به گزارش تحلیل ایران معاون اول وزیر حملونقل ازبکستان مامانبی عمروف در راس هیئتی با معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی و سرپرست سازمان بنادر و دریانوردی سعید رسولی با حضور مدیران ارشد بخشهای مختلف حملونقل از جمله ریلی، جادهای، هوایی و دریایی در محل سازمان
بنادر و دریانوردی دیدار و گفتگو کرد.
در این مذاکرات، رسولی با اشاره به حجم مبادلات تجاری دو کشور که حدود ۵۰۰ میلیون دلار برآورد میشود، بر ضرورت رفع موانع موجود و اجرای کامل توافقات همکاری دوجانبه برای رشد چشمگیر مبادلات تجاری و توسعه هرچه بیشتر همکاریهای لجستیکی برای بهره گیری بیشتر از ظرفیتهای
دو طرف برای توسعه مناسبات تجاری تأکید کرد.
از دیگر محورهای مورد توافق، آمادگی طرف ایرانی برای امضای یادداشت تفاهم همکاری جهت حضور سرمایهگذاران ازبکستانی در پروژههای توسعه زیرساخت بنادر جمهوری اسلامی ایران بود.
هدف از این همکاری، تسهیل ترانزیت کالاهای ازبکستان از طریق بنادر جنوبی و شمالی ایران و ایجاد یک مرکز لجستیکی کارآمد عنوان شد.
در جریان بازید روز یکشنبه ۳۱ فروردین هیئت سه نفره وزارت حملونقل ازبکستان با حضور مامانبی عمراف علاوه بر آشنایی با ظرفیت های بندر شهید رجایی، مذاکره با مدیران بندری به منظور بررسی امکان سرمایه گذاری شرکت های ازبکستانی در زمینه تاسیس مراکز لجستیک بندری انجام
شد.
ظرفیت های لجستیکی، پایانه های کانتینری، ظرفیت های ریلی، طرح های توسعهای از مهمترین بخش های مورد بازدید این هیئت ازبکستانی بود.
در ادامه این نشست، دو طرف ضمن اشاره به وضیعت قابل توجه ترانزیت ریلی کالاهای ازبکستان از طریق ایران در سالهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، بر لزوم حل مشکل تردد واگنهای ایرانی در خطوط ریلی ازبکستان تأکید و مقرر نمودند در چارچوب هماهنگیهای فیمابین در قالب همکاریهای دوجانبه
و همچنین سازوکارهای ریلی منطقهای بتوان از نظام تعرفهای هماهنگ برای تسهیل ترانزیت ریلی بهره برد.
جمهوری ازبکستان کشوری محصور در خشکی است که در آسیای مرکزی واقع شده و از غرب و شمال با قزاقستان، از جنوب با ترکمنستان و افغانستان و از شرق با قرقیزستان و تاجیکستان همسایه است که برای گسترش تجارت خارجی خود به دسترسی به آبهای گرم جنوب نیاز دارد.
بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر فعال ایران، نقش کلیدی در تبدیل کشور به یک مرکز ترانزیت کالا در منطقه دارد.
به گفته کریم نائینی، کارشناس حملونقل و ترانزیت، جانمایی بندر شهید رجایی و دسترسی آن به تمام شیوههای حمل و نقلی اعم از ریلی، جادهای، دریایی و هوایی، این امکان را فراهم میکند تا کشورهای عضو کریدور شمال-جنوب را به آبهای آزاد برساند.
این کارشناس عنوان کرد که با دیپلماسی ترانزیتی و بهبود فرآیندهای مرزی، مجددا میتوانیم صادرات پنبه ازبکستان یا سایر کالاهای راهبردی آسیای مرکزی از خاک ایران را شاهد باشیم.
منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی به تنهایی فعالیت بیش از ۵۰ پایانه و محوطه نگهداری کالا با راهبری بخش خصوصی، ۷۰ درصد ترانزیت کالا، پشتیبانی بیش از ۵۸ درصد عملیات غیرنفتی، ۴۳ درصد عملیات نفتی و تخلیه و بارگیری حدود ۸۵ درصد از عملیات کانتینری در سطح کل
بنادر کشور را داراست.