موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی اقوام

a/154100 :کد

همگرایی اقوام، ایلات و عشایر گرمسار، آرادان و ایوانکی

علی گل وردی

  یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ — ۱۳:۵۳
تعداد بازدید : ۲۸۶   
 تحلیل ایران -همگرایی اقوام، ایلات و عشایر گرمسار، آرادان و ایوانکی

مردم گرمسار نه تنها ساکنان کهن بوم این سرزمین بودند بلکه سهم اصلی را در تاریخ، تمدن ، فرهنگ و میراث این کشور داشتنه اند، نقش آفرینی در فرهنگ و دفاع از استقلال در برابر بیگانگان داشتند.

 

مردمان گرمسار، آرادان و ایوانکی از اقوام، ایلات و عشایر  مختلفی تشکیل شده است که به مثابه یک ایران کوچک می باشند، چند قرن هست که به صورت همگرا و به صورت مسالمت آمیز  باهم و در کنار یکدیگر  زندگی می کنند و می توان گفت دموکراسی، مردم سالاری و تحمل یکدیگر را مردم گرمسار، آرادان و ایوانکی چند قرن است تمرین و پیاده سازی نموده اند و این  یک جامعه توسعه یافته محلی کشور است که مثل و مانند آن را بنده سراغ ندارم.

البته کرج را یک ایران کوچک می گویند ولی عمر کرج حدود نیم قرن است، در صورتی که مردم گرمسار، آرادان و ایوانکی چند قرن است که در کنار یکدیگر درحال زندگی هستند.

ترکیب اقوام و ایلات و عشایر گرمسار می توان به صورت کلی نام برد :

  • اقوام مازنی زبان
  • اقوام آذری زبان
  • اقوام کرد زبان
  • اقوام لر زبان
  • اقوام عرب زبان
  • اقوام تات زبان
  • مهاجرین شیرازی و فیروز آبادی
  • مهاجرین سمنانی و سنگسری
  • بومیان با اصالت گرمساری

 

منطقه گرمسار، آرادان و ایوانکی در تقسیمات کشوری در حدود 10/400 کیلومتر مربع وسعت دارد، که البته در گذشته  منطقه مراودات مردم گرمسار، آرادان و ایوانکی  در حدود 200/000 کیلومتر مربع وسعت داشته است که قلمرو بازرگانی، حمل و نقل و تولید بوده است و این محدوده ها در استان های  اصفهان، مازندران، تهران،  سمنان و بخشی از استان های  خراسان و گلستان را  شامل می شده است.

مردم گرمسار نه تنها ساکنان کهن بوم این سرزمین بودند بلکه سهم اصلی را در تاریخ، تمدن ، فرهنگ و میراث این کشور داشتنه اند، نقش آفرینی در فرهنگ و دفاع از استقلال در برابر بیگانگان داشتند.

تاریخ، فرهنگ، دین، آداب و رسوم مردمان گرمسار درطول قرن ها موجبات و علت اصلی گرد هم بودن را بوجود آورده و از مشترکاتی که تفاوت های کوچک مذهبی، زبان و نژاد را پشت سر گذاشته است که باعث انسجام  اقوام، عشایر و ایلات گرمسار، آرادان و ایوانکی  شده است و آنها را بصورت مردم یکپارچه در آورده است.

در آخر می خواهم در باره دلاوری و رشادت های اقوام، ایلات و عشایر گرمسار صحبت کنم ، به صورت یکپارچه در پیروزی انقلاب اسلامی نقش اساسی داشتند و همچنین همین اقوام پیشگام بودند در هشت سال دفاع مقدس ، جانبازان، ایثارگران و رزمنده گان که در تمام روستاها و شهر های گرمسار،آرادان و ایوانکی مانند خورشیدی درخشان، در این منطقه می درخشند و آموزگاران امثال بنده هستند و خواهند بود.

                       

 

                               

  علی گل وردی
  پژوهشگر
  آدرس ایمیل :
  آدرس سایت/وبلاگ:
  از همین نویسنده : پهپاد، موشک، رسانه


  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :