موضوعات ‌مرتبط: اقتصادی اقتصاد

a/157398 :کد

افزایش ۱۸۰ درصدی واردات

عراق چه کالاهایی از ایران خرید؟

  دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ — ۱۱:۲۸
تعداد بازدید : ۳۱   
 تحلیل ایران -عراق چه کالاهایی از ایران خرید؟

نماینده ویژه تجاری ایران در امور عراق ضمن تشریح عمده کالاهای صادراتی به عراق و بیان اینکه صادرات به این کشور در سال گذشته ۹.۲ میلیارد دلار بوده، از افزایش ۱۸۰ درصدی واردات از عراق خبر داد.

به گزارش تحلیل ایران فرزاد پیلتن نماینده ویژه تجاری ایران در امور عراق در مورد جزئیات صادرات به عراق اظهار کرد: صادرات ایران به جهان در سال ۱۴۰۲ حدود ۴۹.۴ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۸.۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد. عراق با ۹.۲ میلیارد دلار و ۱۸.۷ درصد از سهم صادرات کشور پس از چین (۱۳.۹ میلیارد دلار) دومین مقصد کالاهای صادراتی ایران بوده است. امارات (۶.۶ میلیارد دلار)، ترکیه (۴.۲ میلیارد دلار) و هند (۲.۲ میلیارد دلار) نیز در رتبه‌های بعد از عراق قرار داشته‌اند.

 

وی افزود: همچنین در سال ۱۴۰۲ عراق در رتبه اول مقاصد صادراتی ایران در میان کشورهای همسایه قرار داشته است. امارات، ترکیه و پاکستان نیز در رتبه‌های بعدی مقاصد صادراتی ایران در میان کشورهای همسایه بوده‌اند. بررسی دقیق‌تر هم نشان می‌دهد صادرات ایران به عراق در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ بدون احتساب گاز ۷ میلیارد و ۲۹۸ میلیون دلار و با احتساب گاز ۹ میلیارد و ۲۱۶ میلیون دلار بوده است.

 

پیلتن ادامه داد: همچنین بررسی مقایسه‌ای آمارهای مذکور نشان می‌دهد صادرات ایران به عراق بدون احتساب گاز از نظر ارزش ۱۳ درصد و از نظر وزن ۱۶ درصد افزایش نشان می‌دهدصادرات ایران به عراق بدون احتساب گاز از نظر ارزش ۱۳ درصد و از نظر وزن ۱۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. با این وجود؛ صادرات ایران به عراق با احتساب گاز طبیعی از نظر ارزشی ۱۰ درصد و از نظر وزنی ۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

 

مشاور معاون وزیر صنعت معدن و تجارت در امور عراق در مورد علت این موضوع گفت: همانطور که مشخص است دلیل اصلی کاهش صادرات کلی به عراق، افت صادرات گاز طبیعی به این کشور طی مدت مذکور و یا عدم بروزرسانی آمار صادرات این محصول بوده است.

 

عمده کالاهای صادراتی به عراق

وی درباره عمده کالاهای صادراتی به عراق تصریح کرد: همچنین بررسی سبد کالاهای صادراتی ایران به عراق نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۲ گاز طبیعی با یک میلیارد و ۹۱۷ میلیون دلار، میله‌های آهنی یا فولادی ۷۰۳ میلیون دلار، کاشی و سرامیک با ۱۸۸ میلیون دلار، شمش از آهن و فولاد با ۱۸۶ میلیون دلار، کامپاند پلی اتیلن با ۱۸۶ میلیون دلار، سیب درختی با ۱۷۲ میلیون دلار، اجزا و قطعات توربین‌های بخار با ۱۰۱ میلیون دلار، تخم خوراکی با ۱۰۷ میلیون دلار، کلینکر سیمان با ۱۰۴ میلیون دلار و گوجه فرنگی زراعی با ۱۰۱ میلیون دلار از حمله عمده کالاهای صادراتی ایران به عراق بوده است.

