موضوعات ‌مرتبط: سیاسی بین الملل

a/182466 :کد

بازیگری کشورهای عربی در نقشه اسرائیل برای دور زدن ایران

محمد مهدی کریمی

  ﺳﻪشنبه ۰۷ مرداد ۱۴۰۴ — ۱۰:۴۳
تعداد بازدید : ۲۱   
 تحلیل ایران -بازیگری کشورهای عربی در نقشه اسرائیل برای دور زدن ایران

کریدور عرب-مدیترانه (IMEC)، پروژه‌ای استراتژیک که با مشارکت هند، کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی طراحی شده، به‌دنبال دور زدن ایران و کاهش نقش آن در ترانزیت جهانی است.

به گزارش تحلیل ایران کریدور «عرب‌مد» که به ‌عنوان یکی از جدیدترین پروژه‌های ژئوپلیتیکی در غرب آسیا شناخته می‌شود، با هدف دور زدن ایران و کاهش تأثیر آن در ترانزیت جهانی در حال پیگیری است. این کریدور با مشارکت هند، کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی، تلاش دارد تا موقعیت استراتژیک تهران را تضعیف کند و نقش تنگه هرمز را کم‌اثر نماید.در نشست عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۲۴، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، از پروژه «کریدور هند-خاورمیانه-اروپا» یا IMEC به‌ عنوان یک شاهراه اقتصادی و ژئوپلیتیکی یاد کرد که از هند آغاز و به بنادر رژیم صهیونیستی در دریای مدیترانه به‌ویژه بندر حیفا متصل می‌شود.
 
 
این کریدور شامل خطوط حمل‌ونقل، انتقال انرژی و زیرساخت‌های ارتباطی است و هدف آن ایجاد پیوند سریع و مستقیم میان اقتصادهای آسیایی و اروپایی از طریق خاک رژیم صهیونیستی است که آمریکا می‌خواهد آن را با فشارهای سیاسی جلو ببرد.نتانیاهو در سخنرانی خود، ایران و محور مقاومت را به ‌عنوان موانع اصلی توسعه اقتصادی منطقه معرفی کرد و تأکید کرد که با عملیاتی‌شدن کریدور IMEC، نقش ایران در معادلات ژئوپلیتیکی به‌طور قابل‌توجهی کاهش خواهد یافت. این اقدام همچنین می‌تواند تهدید بستن تنگه هرمز، یکی از مهم‌ترین اهرم‌های راهبردی ایران، را تضعیف کند.این پروژه با حمایت‌های آشکار ایالات متحده و چندین قدرت غربی مانند آلمان، فرانسه و ایتالیا پیگیری می‌شود. هدف اصلی این طرح، تبدیل رژیم صهیونیستی به هاب انرژی و فناوری در غرب آسیا و تضعیف جایگاه ایران در ترانزیت جهانی است. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به‌صراحت نسبت به اهداف خطرناک و فرامنطقه‌ای این پروژه هشدار داده و آن را یکی از انگیزه‌های جنایات رژیم صهیونیستی در منطقه دانسته‌اند.به گفته مهدی باقری، کارشناس حمل‌ونقل و ترانزیت، اگرچه عملیات پیش‌دستانه حماس در هفتم اکتبر (طوفان الاقصی) و ضربه کاری موشک‌های ایرانی به قلب دریایی رژیم صهیونیستی یعنی حیفا، اجرای این پروژه را با موانع جدی روبرو کرده است، اما تحرکات اخیر رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که ایران با دو گزینه مشخص مواجه است: یا باید منفعلانه شاهد تحقق این طرح و انزوای خود در نقشه ترانزیت جهانی باشد، یا با اقداماتی هوشمندانه و جامع به بازطراحی نقش منطقه‌ای خود بپردازد.
 
توسعه و ارتقاء کریدورهای جایگزین عبوری از خاک ایران از جمله کریدور شمال-جنوب و محور بندر چابهار، ضروری است. همچنین، بازسازی زیرساخت‌های حمل‌ونقل و تسهیل سیاست‌های گمرکی می‌تواند به جذب سرمایه‌گذاری خارجی و ایفای نقش فعال ایران در این عرصه کمک کند.تقویت اتحادهای منطقه‌ای با کشورهای همسو می‌تواند بخشی از راهبرد مقابله با IMEC و مهار بلندپروازی‌های رژیم صهیونیستی باشد. در نهایت، شکست پروژه IMEC نه تنها به اقدامات نظامی و امنیتی، بلکه به بازسازی هوشمندانه موقعیت ایران در هندسه ترانزیتی جهانی نیاز دارد.کریدور عرب-‌مد، به‌عنوان یک استراتژی آمریکایی، در تلاش است تا ایران و روسیه را از مسیرهای تجاری و انرژی منطقه حذف کند. این امر به ‌دلیل محدودیت‌های سیاسی و عدم موفقیت آمریکا در حذف ایران از این مسیرها، می‌تواند به تهدیدی جدی برای توازن قدرت در منطقه تبدیل شود.از این رو، ایران باید به ‌دنبال ایجاد تعادل میان قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی باشد و با همکاری با چین، روسیه و کشورهای آسیای مرکزی، مسیرهای تجاری جدیدی ایجاد کند که به توسعه کشورهای منطقه و منافع خود کمک کند. در غیر این صورت، کریدور IMEC می‌تواند به یک تهدید جدی برای امنیت و ثبات ایران و کل منطقه تبدیل شود.
                               

  محمد مهدی کریمی
 
  آدرس ایمیل :
  آدرس سایت/وبلاگ:


  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :