به گزارش تحلیل ایران به نقل از تسنیم، گردشگری سلامت در ایران طی سالهای اخیر به یکی از حوزههای مهم و راهبردی در توسعه اقتصادی و تعاملات بینالمللی تبدیل شده است. ظرفیتی که میتواند در شرایط تحریمهای ظالمانه، راهی برای افزایش ارزآوری برای کشور باشد. کشوری
 با تمدن کهن، طبیعت متنوع، پزشکان متخصص و هزینههای درمانی پایین، بدون شک میتواند به یکی از قطبهای منطقه در جذب گردشگران سلامت تبدیل شود. با این حال، ضعف در ساماندهی گردشگری سلامت، حضور پررنگ دلالان و نبود نظام جامع مدیریت و پیگیری بیماران در این حوزه، مانع
 از بهرهبرداری کامل از این ظرفیت ارزشمند شده است.
 
سه مزیت مهم ایران در گردشگری سلامت 
مزیتهای ایران در گردشگری سلامت را میتوان در سه محور خلاصه کرد؛ نخست، هزینه پایین خدمات درمانی است، قیمت جراحیها، خدمات زیبایی، درمان ناباروری و ... به دلیل دستوری بودن تعرفهها و همچنین بالا بودن نرخ دلار، از بسیاری از کشورهای اطراف کمتر است که نوعی مزیت
 رقابتی در حوزه گردشگری سلامت به شمار میرود. وجود پزشکان و کادر درمانی متخصص و خوشنام نیز از مزیتهای دیگر ایران در این حوزه محسوب میشود. کشور ما از لحاظ سطح علمی و مهارتی پزشکان در رتبههای بالای منطقه قرار دارد و بیمارستانهای دولتی و خصوصی در کلانشهرها
 نیز خدمات درمانی مطابق با استانداردهای جهانی ارائه میدهند.
مزیت دیگر ایران که میتواند کشور ما را به مقصدی جذاب برای توریستها تبدیل کند، ظرفیت بالای گردشگری طبیعی و فرهنگی و زیارتی است. وجود اماکن طبیعی، تاریخی، زیارتی و فرهنگی متنوع، میتواند جاذبه بیشتری برای ورود گردشگران درمانی به کشور ایجاد کند و بنابراین
 ترکیب «درمان» و «تفریح» و «زیارت» یکی از مزیتهای رقابتی ایران در مقایسه با کشورهای منطقه به شمار میرود.
ورود سالانه یک میلیون گردشگر سلامت به کشور
بر اساس آمارهایی که از سوی مسئولان وزارت بهداشت و میراث فرهنگی ارائه شده، سالانه حدود یک میلیون گردشگر سلامت وارد ایران میشوند. بیشتر این بیماران از کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان هستند و عمده خدماتی هم که دریافت میکنند در حوزه زیبایی، دندانپزشکی
 و خدمات تشخیصی است اما واقعیت آن است که بخش عمده این ورودها خارج از چارچوب رسمی انجام میشود و بیماران از مسیرهای غیرقانونی یا از طریق واسطهها و دلالان جذب میشوند. 
اگرچه همین واسطهها در بسیاری از موارد به افزایش جذب گردشگران سلامت در کشور نیز کمک میکنند اما در برخی از موارد، این دلالان سودهای کلان به جیب میزنند، در حالی که کیفیت خدمات درمانی و اقامتی بیماران تضمین نمیشود. برای ساماندهی این فعالیتهای غیررسمی، نیاز
 به راهاندازی سامانهای است تا مسیر ورود، درمان و پیگیری بیماران خارجی، مشخص و شفاف شود و امکان سودجویی از این بیماران کاهش یابد تا جایگاه گردشگری پزشکی ایران در بین کشورهای منطقه دچار خدشه نشود. 
 
اجرای آزمایشی سامانه گردشگری سلامت در 3 استان
در همین راستا، انوشیروان محسنی بندپی، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، از راهاندازی سامانهای برای ثبت اطلاعات گردشگران و خدمات گردشگری
 سلامت خبر داد و اظهار کرد: گردشگری سلامت بخشی پرپتانسیل و دارای ارزش افزوده است که جمهوری اسلامی ایران به واسطه داشتن نیروهای ماهر و متخصص و بیمارستانهای مجهز از آن برخوردار است. این امکانات میتواند شرایطی را فراهم آورد که کشور ما بتواند مرکز ثقل پذیرش
 بیماران گردشگر سلامت در منطقه باشد. 
 
 
وی افزود: متقاضیانی که وارد کشور شدهاند و خدمات دریافت میکنند به دلیل برخی چالشها با عدم رضایت مندی مواجه میشوند و طی بررسیهای صورت گرفته، دلیل عمده این عدم رضایتمندی نیز این بود که بیماران خدمات درمانی موردنیاز خود را از مراکز استاندارد کشور ما دریافت
 نمیکنند و بعد از گرفتن خدمت نیز هیچ پیگیری، نظارت و رصد وضعیت بیماران صورت نمیگیرد. در همین راستا سامانهای طراحی شده که در سه استان خراسان رضوی، فارس و در چند مرکز درمانی در تهران به صورت آزمایشی اجرا میشود تا هر بیمار گردشگری که وارد این استانها میشود
 را از طریق این سامانه پیگیری کنیم و خدمات ارائه شده، کیفیت این خدمات و مبلغ آن در سامانه ثبت میشود و پس از ترخیص نیز پیگیری بیمار صورت میگیرد. چالش دیگری که همچنان در حوزه گردشگری و ارائه خدمات به بیماران با آن مواجهیم، بین المللی کردن خدمات است که بیماران
 بتوانند از بیمه بین المللی خدمات درمانی نیز استفاده کنند.
 
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی با بیان اینکه یک چالش دیگر در حوزه گردشگری سلامت، معرفی و برندینگ و تبلیغاتی است که باید در این حوزه انجام دهیم، بیان کرد: باتوجه به این که در این حوزه ضعف داشتیم، به منظور توسعه برند ملی گردشگری سلامت و در راستای اجرای
 ماده 72 قانون برنامه هفتم پیشرفت کشور، فراخوان ملی طراحی نشان و شعار گردشگری سلامت ایران منتشر شده است، تا دو ماه آینده این موضوع به مناقصه گذاشته میشود. 
بندپی گفت: هدفگذاری ما این است که در پایان برنامه هفتم توسعه، بتوانیم از محل گردشگری سلامت 7 میلیارد یورو در کشور درآمد داشته باشیم.