به گزارش تحلیل ایران، رتبه بندی دانشگاههای تأثیرگذار برای اولین بار سال ۲۰۱۹ از سوی نظام رتبه بندی بینالمللی تایمز انجام شد.
تایمز در این رتبه بندی دانشگاهها را بر اساس اهداف ۱۷ گانه توسعه پالیدار سازمان ملل متحد (SDGs) ارزیابی میکند. در رتبه بندی دانشگاههای تأثیرگذار تایمز در سال ۲۰۲۵ تعداد ۲ هزار و ۵۲۶ دانشگاه از ۱۳۰ کشور/ منطقه بر اساس پیشرفت آنها در
جهت اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDGs) رتبهبندی شدند.تعداد دانشگاههای ایرانی حاضر در در رتبه بندی دانشگاههای تأثیرگذار ۲۰۲۵
نسبت به گذشته افزایش داشته است و به ۳۸ دانشگاه رسیده است. البته از این میان ۴ دانشگاه و موسسه آموزش عالی در میان رتبه بندی کل حضور ندارند.اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDGs) شامل ۱۷ شاخص است که رتبه بندی تایمز عملکرد دانشگاه
را در همه این شاخصها ارزیابی میکند، این شاخصها عبارتند: ۱: بدون فقر، ۲: بدون گرسنگی، ۳: سلامتی و رفاه خوب، ۴: آموزش با کیفیت، ۵: برابری جنسیتی، ۶: آب تمیز و بهداشتی، ۷: انرژی مقرون به صرفه و پاک، ۸: کار شایسته و رشد اقتصادی، ۹: صنعت، نوآوری و زیرساخت، ۱۰:
کاهش نابرابری، ۱۱: شهرها و جوامع پایدار، ۱۲: مصرف و تولید مسؤولانه، ۱۳: اقدامات آب و هوا، ۱۴: زندگی در زیر آب، ۱۵: زندگی در خشکی، ۱۶: صلح، عدالت و نهادهای قوی و ۱۷: مشارکت برای اهدافجدول رتبه دانشگاههای ایرانی در هر یک از شاخصهای
۱۷ گانه اهداف توسعه پایدار رتبه بندی تایمز نسخه ۲۰۲۵
بهترین رتبه دانشگاههای ایرانی حاضر در رتبه بندی اثرگذاری تایمز ۲۰۲۵ متعلق به دانشگاههای علوم پزشکی شهیدبهشتی با رتبه ۳۰ و علوم پزشکی ایران با رتبه =۴۸ در شاخص سلامتی و رفاه خوب، دانشگاه صنعتی امیرکبیر با رتبه ۴۶ و دانشگاه شهید بهشتی
با رتبه =۶۰ در شاخص صنعت، نوآوری و زیرساخت، دانشگاه علوم پزشکی ایران با رتبه ۴۸ در شاخص کاهش نابرابری، دانشگاه علوم پزشکی ایران با رتبه =۶۲ و دانشگاه علوم پزشکی کرمان با رتبه ۸۹ در شاخص آموزش با کیفیت و دانشگاه الزاهرا (س) با رتبه =۸۵ در شاخص برابری جنسیتی
است.
۱۰ دانشگاه برتر جهان دارای بالاترین نمره در شاخصهای ۱۷ گانه رتبه بندی تاثیر تایمز ۲۰۲۵دانشگاه وسترن سیدنی در استرالیا برای چهارمین سال متوالی رتبه اول را کسب کرد. دانشگاه آیرلانگای اندونزی، با رتبه نهم مشترک، پایدارترین
موسسه از یک اقتصاد نوظهور است. دانشگاههای آسیایی بیش از نیمی از کل جایگاهها را در رتبهبندیها به خود اختصاص دادهاند و ۱۰ رتبه از ۱۷ رتبهبندی جداگانه SDG اکنون به یک دانشگاه آسیایی تعلق دارد. هشت کشور/ منطقه امسال برای اولین بار در رتبهبندیهای پایداری
قرار میگیرند: بوتسوانا، بورکینافاسو، السالوادور، استونی، مالدیو، نامیبیا، پاپوآ گینه نو و سنگال.
تایمز از شاخصهای دقیق برای ارائه مقایسههای جامع و متعادل در چهار زمینه گسترده تحقیق، مدیریت، دسترسی و آموزش استفاده کرده است. شاخصهای اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDGs) شامل ۱۷ شاخص است که رتبه بندی تایمز عملکرد دانشگاه را در
همه این شاخصها ارزیابی میکند.
تحقیق: بارزترین و سنتیترین راهی که دانشگاه میتواند در ارائه اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDG) کمک کند و منظور از تحقیق موضوعات مرتبط با این اهداف است.مدیریت: دانشگاهها متولی منابع قابل توجهی از جمله منابع
فیزیکی و منابع انسانی شامل کارمندان، اعضای هیئت علمی و دانشجویان هستند. نحوه عملکرد آنها در مدیریت این منابع یکی از عوامل اصلی رسیدن به توسعه پایدار مدنظر است.دسترسی: دستیابی به آموزش عالی بسیار مهم است و کاری که دانشگاهها با جوامع
محلی، منطقهای، ملی و بینالمللی خود انجام میدهند یکی دیگر از راههای اصلی تأثیرگذاری آنها بر توسعه پایدار است.آموزش: آموزش اهمیت زیادی در اهداف توسعه پایدار دارد زیرا هم به اطمینان از وجود پزشکان ماهر و کافی برای ارائه خدمات سلامت
کمک میکند و هم به دانش آموختگان برای رسیدن به آینده شغلی مناسب کمک میکند.بر اساس معیارهای نظام بینالمللی تایمز اگر دادههای مرتبط با هر دانشگاه حداقل با ۳ هدف مرتبط بوده در این رتبه بندی مورد ارزیابی قرار گرفته است. نظام بینالمللی
رتبه بندی تایمز تقسیم بندی نمرات هر یک از اهداف را در روش تحقیق خود تشریح کرده است.