موضوعات ‌مرتبط: اقتصادی انرژی

a/157490 :کد

آب و انرژی در هفته ای که گذشت؛

از افزایش تراز آب دریاچه ارومیه تا آغاز تولید بنزین از متانول

  پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ — ۰۹:۲۴
تعداد بازدید : ۲۹   
 تحلیل ایران -از افزایش تراز آب دریاچه ارومیه تا آغاز تولید بنزین از متانول

افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای صادرات نفت ایران،تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر عبور کرد و مصرف برق را کاهش دهید؛ جایزه ببرید از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

 

به گزارش تحلیل ایران به نقل از مهر، افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای صادرات نفت ایران، تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر عبور کرد، ورود پتروشیمی‌ها به بالادست نفت بازی برد-برد است، مصرف برق را کاهش دهید؛ جایزه ببرید و تولید بنزین از متانول به زودی آغاز می‌شود از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

 

توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر برای کاهش مصرف سوخت

 

مصطفی رجبی مشهدی مدیر عامل شرکت توانیر با اشاره به اینکه اقداماتی برای افزایش راندمان نیروگاهی صورت گرفته است ، گفت: نیروگاه‌هایی که در کشور ساخته می‌شوند نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و از کلاسf هستند که راندمان بیش از ۵۵ درصد دارند.

 

وی ادامه داد: در دنیا نیز همین راندمان و بازدهی نیروگاه‌های گازی و سیکل ترکیبی طراحی و ساخته می‌شوند راندمان ۵۵ درصد دارند.

 

به گفته مدیر عامل توانیر نیروگاه‌هایی که راندمان پایین دارند در حال ارتقا هستند. و این یکی از اقدامات این است که برای کاهش مصرف سوخت در نیروگاه‌های حرارتی توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر است

 

وی با اشاره به اینکه ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر هدف‌گذاری شده است، خاطر نشان کرد: از این میزان ۴ هزار و۵۰۰ مگاوات مربوط می‌شود به چهار سرمایه گذار که اقدامات مناسبی در این زمینه انجام داده‌اند و نتیجه آن طی دو سال اخیر مشخص می‌شود.

 

افزایش ۵ هزارمگاواتی ظرفیت تبادل برق با کشورهای همجوار

 

مصطفی رجبی مشهدی مدیر عامل شرکت توانیر گفت: ما مرز مشترکی با اروپا نداریم، اما از طریق یک پست پیشرفته (بک تو بک) از طریق ترکیه تا ٦٠٠ مگاوات امکان تبادل انرژی با اروپا وجود دارد.

 

به گفته وی، در این خصوص پروتکل و توافقنامه‌ای بین شرکت مدیریت شبکه برق ایران و طرف ترکیه‌ای امضا شده که بر اساس آن پروتکل‌های فنی تنظیم شده تا طرح شکل اجرایی به خود گرفته و به نحو مطلوبی انجام شود. درمجموع برنامه این است که ابتدا برق به ترکیه و بعد از طریق این کشور به کشورهای اروپایی صادر و به همین طریق از اروپا به ترکیه و سپس به ایران وارد شود.

 

رجبی مشهدی اضافه کرد: آنچه به لحاظ مطالعاتی بررسی شده این است که ظرفیت تبادل برق با کشورهای همجوار تا ٣ هزار مگاوات وجود دارد، اما از طریق خطوط جدید که در برنامه‌های آینده مدنظر داریم، امکان تبادل برق با این کشورها تا ٥ هزار مگاوات قابل افزایش است.

 

۲۴ برابر شدن قبوض برق برای مشترکان پر مصرف

 

عبدالامیر یاقوتی، مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر استفاده از کولر گازی به جای کولر آبی در مناطق عادی و معتدل کشور را با افزایش ٣ برابری مصرف برق و افزایش ٨ برابری نرخ برق همراه دانست که در مجموع قبض برق مشترک خانگی را به ٢٤ برابر افزایش می‌دهد.

 

افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای صادرات نفت ایران

 

بر اساس آماری که صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران منتشر کرده است، بخش نفت در اقتصاد ایران در سال گذشته میلادی رشد قابل توجه ۱۵ درصدی را ثبت کرد.

 

رشد بخش نفتی اقتصاد ایران در دوره فعالیت دولت سیزدهم دو رقمی بوده؛ این بخش در سال ۲۰۲۱ رشد ۱۰.۱ درصدی، در سال ۲۰۲۲ رشد ۱۰ درصدی و در سال ۲۰۲۳ رشد ۱۵ درصدی را تجربه کرده است.

