیا شوخی با جمله «از شنبه شروع می‌کنم» تغییر می‌کند و دیگر برای درس خواندن، باشگاه رفتن، زبان انگلیسی یاد گرفتن یا ترک کردن نوشابه و سیگار باید گفت «از یکشنبه»؟

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :