موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی مذهبی

a/180752 :کد

وفاداری را باید آموخت

حضرت عباس(ع)مطیع محض پروردگار و امام معصوم بودند

  شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۴ — ۰۹:۰۳
تعداد بازدید : ۱۱   
 تحلیل ایران -حضرت عباس(ع)مطیع محض پروردگار و امام معصوم بودند

از ویژگی‌های حضرت ابالفضل العباس علیه السلام وفاداری و تسلیم بودن در برای پروردگار و اولیایی الهی است و وفاداری را باید از آن حضرت آموخت.

به گزارش تحلیل ایران امروز تاسوعای حسینی است. به همین مناسبت برای تبیین جایگاه والای حضرت ابالفضل العباس علیه السلام با حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی به گفتگو نشستیم که در ادامه حاصل آن را می‌خوانید:

 

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در گفتگو با مهر، درباره صفات حضرت عباس علیه السلام گفت: حضرت عباس (ع) امامزاده است و پیامبر زاده نیست، ایشان را نه یابن رسول الله بلکه یابن ابی طالب مورد خطاب قرار می‌دهند؛ چون نسل ایشان به پیامبر نمی‌رسد. اما امامزاده‌ای هستند که چندین امام مدح ایشان را گفته اند.

 

حضرت عباس(ع)مطیع محض پروردگار و امام معصوم بودند؛وفاداری را باید آموخت

 

وی افزود: از جمله امامانی که مدح حضرت عباس را گفته اند می‌توان به حضرت سیدالشهدا (ع)، امام سجاد (ع)، امام صادق (ع)، امام باقر (ع) و امام زمان (عج) اشاره کرد.

 

رفیعی اضافه کرد: حضرت عباس امامزاده‌ای هستند که به صورت خاص امام صادق علیه السلام برایشان زیارت نامه خوانده اند این در حالی است که ما در میان امامزادگان امامزاده‌ای نداریم که زیارت نامه داشته باشد.

 

استاد حوزه علمیه در ادامه بیان داشت: لازم به تاکید است که از اوصاف حضرت عباس علیه السلام اطلاعاتی در کتب تاریخی وجود ندارد اینکه در تاریخ آمده باشد حضرت در فلان روز و واقعه خطبه‌ای خوانده باشد یا سخنرانی کرده باشد مطلبی ذکر نشده است چرا که ایشان همه عمر مبارک خویش را نزد امام معصوم سپری کردند یا به اصطلاح قمری در کنار شمس بوده است، لذا بروزی نداشته است.

 

وی افزود: برای مثال پانزده سال از عمر مبارک خویش را نزد امام علی علیه السلام و ده سال دیگر عمر خویش را نزد امام حسن علیه السلام و ده سال بعدی را هم نزد امام حسین علیه السلام سپری کرده اند و تنها چیزی از حضرت وجود دارد همان رجز هایی است که در کربلا از ایشان نقل شده است.

 

رفیعی اضافه کرد: بنابراین شناسنامه حضرت همین زیارت نامه‌ای است که امام صادق علیه السلام برای ایشان فرمودند. امام صادق علیه السلام در این زیارت نامه می‌فرمایند زمانی که به زیارت عمویم عباس علیه السلام می روید چنین بگویید اسلام علیک ایها العبدالصالح؛ در اینجا لازم است بدانیم عبد صالح چه کسی است و چگونه می‌توان عبد صالح شد. لازم به ذکر است که یاد آوری شود که ما همواره در نمازهای یومیه به عبد صالح سلام می‌دهیم و همچنین می‌گوئیم آینده عالم به دست عبد صالح یعنی امام زمان (عج) و یارانش عباد صالح می‌افتد و اداره می‌شود.

 

استاد حوزه علمیه در ادامه تصریح کرد: بنابراین در نماز به ایشان سلام می‌دهیم و قبول داریم که وارث زمین عبد صالح خداوند است و در نماز عید فطر می‌گوئیم بارالها هر چیزی که عباد صالح از تو می‌خواهند ما هم می‌خواهیم انقدر این مقام مهم است که در پایان سوره یوسف آمده که ایشان دعا می‌کنند و از خدا می‌خواهند تا پروردگار حضرت را در زمره عبدصالح قرار دهد حضرت سلیمان نیز با آن همه عظمت به خداوند عرض می‌کند بارالها توفیق ده تا شکر نعمت‌هایی را که به من داده ای به جای آورم حتی بتوانم شکر نعمت‌هایی را که به پدر و مادرم هم دادی انجام دهم و مرا توفیق ده عمل صالح انجام دهم تا در زمر عباد صالح قرار گیرم, حال از این آیات می‌توان فهمید امام صادق علیه السلام از چه کلمه‌ای برای عموی بزرگوار خویش در این زیارت نامه استفاده کرده است کلمه‌ای که خواسته یوسف و سلیمان و ویژگی امام زمان (عج) و یارانش هست.