پیلتن ادامه داد: همچنین لوازم سرمیز و آشپزخانه پلاستیکی با ۹۳ میلیون دلار، لوازم خانه داری و پاکیزگی از مواد پلاستیکی با ۹۰ میلیون دلار، اوره با ۸۲ میلیون دلار، هندوانه با ۸۱ میلیون دلار، شیرخشک اطفال با ۷۸ میلیون دلار، پنیر با ۷۸ میلیون دلار، صفحه از پلیمر اتیلن با ۶۷ میلیون دلار، کولرآبی با ۶۶ میلیون دلار، پروفیل با ۶۴ میلیون دلار، ترانسفورماتور با ۶۰ میلیون دلار، لوله و شیلنگ از پلی اتیلن با ۵۹ میلیون دلار، تجهیزات چوب بست با ۵۸ میلیون دلار، محصولات آهنی اسفنجی با ۵۷ میلیون دلار، مصنوعات از آهن یا فولاد با ۵۷ میلیون دلار، کابل زمینی با ۵۷ میلیون دلار، پرتقال با ۵۶ میلیون دلار، پیاز با ۵۵ میلیون دلار، شیرینی و شکلات با ۵۳ میلیون دلار، محصولات پلاستیکی با ۵۳ میلیون دلار و نان شیرینی و بیسکوئیت با ۵۲ میلیون دلار از جمله مهمترین محصولات صادراتی ایران به عراق بوده است.

صادرات کدام کالاها به عراق رشد کرد؟

نماینده ویژه تجاری ایران در امور عراق همچنین درباره میزان افزایش یا کاهش کالاهای صادراتی هم گفت: صادرات کاشی و چهارگوش ۴۵ درصد، شمش از آهن و فولاد ۱۵۹ درصد، کامپاند پلی اتیلن ۱۰۹ درصد، سیب درختی ۹۹ درصد، اجزا و قطعات توربین‌های بخار ۶۴ درصد، تخم خوراکی ۸۴ درصد، کلینکر سیمان ۶۵ درصد لوازم خانه داری و پاکیزگی پلاستیکی ۳۸ درصد، اوره ۸۴ درصد، ترانسفورماتور ۵۹ درصد، لوله و شیلنگ از پلی اتیلن ۸۸ درصد، تجهیزات چوب بست ۳۰۹ درصد، محصولات آهنی اسفنجی ۹۱۶ درصد، پیاز ۱۲۵ درصد، هلو ۱۰۶ درصد و خامه شیر ۲۵۲ درصد افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: همچنین صادرات هندوانه ۷ درصد، کابل ۳ درصد، پرتقال ۱۴ درصد، کف پوشها ۲۷ درصد، روغن‌های سبک ۴۹ درصد و کارتن ۱۸ درصد با کاهش مواجه بوده است.

افزایش ۱۸۰ درصدی واردات از عراق

پیلتن در مورد جزئیات واردات از عراق هم گفت: واردات ایران از عراق نیز در سال ۱۴۰۲ حدود ۵۸۰ میلیون دلار بوده است که نسبت به سال ۱۴۰۱ (۲۶۳ میلیون دلار) حدود ۱۸۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی افزود: سنگ‌ها و فلزات گرانبها با ۳۶۴ میلیون دلار، صنایع معدنی فلزی با ۸۴.۷ میلیون دلار، محصولات پلیمری با ۳۹ میلیون دلار، لوازم خانگی با ۳۳.۶ میلیون دلار، صنایع برق و الکترونیک با ۳۲.۵ میلیون دلار، محصولات سلولزی با ۱۳.۲ میلیون دلار، ماشین سازی و تجهیزات با ۸.۷ میلیون دلار، خودرو و نیروی محرکه با ۶.۶ میلیون دلار، روغن‌های نفتی با ۶ میلیون دلار، نساجی و پوشاک و کفش با ۴.۷ میلیون دلار، محصولات شیمیایی با ۱.۹ میلیون دلار و صنایع معدنی غیر فلزی با ۱.۳ میلیون دلار از جمله مهمترین گروههای کالاهای وارداتی ایران از عراق در سال ۱۴۰۲ بوده‌اند.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :