به گزارش تحلیل ایران ،در مراسم افتتاحیه هجدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و ترکمنستان که صبح ۲۹ اردیبهشت در تهران برگزار شد، نقشهراه بلندپروازانهای برای ترانزیت سالانه ۲۰ میلیون تن کالا بین دو کشور تا سال ۲۰۲۸ رونمایی شد. این نشست با
حضور فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی ایران و رشید مردوف، معاون نخستوزیر و وزیر امور خارجه ترکمنستان برگزار شد.مطابق توافق نقشهراه بلندپروازانه برای ترانزیت سالانه ۲۰ میلیون تن کالا بین دو کشور تا سال ۲۰۲۸، سهم هر یک از شیوههای حملونقل برای تحقق این هدف
بهطور مشخص تعیین شده است: حملونقل جادهای ۷ میلیون تن، ریلی ۶ میلیون تن، ترکیبی (ریلی و جادهای با هم) ۲.۵ میلیون تن و دریایی ۵۰۰ هزار تن. همچنین توافقات مهمی در زمینه تبادل واگن در مرزهای ریلی صورت گرفت که شامل جابهجایی روزانه ۴۰۰ واگن در مرز سرخس-سرخس
و ۱۰۰ واگن در مرز اینچهبرون-آققلا میشود.ترکمنستان که یکی از حلقههای کلیدی در مسیر کریدور شمال-جنوب و همچنین مسیر شرق به غرب محسوب میشود، با اتصال به بنادر جنوبی ایران میتواند دسترسی مستقیم به آبهای آزاد و بازارهای آسیای جنوبی و خاورمیانه پیدا کند. این
ظرفیت جغرافیایی، همکاریهای ترانزیتی را به ابزاری راهبردی برای توسعه تجارت دوجانبه تبدیل کرده است.در بخش تجارت، هدفگذاری سه میلیارد دلاری تا سال ۲۰۲۸ مطرح شد. وزیر راه و شهرسازی ایران با اشاره به دستیابی به تجارت ۶۰۰ میلیون دلاری در سال ۱۴۰۳ با وجود برخی
موانع، بر تدوین یک نقشهراه سهساله برای تحقق این هدف تاکید کرد.
همکاری در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی نیز مورد توجه دو طرف قرار گرفت. توافق با یک شرکت ایرانی برای اجرای پروژه ساخت جاده مرزی «قمداق–اترک» از نمونههای مهم این همکاری است. این مسیر به طول ۲۴۲ کیلومتر، نقطه اتصال مهمی در حملونقل منطقهای بهشمار میرود.در
کنار این موارد، مردوف به رشد رفتوآمد کامیونها میان دو کشور نیز اشاره کرد. طی سال ۲۰۲۴ و چهار ماهه ۲۰۲۵ بیش از ۵۵ هزار کامیون ترکمنی وارد ایران شدهاند و کامیونهای ایرانی نیز افزایش قابل توجهی در ورود به خاک ترکمنستان داشتهاند.همکاری در زمینه راهآهن، با
عبور بیش از ۹۷ هزار واگن باری در سال گذشته، بخش مهمی از روابط حملونقلی دو کشور را تشکیل میدهد و قرار است کارگروهی مشترک برای توسعه این همکاریها بهویژه در چارچوب کریدورهای ترانزیتی ایجاد شود.در پایان، دو طرف توافق کردند جلسات فنی و تخصصی خود را در حوزههای
حملونقل، نفت و گاز، انرژی، گمرک، بانک و سرمایهگذاری ادامه دهند و گزارش نهایی این اجلاس را فردا منتشر کنند.مهدی باقری، کارشناس حملونقل و ترانزیت، عنوان کرد که با توجه به مزایای ترانزیت ریلی، همکاریهای ریلی دوجانبه ایران و ترکمنستان حیاتی است که ایجاد کارگروه
ترانزیت با محوریت کریدور شمال-جنوب و کریدور شرق-غرب میتواند سنگبنای ارتقای همکاری ترانزیتی میان دو کشور را بنا کند.باقری در پایان افزود: هدفگذاری ۲۰ میلیون تنی ابتکار خوبی است که باید ذیل کارگروه مشترک ترانزیتی دو کشور تعریف و پیگیری شود و فرزانه صادق به
عنوان رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، برنامه اجرایی و زمانبندی این همکاری را ارائه نماید.