به گزارش تحلیل ایران ، برخلاف آنچه تصور میشود، فرهنگ کربلا و عاشورا مفهومی صرفا مرتبط با شیعیان و فرهنگ شیعی نیست، بلکه ریشه در فرهنگهای بسیاری از گروهها، ملل، کشورها و از جمله «مقاومت فلسطینی» دارد، دلایل بسیاری وجود دارد که نشان میدهد، مقاومت فلسطینی
از مقاومت کربلا تأثیرپذیرفته است.
یحیی السنوار
روزنامه آمریکایی «والاستریت ژورنال» در گزارشی به برخی نامههای شهید«یحیی سنوار»، رهبر حماس در نوارغزه اشاره میکند که به دوایر تصمیمگیری این جنبش در خارج از نوارغزه طی «انتفاضه الاقصی» نوشته شده است. به گفته این روزنامه، وی در یکی از آنها ضمن تذکر درباره
روند مذاکرات و جنگ با دشمن صهیونیستی به کربلا اشاره میکند و میگوید: «مسیری که آغاز کردهایم، را ادامه میدهیم، صلح و مذاکره در کار نیست؛ یا پیروز میشویم یا کربلا رخ میدهد.»
زیاد نخاله
«زیاد نخاله»، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین مارس 2024 در دیدار با مسئولان جمهوری اسلامی، ضمن گرامیداشت یاد شهید حاج قاسم سلیمانی، از حمایت جمهوری اسلامی ایران از مسئله فلسطین قدردانی کرد و گفت: «آنچه امروز در غزه میگذرد، در واقع تکرار حادثه کربلا است.
با وجود همه سختیها و توطئهها، مردم غزه و نیروهای مقاومت با پایداری بینظیر خود توانستهاند، نقشه آمریکا، رژیمصهیونیستی و حامیان آنها را برای نابودی مقاومت خنثی کنند.»
شیخ خضر عدنان
نمونه دیگر نفوذ فرهنگ کربلا در اظهارات شهید شیخ «خضر عدنان»، از رهبران جنبش جهاد اسلامی در کرانهباختری قابل ملاحظه است. او در سخنانی با عباراتی تأثیرگذار که نشاندهنده عمق شناخت و اعتقاد او از عاشوراست، میگوید: «اگر در مسیر شهادت حسینی نیستید، زینبی باشید
و این مسیر رسانه و ارتباطات است، کوچکترین کاری که میتوانیم، در دفاع از سرزمین و مقدسات و حق آزادی، غرور و کرامت خود انجام دهیم.»
باسل الاعرج
«باسل الاعرج»، از شهدای جوان اهل قلم و تاریخ فلسطین است. شهید الاعرج در یکی از نوشتههای خود میگوید: «مادرم باعث شد که من پیامبر مبارز را بیشتر از پیامبر صلحجو دوست داشته باشم، او حین شیر دادن به من عشق به اهلبیت و دوستی با دوستانشان و دشمنی با دشمنانشان
را آموخت. او حین شیر دادن به من مصیبت حسین را نسل اندر نسل از مادرش و مادربزرگش و مادر مادربزرگش به آموخت. سلام بر حسین و خاندان حسین، باشد که آخرین فرمایشاتش چراغراه زندگی و مرگ ما باشد: «هیهات من الذله.»
فتحی شقاقی
نزدیکی شهید «فتحی شقاقی»، بنیانگذار جنبش جهاد اسلامی فلسطین به انقلاب اسلامی باعث شد چندینبار به ایران سفر کند. آیتالله ریشهری، از یاران نزدیک امام راحل(ره)، در خاطرات خود درباره یکی از این دیدارها مینویسد: «حضرت آیتالله خامنهای شبی دکتر شقاقی را به
منزل خود دعوت کردند. یکی از حاضران از فتحی شقاقی پرسید: تا چه حد به موفقیت رویکرد مقاومتی خود اطمینان دارید؟ او پاسخی داد که همه را شگفتزده کرد: «ما حتی به این موضوع فکر هم نمیکنیم!» ما موفقیت و پیروزی خود را در انتخاب راه حسین(ع) میبینیم. هدف ما ادای تکلیف
الهی است.»
محمود درویش
«محمود درویش»، شاعر مشهور فلسطینی، بینیاز از معرفی است، او با وجود ایدئولوژی غیراسلامیاش، اما مفهوم کربلا به وضوح در اشعارش نمایان است. این نشان آشکاری از حضور عمیق کربلا در هویت و فرهنگ مردم فلسطین دارد. از جمله این موارد میتوان به یکی از قصیدههایش
بهنام «بهتو مینگرم» اشاره کرد که در آن میگوید: «و چون به تو بنگرم... کربلا را میبینم.»
احمد دحبور
«احمد دحبور»، شاعر مشهور فلسطینی، قصیدهای با عنوان «بازگشت به کربلا» دارد که در آن دغدغهها و احساسات قلبی خود را برای کربلا بیان میکند. او همچنین حاکمانی را که به فلسطین خیانت کردند، رسوا میکند و میگوید کسانی که کربلا را فروختند، اکنون در پی فروش فلسطین
و تقسیم آن هستند. اما مردم فلسطین، با الهام از کربلا، تسلیم آنها نخواهند شد و پرچم تسلیم را بلند نخواهند کرد.
محمود محمد زقوت
بعد از شهادت «محمود محمد زقوت» مادرش در نامهای نوشت: «ما خود را در مسیر امام حسین میدانیم، چون امام حسین درس جهاد، فداکاری، وفاداری و ایستادگی در برابر استکبار و ستمگران را به ما آموخت. حرف ما این است، شهادت در راه خدا برای ما مایه افتخار است، فلسطین همان
کربلاست و عاشورا زمانه است.
محمد ربعی
شیخ «محمد ربعی»، امام جماعت مسجد «سردا» در رامالله در بخشی از خطبه خود در روز عاشورا میگوید: «عاشورا روز یاری مظلومان است، روزی است که ارکان ظلم سید جوانان اهل بهشت را به قتل رساند، لعنت خدا بر همه کسانیکه حسین(ع) را کشتند و به آن رضایت دادند.»
کربلا ریشه در فلسطین دارد
صحنههای بسیاری طی «طوفان الاقصی» در رسانهها بازنشر شد که به وضوح نشان میدهد، عاشورا و کربلا چقدر در مردم فلسطین و فلسطین تأثیر دارد.
مادری که دو پسرش در حمله وحشیانه صهیونیستها به شهادت رسیدند و فریاد میزند: «تو از حسن و حسین که کشته و ذبح شدند، بهتر نیستی... خداحافظ پسرم.»
یا مردی که خانهاش ویران شده بود و خطاب به رسانهها گفت: «به خدا، غزه کربلای زمانه است» «فکر نکنید شیعه هستم. من در زندان درباره کربلا مطالعه کردم!» و صدها نمونه دیگر که ثابت میکند، اعتقاد به فلسفه و جوهره کربلا و عاشورا، بخشی از تاریخ هویت فلسطینی است.