 

وی با طرح یک سوال گفت: عبد صالح به چه کسی می‌گویند و چگونه می‌شود عبد صالح شد؟ عبد صالح کسی است که عمل صالح انجام دهد و عمل صالح عملی است که انگیزه آن برای خدا باشد و آن عمل خوب باشد. علامه طباطبایی می‌فرمایند در انجام عمل صالح، هم انگیزه و هم عمل باید خوب باشد گاهی کار خوب است اما انگیزه خوب نیست و برخی نیز انگیزه خوبی دارند اما کار خوب نیست اینها عمل صالح محسوب نمی‌شوند.

 

رفیعی افزود: آدمی می‌تواند در همه اعمالی که انجام می‌دهد خدا را در نظر بگیرد و برای پروردگار انجام دهد چرا که عمل صالح بسیار گسترده است که حد ندارد. در آیه ۲۰ سوره توبه آمده که به پیامبر گفتند رومیان قرار است به مدینه حمله کنند حضرت نیز بعد از دریافت این آیه خطاب به مسلمانان فرمود ما نمی‌نشینیم و منتظر نمی‌شویم تا آنها جلو بیایند بلکه ما زودتر می‌رویم تا آنها نتوانند وارد بلاد اسلامی شوند، لازم به یادآوری است که شهر مدینه تا مرز روم که تبوک نام داشت قریب به هفتصد کیلومتر فاصله داشت و. چون تابستان بود و محصولات زراعی نیز تازه رسیده بود برخی خطاب به پیامبر گفتند و بهانه آوردند که در گرمای تابستان چگونه می‌شود این همه راه را رفت محصولاتمان را چه کنیم؟ سپس حضرت اعلام کرد و هر کسی خواست بیاید، در همین هنگام امام علیه السلام آمدند و فرمودند من آماده شوم؟ حضرت فرمودند شما در مدینه بمان تو مثل هارون برای موسی هستی؛ قرآن کسانی که برای این جهاد در مدینه ماندند و نیامدند را سرزنش کرده است.

 

وی بیان داشت: وقتی مسلمانان نزدیک مرز روم شدند دولت روم از مبارزه پشیمان شد و گفتند مسلمانان چه اراده‌ای دارند تا ما گفتیم می‌خواهیم مبارزه کنیم آنها جلو آمدند بر همین اساس جنگی نشد و همین امر سبب شد برخی مسلمانان شروع به اعتراض کردند ایه ۲۰ سوره توبه جواب این افراد بود که تشنه گرسنه خسته شدید و بدن درد گرفتید ضرر مالی کردید همه این رنج‌ها عمل صالح است و این سختی اجر دارد.

 

رفیعی گفت: ویژگی دیگر حضرت عباس علیه السلام مطیع پیامبر اکرم (ص), امام علیه السلام و امام حسن (ع) و امام حسین (ع) بودند. در قرآن کریم سه نوع اطاعت آمده است نخست اطاعتی که صدردصد ممنوع است، دیگر اطاعتی که صدردصد درست بوده و آخر اطاعتی که مشروط است؛ اطاعت صددرصد ممنوع مانند اطاعت از کفار و مشرکان، اطاعت مطلق تبعیت از خدا، پیامبر و امامان معصوم و اطاعت مشروط مربوط به اطاعتی می‌شود که گناه در آن صورت نپذیرد. بنابراین حضرت عباس مطیع محض بودند برای همین است وقتی امام حسین علیه السلام به حضرت می‌گویند تو میدان نبرد نرو بلکه برو و آب بیاور اعتراض نمی‌کنند و انجام می‌دهند. و از دیگر ویژگی‌های حضرت وفاداری و تسلیم بودن در برای پروردگار و اولیایی الهی است. وفاداری را باید از حضرت آموخت.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :