به گزارش تحلیل ایران ،کریدور شمال–جنوب، یکی از مهمترین راههای ترانزیتی بینالمللی است که ارتباط بین کشورهای حوزه خلیجفارس، ایران، دریای خزر، قفقاز، روسیه و اروپا را برقرار میکند. این کریدور با کاهش قابلتوجه زمان و هزینه انتقال کالا، به افزایش رقابتپذیری
حملونقل ایران در سطح جهانی کمک میکند.کریدور بینالمللی و ۷۲۰۰ کیلومتری شمال-جنوب (INSTC) در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی (۲۲ شهریور ۱۳۷۹) با هدف ایجاد یک مسیر ترانزیتی کارآمد و مقرونبهصرفه برای حمل کالاها از هند به اروپا و بالعکس از طریق مسیر ایران بود.کریدور
بینالمللی شمال-جنوب دارای سه شاخه شرقی (آسیای مرکزی)، شاخه میانی (دریایخزر) و شاخه غربی (آذربایجان و ارمنستان) است.در بخش ترانزیت ریلی شاخه غربی کریدور شمال-جنوب، حلقه مفقوده خط ریلی رشت-آستارا وجود دارد. این خط ریلی امکان اتصال مستقیم بین دریای خزر، دریای
خلیج فارس و کشورهای قفقاز را فراهم میکند که هدفگذاری این خط ریلی جابهجایی سالیانه ۱۵ میلیون تن بار خواهد بود.خط ریلی ۱۶۲ کیلومتری رشت-آستارا که اتصال ریلی ایران و آذربایجان را فراهم میکند، قرار است با وام ارزی روسیه تا سقف ۱.۶ میلیارد یورو ساخته شود که
رایزنیهای مالی آن در حال انجام است.امروز پنجشنبه (۲۵ اردیبهشت) مراسم تحویل اراضی تملکشده و آغاز مطالعات زمینشناسی این پروژه در کارگاه شماره دو واقع در شهرستان صومعهسرا با حضور مجازی فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، و وزیر حمل و نقل روسیه ولادیمیروویچ استاروویت
برگزار شد.
مطالعاتی زمینشناسی، نخستین گام تخصصی و فنی در فرآیند طراحی و ساخت این خط ریلی است که به تعیین ویژگیهای زمین، شرایط خاک و ساختارهای زیرزمینی در مسیر کمک میکند. نتایج این مطالعات مبنای طراحیهای دقیقتری مانند محل تونلها، پلها و مسیر راهآهن خواهد بود
و نقش تعیینکنندهای در موفقیت پروژه ایفا میکند.
فرزانه صادق با اشاره به واگذاری اراضی تملک شده، آغاز مطالعات زمین شناسی پروژه ریلی رشت-آستارا اظهار کرد: امروز یک روز بزرگ برای ایران و گیلان است و همکاری ریلی بین ایران و روسیه به صورت جدی و حرفهای پیش میرود.وی با بیان این که ایران و روسیه نگاه تعاملی
در توسعه روابط حمل و نقل دارند، افزود: توسعه روابط تجاری و اقتصادی ایران و روسیه با اتصال کریدور شمال به جنوب قوت میگیرد.وزیر راه و شهرسازی با بیان این که به زودی سوت قطار رشت-آستارا به صدا در میآید، گفت: شخص رئیس جمهور به صورت مداوم و مکرر پیگیر اجرای پروژه
ریلی رشت-آستارا است.وزیر حملونقل فدراسیون روسیه رومان استاروویت با بیان این که امروز ما شاهد رویدادی هستیم که نهتنها برای ایران و روسیه، بلکه برای کل منطقه اوراسیا اهمیت استراتژیک دارد، افزود: با شروع این مطالعات، سنگ بنای احداث خطآهنی گذاشته میشود که
ستون فقرات شاخه غربی کریدور حملونقل بینالمللی شمال–جنوب خواهد بود.وزیر حملونقل روسیه با اشاره به ظرفیت بالای این خط ریلی، افزود: پس از اتمام پروژه، یک مسیر ریلی جدید ایجاد خواهد شد که قابلیت حمل حداقل ۱۵ میلیون تُن بار در سال را خواهد داشت و این موضوع نهتنها
موجب تسریع جریان کالا میان جنوب و شمال خواهد شد، بلکه نقش ایران را به عنوان یک کشور کلیدی در ترانزیت بینالمللی بیش از پیش تثبیت میکند.استاروویت با بیان این که با تکمیل این خطآهن، زیرساختی واحد و یکپارچه از سواحل جنوبی ایران تا بنادر دریایی شمالی روسیه
شکل خواهد گرفت، تصریح کرد: این پروژه تجسم واقعی همکاریهای عمیق، پایدار و رو به رشد میان تهران و مسکو در حوزه حملونقل بینالمللی است.
به گزارش فارس، تکمیل این کریدور راهبردی در راستای توسعه زیرساختهای حملونقل ریلی کشور، علاوه بر منافع اقتصادی، اهمیت فراوانی در سیاستهای توسعه پایدار و کاهش آلایندههای محیط زیستی دارد. تقویت حملونقل ریلی، کاهش وابستگی به حملونقل جادهای و تسهیل ترانزیت
کالاها، ایران را به یکی از گلوگاههای مهم ترانزیت بینالمللی تبدیل میکند و این جایگاه باعث افزایش نفوذ اقتصادی و سیاسی کشور در منطقه میشود.اتصال شبکه راهآهن ایران به جمهوری آذربایجان در منطقه مرزی آستارا، گامی مهم در توسعه همکاریهای اقتصادی و سیاسی دو
کشور است. این اتصال، امکان تبادل مستقیم کالا، مسافران و توسعه گردشگری بین دو کشور را فراهم میآورد و پیوندی راهبردی برای توسعه تجارت منطقهای محسوب میشودسفیر ایران در مسکو کاظم جلالی طی اظهاراتی گفته بود که راه آهن رشت-آستارا، طی کمتر از ۳ تا ۴ سال آینده
ساخته میشود. مهدی باقری، کارشناس حملونقل اندیشکده هِتِکس (HETEX)، عنوان کرد که خط ریلی رشت-آستارا مزایای زیادی برای ارتباط با کشورهای منطقه قفقاز دارد. این طرح با کریدور ترانزیتی جنوب-غرب (از خلیج فارس به دریای سیاه) همپوشانی دارد و میتواند به دلیل حجم
بالای تقاضای حملونقل در مناطق غربی روسیه، تعداد کشورهای واسطه را به یک کشور کاهش دهد و مسیری کوتاهتر به سمت اروپا نسبت به دو شاخه میانی (دریای خزر) و شرقی (آسیای مرکزی) فراهم کند.باقری ادامه داد: احداث خط ریلی رشت-آستارا ضروری است اما در کنار آن نباید از
فرصتهای دریایخزر غافل بشویم.
وی تصریح کرد: با ارتباط مستقیم دریایی با روسیه، واسطهای بین دو کشور وجود ندارد، مسیر جایگزینی برای مسیر آذربایجان به وقت ضرورت در دسترس میباشد و ظرفیتهای قابلتوجه کشورمان در کشتیرانی و تجارت دریایخزر احیا میشود.