به گزارش تحلیل ایران .سند «سیاست ها و الزامات تعرفه گذاری ترافیک شبکه و تسهیم درآمد محتوا» بهمنظور حمایت از فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال و با هدف تقویت تولید محتوا در کشور، پایداری آن و توسعه عدالت در این حوزه اواخر سال گذشته در شورای عالی فضای مجازی به تصویب
رسید و خردادماه امسال جهت اجرا ابلاغ شد.
شورای عالی فضای مجازی سیاستها و مفاد این سند را گامی در جهت ارتقای تولید محتوای فاخر، افزایش سهم ترافیک داخلی نسبت به ترافیک بینالملل و ایجاد تعادل درآمدی در زنجیره ارزش فضای مجازی اعلام کرده است اما با این حال ابلاغ این سند طی روزهای گذشته واکنشهای موافق
و مخالف را در ارتباط با نحوه اجرای آن به دنبال داشته است.
به عنوان مثال نمایندگان بیش از ۳۰ شرکت فعال در حوزه محتوا و فناوری در نامهای اعتراضی خواستار توقف اجرای سند «تسهیم درآمد محتوا» شدند و آن را زمینهساز رانت و انحصار خواندند. در مقابل برخی تشکلها و انجمن های مرتبط با نشر با صدور بیانیهای از تصویب «سند سیاستها
و الزامات تعرفهگذاری ترافیک شبکه و تسهیم درآمد محتوا»حمایت کردند.
بخشی از متن این سند به شرح زیر است:
سیاستها و الزامات تعرفه گذاری ترافیک شبکه و تسهیم درآمد محتوا
به منظور تمهید اقتصاد محتوا به عنوان یکی از مهمترین لوازم توسعه زیست بوم محتوای فضای مجازی و ایجاد جهش در تولید محتوای بومی فاخر و شایسته مصرف، سند سیاستها و الزامات تعرفه گذاری ترافیک شبکه و تسهیم درآمد محتواه در یک صد و پنجمین جلسه مورخ ۱٤۰۳/۱۱/۲۳ شورای
عالی فضای مجازی به شرح زیر به تصویب رسید.
ماده ۱ - تعاریف
۱-۱- کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای فضای مجازی کشور: کمیسیون موضوع مصوبه دهمین شورای عالی فضای مجازی و اصلاحیه های بعدی آن که به اختصار کمیسیون عالی محتوا نامیده میشود؛
۲-۱- کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات: کمیسیون موضوع ماده ۵ قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که به اختصار کمیسیون تنظیم نامیده می شود؛
۳-۱- کارور: کلیه ارائه دهندگان خدمات دسترسی که بر اساس مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی فعالیت میکنند؛
١-٤- تنظیم گر بخشی: نهادی که به موجب قانون و یا مصوبه کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور همه یا قسمتی از امور تنظیم گری یک بخش از نظام حاکمیتی و اجرایی کشور را بر عهده دارد؛
۵-۱- نرخ مؤثر ترافیک: مبلغی که از تقسیم درآمد فروش داده بر کل مصرف داده کارور برای یک گیگابایت به دست میآید و جداگانه برای هر کارور تعیین میشود. این مبلغ توسط کمیسیون تنظیم در بازه های ٦ ماهه مطابق اسناد رسمی حسابرسی شده کاروران محاسبه و پس از تأیید مرکز
ملی فضای مجازی کشور تعیین می شود؛
١-٦- حق السهم محتوا: مبلغی که شرکت ارتباطات زیر ساخت به عنوان کارگزار مالی برای ارتقای زنجیره محتوا از کاروران به صورت ماهانه دریافت میکند و برای هر کارور معادل حاصل ضرب میانگین کل پهنای باند بین الملل مصرف شده ماهانه کارور با واحد (گیگابیت بر ثانیه) در
۱۰۸۰۰۰ در «تعداد روزهای ماه در ۲۰۰ درصد نرخ مؤثر ترافیک آن کارور» است.
۷-۱- ترافیک بین الملل: ترافیکی که کاروران برای دسترسی به محتواها و خدمات میزبانی شده در خارج از مرزهای کشور در اختیار کاربران قرار میدهند؛
۸-۱- ترافیک داخلی: ترافیکی که کاروران برای دسترسی به محتواها و خدمات میزبانی شده در داخل مرزهای کشور در اختیار کاربران قرار میدهند.

ماده ۲ - اهداف
۱-۲- ارتقای ارزش اقتصادی ترافیک داخلی و تحقق بخشی به اقتصاد محتوای فرهنگی؛
۲-۲- مزیت بخشی اقتصادی و ارتقای ارزش خدمات پایه و کاربردی بومی و تقویت تولید محتوای فاخر و شایسته مصرف؛
۳-۲- افزایش سهم ترافیک داخلی نسبت به ترافیک بین الملل؛
۴-۲- تعادل بخشی درآمد زنجیره ارزش فضای مجازی بومی اعم از تولید، توزیع و مصرف محتوا