 

بر اساس آمارهای صندوق بین‌المللی پول، تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال پیش از آن روزانه ۵۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است و به ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز رسید؛ درعین‌حال، پیش‌بینی می‌شود تولید نفت این کشور در سال ۲۰۲۴ هم با افزایش روزانه ۱۰۰ هزار بشکه‌، به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

 

تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر عبور کرد

 

احمد قندهاری سرپرست حوضه آبریز دریاچه ارومیه به تشریح مهم‌ترین اقدامات مدیریت حوضه آبریز دریاچه ارومیه پرداخت و گفت: با وجود وضعیت نامساعد بارش‌ها در حوضه آبریز ارومیه در ۶ ماه نخست سال، حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب از سدهای حوضه آبریز، رهاسازی و جریان آب به سوی دریاچه ارومیه و تالاب‌های اقماری آن روان شد.

 

وی افزود: در ادامه با توجه به وضعیت مناسب‌تر بارش‌های بهاری جریان رهاسازی از سدهای حوضه و کانال انتقال آب به دریاچه افزایش قابل توجه یافته است، به طوری که تا پایان فروردین ماه بالغ بر ۵۸۰ میلیون مترمکعب آب رهاسازی و انتقال آب انجام گرفت.

 

به گفته قندهاری، تمامی این فعالیت‌ها سبب شد که هم‌اکنون تراز دریاچه ارومیه به رقم ۱۲۷۰.۵۳ متر، به وسعت ۱۷۹۰ کیلومتر مربع و به حجم ۲.۳۴ میلیارد مترمکعب برسد.

 

حفاری ۶ حلقه چاه در میدان نفتی یادآوران آغاز شد

 

عبدالکریم علی‌محمدی معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: پیرو قرارداد امضاشده با شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) به‌عنوان مجری توسعه میدان نفتی یادآوران، دستگاه حفاری ۹۲ فتح عملیات حفاری نخستین حلقه چاه از مجموع ۶ چاه توسعه‌ای واگذارشده به این شرکت را آغاز کرد.

 

وی افزود: با توجه به سیاست‌های وزارت نفت در تأکید بر شتاب‌بخشی توسعه میدان‌های مشترک، تأمین و استقرار دو دستگاه حفاری دیگر در دستورکار این شرکت قرار دارد که هم‌اکنون تمهیدهای انتقال دستگاه حفاری ۲۸ فتح به این میدان مشترک با کشور عراق در دست انجام است.

 

تعمیرات سکوهای گازی پارس جنوبی آغاز شد

 

محمدحسین متجلی مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه امسال برای نخستین بار در طول دوره بهره‌برداری از میدان مشترک پارس جنوبی، برنامه تعمیرات سالانه برای ۳۷ سکوی در حال بهره‌برداری اجرا می‌شود، گفت: با توجه به بازرسی‌های انجام‌شده از سکوهای گازی و ضرورت افزایش ضریب ایمن‌سازی و تداوم تولید پایدار، افزون بر دستورکارهای تعمیراتی معمول سالانه، برنامه نصب، تعویض و تعمیر قطعات و تجهیزات فوق‌سنگین در تعدادی از سکوهای گازی در حال بهره‌برداری در دستور کار قرار دارد.

 

وی با اشاره به اینکه مطابق پیش‌بینی و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، بالاترین رکورد تعمیرات اساسی در سکوهای پارس جنوبی با توجه به بیشترین تعداد سکو و پرحجم‌ترین دستورکارهای تعمیراتی، در سال جاری ثبت می‌شود، گفت: بسیاری از دستور کارهای تعمیراتی سنگین، ازجمله تعویض قطعات بزرگ چند تنی با وجود ضرورت اجرا در سال‌های گذشته، متوقف مانده بود که با همت کارکنان شرکت نفت و گاز پارس، بخشی از آن‌ها در تعمیرات اساسی سال گذشته محقق شد و موارد قابل توجهی نیز در برنامه تعمیرات اساسی سال ۱۴۰۳ از سوی گروه‌های عملیاتی اجرا می‌شود.

 

محرابیان: مصرف برق را کاهش دهید؛ جایزه ببرید

 

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو گفت: ما در طی ۳ سال اخیر برنامه‌های که برای رفع نیاز کشور در صنعت برق در نظر گرفتم این بود که برنامه‌های مشخصی وجود داشت که مطابق آن برای تابستان بدون خاموشی پیش رفتیم.

 

محرابیان خاطر نشان کرد: مشترکانی که در تابستان امسال مصارف برق خود را نسبت به سال قبل کاهش دهند، علاوه بر برخورداری از پاداش روی قبوض و رایگان شدن قبض برق، از جوایز متنوعی برخوردار می‌شوند.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :