به گزارش تحلیل ایران. فعالان اقتصادی قرار داشته است؛ مسیری که نقش کلیدی در تکمیل کریدور شمال–جنوب ایفا میکند و با اتصال بنادر جنوبی ایران به اروپا، ظرفیت ترانزیتی کشور را چندین برابر افزایش میدهد.
ریل رشت – آستارا در ایستگاه تملک و ارزیابی
آنطور که «میرمحمد غراوی» معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان گفته است؛ هم اکنون مراحل تملک و ارزیابی زمینهای مسیر راه آهن رشت–آستارا در حال انجام است و با پیشرفت این فرآیند، عملیات اجرایی پروژه در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.
معاون امور عمرانی استانداری گیلان با بیان اینکه پروژه ریلی رشت – آستارا ابتدا با اعتبار ۳۴۵ میلیاردتومانی آغاز شد، اضافه کرد: با توجه به حجم بالای تملک و نیاز به تأمین مالی بیشتر، ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر به آن افزوده شد.
پروژه ریلی رشت–آستارا به عنوان تکه نهایی پازل و حلقه اتصال ریلی ایران به جمهوری آذربایجان و از آنجا به اروپا، نه تنها برای گیلان بلکه برای کل اقتصاد ملی اهمیت حیاتی دارد. با نهایی شدن این پروژه، اقتصاد گیلان و ایران میتواند به شکوفایی برسد البته زیرساختهای
اقتصادی آن به ویژه در حوزه ترانزیت باید فراهم شود همچنین با بهره برداری از این پروژه ریلی بسیار مهم، ایران به مسیر جایگزین و کوتاهتری برای ترانزیت کالا از هند به اروپا از طریق بندر چابهار و بنادر شمالی تبدیل میشود، امری که میتواند میلیاردها دلار درآمد ترانزیتی
برای کشور به همراه داشته باشد.
دستور ویژه رئیس جمهور
«مسعود پزشکیان» رئیس جمهوری در سفر غیر رسمیاش به گیلان، که به منظور بررسی میدانی پروژه ریلی رشت – آستارا صورت گرفته بود، با اشاره به ضرورت بهبود و تسریع در بهرهبرداری از راههای زمینی، ریلی و دریایی، گفت: دولت مصمم است تا راههای ارتباطی با کشورهای همسایه
شمالی نظیر آذربایجان، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان را اصلاح و توسعه دهد تا امکان تجارت و تبادل کالاها با این کشورها به بهترین نحو فراهم شود.