موضوعات ‌مرتبط: اقتصادی گردشگری

a/153883 :کد

توسعه گردشگری در گرمسار

علی گل وردی

  چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲ — ۱۵:۲۸
تعداد بازدید : ۳۰۴   
 تحلیل ایران -توسعه گردشگری در گرمسار

گردشگری می تواند توسعه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را برای منطقه ای مثل گرمسار داشته باشد

گردشگری امروزه یکی از صنایع پیشران در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی زیست محیطی در دنیا است و گردشگری می تواند فرهنگ مردمی را به تمام نقاط مختلف اشاعه دهد و با آداب و رسوم و‌سنن مختلف آنها آشنا کند.

گردشگری می تواند توسعه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را برای منطقه ای مثل  گرمسار داشته باشد و برای شهرستان های گرمسار، آرادان و شهر ایوانکی می تواند جایگزین خیلی از شغل هایی که به لحاظ نبود آب از بین رفته است فرصت اشتغال جدیدی را ایجاد کند.

شغل گردشگری با کمترین سرمایه گذاری بیشترین بهره وری را دارد و بازگشت سرمایه به سرعت انجام می شود.

جغرافیای گرمسار  به ۲ علت یکی از بازار گردشگری مردمان گرمسار است:

اولین مزیت نزدیکی به مرکز جمعیت شهر تهران، استان تهران و استان البرز که حدود ۱۵ میلیون جمعیت دارد می باشد. مسافت از استان البر تا تهران حدود ۲ ساعت است و از تهران  حدود ۱ ساعت الی یک ساعت و پانزده دقیقه می باشد.

 

دومین مزیت جغرافیای گرمسار می باشد که با توجه به ارتفاع ۸۰۰ متری از سطح دریای آزاد درجه حرارتی بین ۱۲-۸ درجه سانتیگراد از استان تهران و البرز گرمتر است، بخاطر همین موضوع در گذشته به شهرستان های گرمسار، آرادان و ایوانکی قشلاق می گفتند، که به معنی مناطق گرمسیری می باشد.

گرمسار ۹ ماه از سال از بهترین هوای معتدل و‌متبوع دارد که به راحتی در روز می توان در محیط طبیعی زندگی و رفت و‌ آمد کرد و ۳ ماه از سال نسبت به تهران گرمتر می باشد، اما شب های زیبا همراه با ستاره های درخشان دارد که شب در فضای باز می توان استراحت کردن را در گرمسار تجربه کرد که این مزیت در تهران و البرز کمتر وجود دارد و بخاطر هوای آلوده  ستاره ای دیده نمی شود.

جغرافیای گرمسار یکی از طبیعی ترین مناظر را بنام گنبد نمکی دارد که بهشت زمین شناسان و جغرافی دانان و افرادی که در حوزه معدن و اکتشاف نفت کار می کنند  می باشد و طبیعت خاصی را برای آنها به ارمغان آورده است و شرایطی را ایجاد کرده است که یک دانشگاهی می تواند گنبد های نمکی را روی زمین ببیند و بصورت عملی روی زمین کار کنند.

در ادامه می توان به یکی دیگر از جاذبه های طبیعی گرمسار که رودخانه دائمی حبله رود  می باشد اشاره کرد.

طبق مشاهدات همشهری های عزیزم با بوم گردی هایی با همان استعداد طبیعی در روستا ها و خانه های خشت و گلی را با سازه های ارزان قیمت گردشگری ساخته اند که مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

ظرفیت های زیادی در زمینه گردشگری وجود دارد که به گوشه ای از آن اشاره کردم ،البته در آینده بیشتر از ظرفیت گردشگری صحبت خواهم کرد.

                               

  علی گل وردی
  پژوهشگر
  آدرس ایمیل :
  آدرس سایت/وبلاگ:
  از همین نویسنده : پهپاد، موشک، رسانه


  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :